"אנחנו חשופים בפייסבוק וטוויטר; חייבים להבין הסכנות"

דיווח מוועידת הטכנולוגיה והאינטרנט DLD, במינכן, גרמניה ■ היזם הסדרתי אנדרו קין: "כל דבר היום הפך להיות חברתי. טוויטר ופייסבוק הן סוכנויות של מידע פרטי - אנחנו נחשפים ברשתות האלה"

כנס האינטרנט השנתי DLD, יוזמה משותפת של ד"ר הורבט בורדה וד"ר יוסי ורדי, שמכהנים כיו"ר משותפים של הכנס, נפתח היום (א') בגרמניה, עם מושב מיוחד על פרטיות ברשת אחד הנושאים השנויים במחלוקת בשנים האחרונות, עם התפתחותן של רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר.

"אנחנו מוכרים את עצמנו בפייסבוק. זו המציאות", אמר במושב אנדרו קין, שאמור להוציא את ספרו "ורטיגו דיגיטלי" (Digital Vertigo) ביוני השנה. הוא יצא נגד חוסר השמירה על פרטיות הגולשים הן בחברות כמו פייסבוק והן על-ידי גופים רגולטורים: "שריל סנדברג, מספר 2 בפייסבוק, דיברה על כך שהזהות באינטרנט היא אותנטית אבל האותנטיות הזו הופכת לשקיפות ברמה קיצונית מדי".

קין, יזם סדרתי, ציין כי "כל דבר היום בסיליקון ואלי הפך להיות חברתי" והראה שורה של עשרות חברות שפועלות בתחום. "טוויטר ופייסבוק הן סוכנויות של מידע פרטי. אנחנו נחשפים ברשתות האלה, אף אחד לא מכריח אותנו אבל אנחנו חייבים להבין את הסכנות בעולם החדש הזה".

הפתרון, לטענתו, נמצא בגולשים עצמם: "אנחנו צריכים להיות פילוסופיים, ללמוד איך לחיות לבד. זה לא אומר שננעל את עצמנו בחדר לעולם, אבל זה אומר שהשקיפות הקיצונית הזאת צריכה להירגע. זה לא ייעשה על ידי ממשלות כי הן מיושנות אלא על ידינו".

קודם לכן עלה לבמה דין חכמוביץ', סגן נשיא בכיר בחטיבת אינטרנט אקספלורר במיקרוסופט, שדיבר על איך נושא המעקב אחרי הגולשים במהלך שהייתם ברשת. "העלאת פוסטים ותמונות למדיה חברתית זה משהו שאתה שולט בו, אבל השאלה היא מה אנשים אחרים עושים עם המידה הזה", אמר חכמוביץ'.

חכמוביץ' הזכיר את האתר PleaseRobMe, שמראה איך אנשים שעושים צ'ק-אין כשהם נמצאים מחוץ לביתם, פותחים בעצם דלת לגנבים, שיכולים לעקוב אחר המידע הזה כדי לדעת מתי האנשים לא נמצאים בבית.

עוד דוגמה שהראה חכמוביץ' הייתה שאפילו משחק באפליקציה או קריאת מאמר חדשותי מספקת מידע על הגולשים לסוכנויות פרסום ומפרסמים, שעוקבים אחרי הגולשים מאתר לאתר. עם זאת, ציין חכמוביץ', כי יש מקומות שבהם המעקב הוא לטובתנו. "אמזון, למשל, מכירה אותי. אני קונה שם והיא יודעת איפה אני גר, למשל, כי היא שולחת לי חבילות הביתה. אבל זו מערכת יחסים טובה כי אני מקבל מאמזון המלצות למוצרים שקשורים לדברים שקניתי". עוד הוסיף כי "הדבר הכי חשוב הוא לקדם את הרשת קדימה ופרטיות הוא אלמנט חשוב בזה. השאלה איך עושים את זה נכון".