מרעננים את השורות: מולי אדן ימונה למנכ"ל אינטל ישראל

אינטל הודיעה היום על השינויים, ביניהם מינוי דדי פרלמוטר לתפקיד מנהל מוצרים ראשי ■ עוד נודע כי עובדי אינטל ישראל קיבלו בונוסים בשווי 3 משכורות ■ בנוסף, בלוג טכנולוגי מדווח כי אינטל תבנה מפעל בישראל

אינטל, ספקית השבבים הגדולה בעולם, בישרה בסוף השבוע על שורה של מהלכים פנים ארגוניים. המהלך המרכזי שעליו הודיעה החברה נראה כהתארגנות לקראת פרישתו של המנכ"ל הנוכחי, פול אוטליני, בשנים הקרובות. במקביל הודיעה החברה על שינוי בהנהלת אינטל ישראל. אינטל דיווחה בנוסף על הביצועים לרבעון הרביעי של 2011 ולשנה כולה. החברה הציגה ברבעון החולף מכירות של 13.9 מיליארד דולר ורווח נקי של 3.4 מיליארד דולר, שהם 64 סנט למניה. אינטל הפתיעה בתחזית ל-2012, בה היא צופה צמיחה של כ-9%, לעומת הערכות בוול סטריט לצמיחה של 3% בלבד השנה.

השינויים בהנהלת החברה כוללים שלוש תזוזות מרכזיות. השינוי הראשון הוא קידומו של בריאן קרזניץ (Brian Krzanich), מסגן נשיא בכיר שאחראי על הייצור בעולם, לתפקיד סמנכ"ל התפעול של החברה. המהלך השני, הוא הפיכתו של אנדי בריינט מסגן יו"ר הדירקטוריון ואחראי על כלל הפעילות שאינה פיתוח המוצרים, לתפקיד היו"ר הפעיל בחברה, מהלך שהיה צפוי לאחר שבריינט מונה לסגן היו"ר ביולי 2011.

המהלך השלישי, והמעניין יותר מבחינה ישראלית, הוא המעבר של הישראלי הבכיר בחברה, דדי פרלמוטר, מסגן נשיא בכיר ומנהל קבוצת הארכיטקטורה לאחראי על כלל המוצרים בחברה. פרלמוטר, מוביל בתפקידיו השונים כבר מספר שנים את המהלכים האסטרטגיים והטכנולוגיים בחברה ונחשב כמועמד אפשרי להחליף את אוטליני. באינטל ציינו כי המינוי של פרלמוטר מהווה "הכרה בעבודתו יוצאת הדופן בפיתוח הארכיטקטורות במוצרי החברה".

ככל הנראה המהלך האחרון תומך במינוי של פרלמוטר או קרזניץ ליורשים אפשריים של אוטליני. פרלמוטר אומנם מכיר את אינטל עוד משנות ה-70, והוא הסמכות הבכירה בחברה בכל הנוגע לצד הטכנולוגי, אך עצם היותו ישראלי תעמוד בדרכו לתפקיד. המתחרה של פרלמוטר שסומן לתפקיד, קרזניץ, מגיע אומנם מרקע פחות בכיר אך עם "הייחוס" המתאים. התפקיד שאליו מונה, הוא זה שממנו קפץ לתפקיד גם המנכ"ל הנוכחי. פרלמוטר וקרזניץ, שעשויים להתמנות לתפקיד המנכ"ל בשנים הקרובות, ייהנו מיו"ר דירקטוריון חזק - בריינט - שמכיר את החברה היטב, ויכול לחפות על החוסרים שלהם.

אוטליני אמור להישאר בתפקידו עד ל-2016, אך סביר שיורשו יוכרז קודם לכן ואולי אף יתחיל לכהן בתפקיד בפועל. המנכ"ל הבא של אינטל יתמודד עם שינויים בעולם המחשוב האישי, התחום שהיווה את מנוע הצמיחה של אינטל ב-30 השנים האחרונות.

על רקע זה, בישרה אינטל על שרשרת מינויים נוספים. המהלך הבולט בהקשר זה הוא מינויו של שמואל (מולי) אדן, שכיהן בשלוש השנים האחרונות כמנכ"ל חטיבת המחשבים האישיים (PCCG), בחברה, למנכ"ל ונשיא אינטל ישראל. לצד זה, יקבל אדן אחריות על תחום המיחשוב התפיסתי באינטל העולמית (Perceptional Computing), מה שבא לידי ביטוי בעיקר בממשק אדם-מחשב שמשתנה בתקופה זו עם טכנולוגיות לזיהוי מחוות, שימש במסכי מגע במקום עכבר, וזיהוי דיבור.

אירלנד או ישראל?

באינטל מדגישים את החזרה של אדן לניהול בישראל, לאחר שניהל את מרכז הפיתוח בחיפה בתחילת העשור הקודם. אולם, קשה להימנע מההרגשה שלאחר התפקיד הבכיר שמילא בהנהלה החברה - פעילות שאחראית על מכירות של כ-65% מכלל המכירות ברבעון הרביעי - זוהי ירידה. יתכן והחזרה של אדן לישראל נעשית על רקע אישי, או כדי לשפר את התפעול המקומי, בצד הייצור ובצד הפיתוח.

מאז 2007 כיהנה מקסין פסברג כמנכ"לית אינטל ישראל ומי שאחראית על הייצור במפעלי אינטל בקרית גת ובירושלים, וכן על הקשרים החיצוניים של אינטל בישראל, כלומר בכל הקשור למאבקים על המענקים למפעלי החברה. עם חזרתו של אדן לישראל, לאחר כתשע שנים בתפקידים בארה"ב, תמונה פסברג למנכ"לית חטיבת הייצור באינטל ישראל. במסגרת התפקיד תמשיך להיות אחראית גם על הקשר ועל הרחבת הפעילות של החברה בישראל.

המינוי של אדן, מגיע בתקופה שבה שוקלת אינטל את המשך ההתרחבות בישראל. אינטל צפויה להקים מפעל שיתחיל לפעול ב-2013, אולם טרם החליטה האם להקים אותו כהרחבה לפעילות הקיימת בקרית גת (Fab 18) או להשקיע בהקמת מפעל חדש באירלנד.