רשות החשמל תשלם 40 א' ד' לשטרום - ללא מכרז

הממונה על ההגבלים לשעבר המליץ לשר האנרגיה והמים עוזי לנדאו על מינויה של יו"ר רשות החשמל, עו"ד פרקש-הכהן, שעבדה בעבר תחתיו ■ רשות החשמל: פנינו גם לממונים אחרים ■ שטרום: "אפילו נייר של הצעת מחיר לא נחתם על-ידי"

צירוף מקרים או קשרים? דרור שטרום, לשעבר הממונה על הגבלים עסקיים, המליץ לפני כחודש לשר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, למנות את עו"ד אורית פרקש-הכהן ליו"ר רשות החשמל, וזו פנתה אליו בשבוע שעבר בבקשה לשכור את שירותיו, ללא מכרז, לצורך מתן חוות דעת על הסכם הגז בין חברת החשמל ל"תמר". היקף ההתקשרות נאמד בכ-40 אלף דולר. ברשות החשמל אומרים כי הפנייה לשטרום נעשתה רק לאחר שנשקלו שמות נוספים של משפטנים במעמדו ונפסלו בשל ניגודי עניינים או אילוצי לו"ז.

פרקש-הכהן, היועמ"ש של רשות החשמל, ממלאת מאז ספטמבר 2011 את מקום יו"ר הרשות. באחרונה הסכימו לנדאו ושר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, למנותה ליו"ר קבוע, בתום הליך בחירה ממושך, שבו גברה על שאר המתמודדים לתפקיד, ועם זאת, ל"גלובס" נודע כי אישורו הסופי של המינוי מתעכב בשל בעיה משפטית.

כעת מתברר גם כי זמן קצר לפני שהחליט למנות את פרקש-הכהן, פנה לנדאו לכמה אישים, ובהם שטרום, וביקש לשמוע את דעתם עליה. לנדאו, שהתלבט בשאלת המינוי, הושפע מאוד מהמלצתו החמה של שטרום. שטרום מכיר את פרקש-הכהן מהתקופה שבה עבדה תחתיו כעורכת דין זוטרה ביחידת הממונה על הגבלים עסקיים.

בשבוע שעבר אישרה רשות החשמל פרסום בתקשורת ולפיו פנתה לשטרום וביקשה להעסיקו ללא מכרז כיועץ מיוחד לבדיקת הסכם הגז בין חברת החשמל לשותפויות תמר. לפי הערכות, יקבל שטרום כ-40 אלף דולר תמורת שירותי הייעוץ שיספק. חוות הדעת של שטרום אמורה לענות על השאלה אם ישנם תנאים בהסכם העלולים לפגוע בתחרות העתידית בין חברת החשמל ליצרני חשמל פרטיים ובין תמר לספקי גז עתידיים. מדובר בהסכם מרכזי למשק האנרגיה, שהיקפו הכספי מוערך בכ-15-13 מיליארד דולר. כפי שחשף "גלובס" בעבר, הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, כבר הביע את דעתו כי תנאים מסוימים שדרשה חברת החשמל להוסיף להסכם מהווים הסדר כובל לכאורה.

הסכם שישפיע על תעריף החשמל

ברשות החשמל מבהירים היום: "עו"ד שטרום טרם נבחר לביצוע עבודת הייעוץ. כל שנעשה הוא פנייה אליו, במקביל לעוד גורמים עם רקע דומה (ממונים על הגבלים עסקיים לשעבר), לאור חשיבות הנושא והשפעותיו התחרותיות העצומות של משק החשמל. לאחר שהתברר כי גורמים אחרים מצויים בניגודי עניינים בשל קשרים עם חברת דלק, בעלת תמר, וכן בייצוג יצרני חשמל פרטיים, וחלק מהפונים אף לא היו מעוניינים בביצוע העבודה משיקולים אחרים, נותר מר שטרום כגורם יחיד אשר איננו מצוי בניגוד עניינים.

"בנסיבות אלה, עפ"י חוות דעת של הייעוץ המשפטי ברשות, פרסמה הרשות הודעה על היותו היחיד אשר בנסיבות הדברים הרשות שוקלת לפנות אליו. הודעה זו עדיין מפורסמת פומבית להתייחסות הציבור באתר החשב הכללי, עם חוות דעת נלווית, באופן שקוף ופתוח לבחינת הציבור, כנדרש משפטית. דהיינו התהליך טרם נסגר.

"העובדה כי מר שטרום המליץ על גב' פרקש-הכהן לתפקיד יו"ר הרשות איננה רלוונטית, שהרי הרשות פנתה לממונים על הגבלים נוספים בעניין זה, ולא רק אליו. נוסף על כך, היכרות על רקע מקצועי, גם אם היא רבת שנים, איננה עילה לפסילת מועמד ראוי לביצוע עבודה. כששני מונופולים, כמו בענייננו, עושים ביניהם הסכם אשר ישפיע באופן מהותי על תעריף החשמל לעשור הקרוב, אין מקום להתנצל על כך שהרשות לחשמל פועלת באופן בלתי מתפשר לגיוס יועצים ברמה הגבוהה ביותר לבדיקת ההסכם לטובת הציבור".

דרור שטרום מסר: "פניית 'גלובס' מתאימה לעיתון צהוב המתעלם מן העובדות שבפניו ולא לעיתון כלכלי שמכבד את עצמו. רשות החשמל פנתה אליי, כמו למספר אנשים נוספים עם רקע בתחום הרגולציה של התחרות, וטרם בוצעה כל התקשרות שהיא עם רשות החשמל או עם כל גוף אחר. כפי שהבהרתי - אפילו נייר של הצעת מחיר לא נחתם על ידי. אם מישהו חושב שיש בעיה ברקע המקצועי שלי בתחום התחרות והניתוח המקצועי שלה - הוא מוזמן לפנות כדי לעתור נגד מועמדותי. הטענה לקשר בין זה להמלצה כשלהי - שכמותה נתתי לעשרות עובדיי לשעבר ברשות ההגבלים העסקיים - מגוחכת. מסקנתי היא כי למישהו יש עניין ממשי בכך שלא תתבצע בדיקה לגופו של ענין והנפח הרב סביב ענין מדומה זה - מראה זאת היטב".

הנציבות בודקת אם יו"ר חברת החשמל עומדת בדרישות ההשכלה לתפקיד

שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, האריך לאחרונה את מינויה הזמני של עו"ד אורית פרקש-הכהן בשלושה חודשים, לצורך השלמת בדיקה משפטית של התאמת השכלתה לדרישות החוק. לנדאו ושר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, כבר חתמו על מינויה של פרקש-הכהן לתפקיד היו"ר הקבוע של רשות החשמל, אך לצורך הגשת המינוי לאישור הממשלה נדרש עדיין אישורה של נציבות שירות המדינה. ל"גלובס" נודע כי בנציבות נערכת בדיקה של התאמת השכלתה הפורמלית של פרקש-הכהן לדרישות הסף של יו"ר הרשות, כפי שנקבעו בחוק.

על פי חוק משק החשמל, נדרש יו"ר הרשות לעמוד בכמה קריטריונים חלופיים ובהם ניסיון של חמש שנים לפחות בניהול חברה כלכלית גדולה או תואר אקדמי במקצועות שהם בתחומי פעילות הרשות. הכוונה היא לתחומי הכלכלה וההנדסה. לפרקש-הכהן יש תואר ראשון במשפטים ותואר שני במינהל ציבורי מבית הספר לממשל קנדי של אוניברסיטת הרווארד. להערכת גורם ממשלתי המעורב בתהליך, מדובר בבעיה לא מהותית שיימצא לה פתרון.