גוגל מאכזבת: מציגה עלייה של 8.7% "בלבד" ברווח

(עדכון) - דוחות החברה לרבעון הרביעי של 2011: רווח נקי של 9.5 ד' למניה, לעומת צפי בשוק לרווח של 10.5 ד' ■ זינוק של 34% ברווחים פר-קליק מפרסומות ■ התוצאות לא כוללות את מוטורולה מוביליטי - אותה רכשה אשתקד ■ צונחת 10% במסחר המאוחר

ענקית החיפוש גוגל פרסמה הערב (ה') לאחר סיום המסחר בוול סטריט את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2011, במסגרתה דיווחה על רווח של כ-9.5 דולר למניה (על בסיס non-GAAP - כ-3.13 מיליארד דולר בסך הכל) והכנסות של 8.1 מיליארד דולר - תוך שהיא מאכזבת בשורה העליונה והתחתונה למול תחזיות האנליסטים בשוק, שציפו לתוצאות מעודדות יותר.

אנליסטים בוול סטריט ציפו כי ענקית החיפוש תציג תוצאות טובות חרף החולשה בכלכלה העולמית בכלל ובאירופה בפרט, כולל שיפור משמעותי ברווחים מפרסומות ("קישורים ממומנים" במנוע החיפוש שלה) כמו גם מעסקיה הסלולריים. נציין כי זהו הרבעון השמיני ברציפות בו גוגל מפספסת את התחזיות בשוק.

כך, קונצנזוס האנליסטים בוול סטריט העריך כי גוגל תציג רווח של כ-10.5 דולר למניה והכנסות של 8.37 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של השנה - וזאת בהשוואה לרווח נקי של 8.75 דולר למניה והכנסות של 6.37 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

זינוק ברווח מפרסומות פר-קליק ובתחום הסלולר

בירידה לפרטים עמוקים יותר, מדווחת גוגל על עלייה של כ-34% ברווחים פר-קליק מפרסומות מבוססות חיפוש ברבעון הרביעי של השנה - ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. זאת, כאשר אנליסטים בשוק ציפו לגידול של כ-24% בלבד בתחום זה.

הוצאות המימון של גוגל הסתכמו בכ-951 מיליון דולר ברבעון, בהשוואה לצפי בשוק שעמד על 813 מיליון דולר. עוד דיווחה החברה כי שכרה כ-1,114 עובדים חדשים במהלך הרבעון; זאת, לאחר שבחודש ספטמבר בלבד שכרה כ-2,585 עובדים חדשים - שיא כל הזמנים של החברה, לחודש בודד.

ומה לגבי תחום הסלולר? גוגל מדווחת כי כ-250 מיליון מכשירי אנדרואיד פעילים ברחבי העולם נכון לתקופת פרסום הדוח, כאשר יותר מ-11 מיליארד אפליקציות הורדות למכשירים ברחבי העולם.

נציין כי תוצאותיה של גוגל מפורסמות בתקופה קריטית לחברה מבחינת שוק ההון, לאחר שמנייתה עלתה לשיא של 670 דולר מוקדם יותר בשנת 2011 (שיא של 4 שנים), ומאז צנחה בכ-6% לרמתה כיום.

נתח השוק גדל

באשר לנתח השוק, גוגל השקיעה רבות בתקופה האחרונה כדי לשפר את איכות תוצאות החיפוש עבור לקוחותיה במטרה להמשיך ולהוות עדיפות עליונה מול מנוע החיפוש המתחרה של מיקרוסופט: בינג. בדצמבר, נתח השוק של גוגל בקרב "הלקוחות המחפשים" היווה כ-65.9% מכלל החיפושים, לעומת ע-65.4% בנובמבר.

מיקרוסופט מנגד זכתה לנתח של 15.1% בלבד מהחיפושים בדצמבר, לעומת 15% בנובמבר (גם יאהו זוכה לנתח מכובד, של כ-14.5% מכלל החיפושים) - כל לפי נתוני חברת IgnitionOne.Inc.

מוטורולה מוביליטי לא כלולה

"ההנהלה החדשה של גוגל שמה פוקוס על חדשנות ומשפרת את מהירות חווית המשתמש ללקוח", מספר דאג אנמות', אנליסט ב-JP מורגן במזכר ללקוחותיו, לקראת פרסום הדוחות. "אנו חושבים שסנטימנט המשקיעים ממוקד בצורה מסוימת גם במוטורולה מוביליטי, וליבת עסקיה אשר צפוייה להמשיך ולתפקיד כראוי".

דבריו של אנמות' נאמרים על רקע הרכישה של גוגל את חטיבת הסלולר של מוטורולה - מוטורולה מוביליטי - בכ-12.5 מיליארד דולר, במטרה להרחיב את עסקיה בתחום. זאת, יש לציין, למרות שתוצאותיה של מוטורולה מובילי לא נכללות בתוצאותיה הפיננסיות של גוגל. זאת, כאשר העסקה עדיין מחכה לאישור רגולטורי בארה"ב.

מוקדם יותר החודש דיווחה מוטורולה כי שיווקה כ-5.3 מיליון מכשירי סמארטפון במהלך הרבעון הרביעי של 2011, מתחת לציפיות האנליסטים בשוק, תוך שהבהירה כי היא מצפה ל"רווחיות מתונה על בסיס non-GAAP ברבעון". מוטורולה תדווח על תוצאותיה הכספיות ב-26 בינואר 2012.