האם זה הזמן להתחיל להשקיע באירופה? בואו לגלות למה!

למרות כל החדשות הרעות שמגיעות מכיוונה של אירופה, אנליסטים טוענים שזה הזמן הכי טוב להשקיע שם ■ הם טוענים שהשווקים התחילו לגלות עמידות בפני חדשות רעות ■ "הפאניקה שאפיינה את השווקים באירופה לפני חודשים נעלמה"

האם זו העת להתחיל להשקיע באירופה? למרות כל החדשות הרעות שלא מפסיקות לזרום מכיוונה של היבשת? אם שואלים מספר אנליסטים אז התשובה היא בהחלט כן. כבר מתחילת השנה מסתמן לו איזה ראלי קטן במדדים המובילים בבורסות אירופה.

למשל מדד ה- Euro Stoxx, שכולל את החברות הגדולות ביבשת, רשם עליה של 5.4% אחוז מתחילת השנה מבלי שאף אחד לא שם לב לכך, מדובר על עליה של 0.8 נקודות האחוז מהעליה שרשם מדד S&P 500 בוול סטריט מתחילת השנה. גם הדאקס הגרמני לא מבייש מתחילת השנה עם עלייה של לא פחות מ-8.6%.

האנליסטים טוענים, שלמשקיעים מותר להיות סקפטיים לגבי העניין הזה, ומציינים את מה שקרה למדד היורו סטוקס, במהלך שנת 2011. המדד רשם זינוק של כ-20% מהשפל שהיה בו ב-22 בספטמבר עד ה-27 באוקטובר, אולם פחות מחודש אחרי המדד קרס ב-15%, בתקופה שהיה בה חוסר וודאות לגבי יכולות הבנקים באירופה לגייס הון והיכולת של מדינות חלשות ביבשת להחזיר את אמון המשקיעים באגרות החוב שלהן.

ולמרות זאת, מאז ועד היום נראה שהעיניינים נרגעו קצת. התשואות על אגרות חוב קצרות טווח רושמות ירידה מתמדת, הבנקים הצליחו לגייס הון בעזרת הבנק המרכזי האירופי ועלויות הביטוח כנגד חדלות פרעון של אחת המדינות באיחוד האירופי ירדו בצורה משמעותית.

אז מה בעצם קרה? קודם כל, המהלך של הבנק המרכזי האירופי של מתן הלוואות ארוכות טווח לבנקים עזרה להם לגייס כספים שהיו חסרים מאוד למערכת הבנקאות האירופית. הבנק המרכזי הזרים לבנקים ברחבי אירופה כ-500 מיליארד אירו בריבית של 1%, ובעצם גרם להצפה מסויימת של נזילות בבנקים.

המהלך הזה אומנם לא תרם כל כך לטיפול במשבר החוב שמכה ביבשתף אבל הוא כן החזיר את הביטחון במערכת הבנקאות האירופית שהייתה על סף קריסה. "קובעי המדיניות באירופה לא פתרו את הבעיה, אבל הם כן הצליחו להפיג את הפניקה ששררה בשווקים", אמר הווארד סימונס, אסטרטג בחברת Bianco Research. "המצב היום הוא הרבה יותר טוב".

עמידות בפני חדשות רעות

סימן נוסף לכך שהמשקיעים התחילו לחזור לאירופה הינו הביקושים לאגרות החוב של מדינות באירופה, אפילו כאלו שנמצאות בבעיות כלכליות קשות. קחו למשל את ספרד, הכלכלה הרביעית בגדולה בגוש האירו ואחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר ממשב החוב, היא הצליחה ביום חמישי האחרון לגייס 6.61 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח - 2 מיליארד אירו יותר מהמתוכנן. בעקבות ההנפקה המוצלחת התשואות על אגרות החוב של ספרד לעשרה שנים נחתכו בכמעט אחוז וחצי מ-6.975% ל-5.403%.

גם המדדים באירופה התחילו לגלות עמידות בפני חדשות רעות, כשמדד היורו סטוקס רשם עליה של 1% בתום המסחר ביום שני, לאחר הודעת סוכנות דירוג האשראי S&P על הורדת דירוג האשראי של 9 מדינות בגוש האירו. גם מדד הקאק 40 הצרפתי רשם עליה של 0.9% ביום שני למרות שצרפת איבדה את דירוג האשראי המושלם שלה לפני שבוע.

אנליסטים טוענים שהירידה בסף הפאניקה תאפשר למשקיעים לנצל את אחד היתרונות שיש כרגע למניות באירופה: הערכים הנמוכים. יחס המחיר-רווח למניות ל-10 שנים עומד כרגע על 12.3, קרוב מאוד לערכים של 10.5-11.5 שהיו בתחילת שנות ה-80. גם ההפרש ביחס מחיר-רווח למניות מסוכנות לעומת סולידיות נמצאת ברמות קיצוניות, אומר איין סקוט, אסטרטג בחברת Nomura Holdings. "אנחנו במצב מוזר שבו עצם זה שאין אירוע אשראי חריג, גורם למשקיעים להעריך מחדש את השווקים", אמר סקוט.

למרות זאת, בואו לא נשכח שעדיין מדובר באירופה, יבשת שנמצאת בעיצומו של משבר חוב מהקשיים שידעה אי פעם, ושמאיים אל יציבות האיחוד האירופי. רק ביום רביעי האחרון הודיע הבנק העולמי על כך שהוא מעריך שהכלכלה האירופית תתכווץ ב-2012 ב-0.3%. גם יוון עדיין לא הצליחה להגיע להסכמה עם הנושים במגזר הפרטי לגבי התספורת על החוב שלה, למרות שעל פי ההערכות הצדדים יגיעו היום להסכמה סופית בעניין.

"זה יהיה נאיבי לחשוב שהשווקים יציגו עליה בקו ישר", אמר אדריאן קאטלי, אסטרטג בסיטיגרופ. הוא גם נותן המלצה באיזה מניות להשקיע על מנת להנות מהראלי שיווצר וגם לשמור על סוג מסיום של כרית בטחון, "לקנות מניות שהן יותר תנודתיות מהשוק עם מאפיינים שיוכלו להסיט מעט את הסיכונים מהתנודתיות הזאת שכוללים גם מאזנים כספיים חזקים ושווי שוק גדול, כמו למשל יצרנית הרכב BMW ויצרנית התרופות Bayer".

"אבל אל תעשה זאת כי אתה מחפש ערך מוסף", אומר קאטלי. "עשה זאת כי אתה מחפש סיכונים. והסיכונים הכי טובים כרגע נמצאים באירופה".