"קשה לצפות שהמשבר באירופה יתנהל ברגיעה עוד זמן רב"

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות: "בהיעדר דרמות באירופה בנק ישראל ימשיך למשוך זמן ויותיר את הריבית על כנה חודש נוסף"

הרגיעה בשווקים בשבועות האחרונים נובעת בראש ובראשונה מהיעדר דרמות באירופה. אם המנהיגים האירופאים למדו שעדיף לפעמים לשמור את ההצהרות המפוצצות שלהם בבטן, ייתכן והתנודתיות בשווקים תתמתן ובכך תגבר האטרקטיביות של שוקי המניות בעולם. מצד שני, קשה להעריך שמשבר עם פוטנציאל דרמות כמו של זה האירופי המערב פוליטיקה, אי סדר חברתי, ושינויים עם פוטנציאל היסטורי בכלכלה הגלובאלית ימשיך להתנהל על מי מנוחות עוד זמן רב. מכאן שהדגש על החזקת תיק מאוזן נותר בעינו. כך כותב אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות, בסקירתו השבועית.

בנוגע לידיעות על ההסדר המתקרב לחובות יוון אומר גרינפלד כי לא מעט שאלות נותרות עדיין פתוחות בנוגע להסדר, על חלקן או רובן לא בטוח שנקבל תשובה גם כשההסדר יגיע לצורתו הסופית:

- האם הניסיון להציג את ההסדר כהתנדבותי יצליח לשכנע את חברות הדירוג לא להוריד את דירוג יוון ל-D (דיפולט)? "שאלה זו חשובה כיוון שהיא המפתח לשאלה הבאה החשובה עוד יותר".

- האם הסדר החובות יפעיל את חוזי הביטוח (CDS) על האג"ח היווני ויאלץ את הגופים שכתבו את החוזים לשלם למחזיקי האג"ח? אם לא, מה המשמעות וההשלכות על שוק ה-CDS העולמי שהיקפו ע"פ ההערכות כ-7 טריליון דולר?

- מה יקרה לאג"ח שמחזיק ה- ECB? "הסדר החובות הנרקם הוא רק עם המחזיקים הפרטיים ולא עם ה-ECB המחזיק כ-20% מהחוב היווני. אם ה-ECB הוא לא חלק מההסדר האם הוא יוכל למכור אח"כ את האג"ח למחזיקים הפרטיים, כאשר הסבירות לדיפולט נוסף תהיה נמוכה מאוד ולרשום רווח של עשרות אחוזים על ההחזקה?".

- מה יקרה לבנקים היווניים אשר מחזיקים את רוב החוב הממשלתי? במידה וחלקם יקרסו כתוצאה מהמחיקה, מי ילאים אותם ? הממשלה שכרגע פשטה רגל?

למרות כל השאלות הפתוחות השווקים מרוצים מההתקדמות במו"מ כאשר בורסת אתונה עלתה ב-13.3% בעשרת הימים האחרונים וב-4.1% מתחילת השנה, מציין גרינפלד.

בנוגע להחלטת הריבית בישראל מחר מציין גרינפלד כי "בהיעדר דרמות באירופה בנק ישראל ימשיך למשוך זמן ויותיר את הריבית על כנה חודש נוסף. כיוון שאנו מעריכים שעוד נראה דרמות בהמשך, אנו מאמינים כי הריבית תרד עוד פעמיים בהמשך השנה ותעמוד על 2.25%".