עו"ד ניצן פרש ברגע האחרון מהמירוץ לפרקליט מחוז י-ם

בעקבות פרישתו של עו"ד שי ניצן מהמירוץ, גורמים בכירים במשרד המשפטים מאשימים: "המכרז לתפקיד פרקליט מחוז ירושלים נתפר עבור עו"ד נורית ליטמן"

המכרז לתפקיד פרקליט מחוז ירושלים נתפר עבור עו"ד נורית ליטמן - כך מאשימים גורמים בכירים במשרד המשפטים, בעקבות פרישתו של המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, עו"ד שי ניצן, מההתמודדות על התפקיד.

ועדת המכרזים בנציבות שירות המדינה בחרה את ליטמן לפרקליטת מחוז ירושלים לאחר שזו נותרה מועמדת יחידה לתפקיד. בשיחה עם "גלובס" טענו גורמים בכירים במשרד המשפטים כי מדובר במכרז תפור, וכי ניצן פרש ממנו לאחר שהובהר לו כי לא ייבחר ואין טעם בהתמודדותו.

מאחורי בחירתה של עו"ד נורית ליטמן אתמול (א') לתפקיד פרקליטת מחוז ירושלים מסתתרת דרמה גדולה: ועדת המכרזים בשירות המדינה התכנסה אתמול בבוקר במטרה לראיין את שני המועמדים הסופיים לתפקיד. אלא שזמן קצר לפני המועד שבו היה אמור להתייצב בפני הוועדה עו"ד שי ניצן, המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, התקשר ניצן לפרקליט המדינה, משה לדור, שישב כחבר בוועדת המכרזים, והודיע לו כי לא יגיע לראיון וכי הוא פורש מהמירוץ.

לדור ישב באותה שעה יחד עם יתר חברי ועדת המכרזים, השופטים בדימוס דן ארבל וברכה אופיר-תום ונציג הפרקליטות ד"ר מאור אבן-חן, שהמתינו לשני המועמדים הסופיים לתפקיד - ניצן ועו"ד ליטמן, המשמשת המשנה לפרקליט המחוז המכהן, עו"ד אלי אברבנאל.

המועמדת השלישית לתפקיד, עו"ד נורית בלומשטיין מפרקליטות המחוז, פרשה מהמירוץ כבר בשבוע שעבר. ואולם, כתוצאה מצעדו של ניצן, שפרש מהמירוץ לאחר התלבטות קשה, נותרה ועדת המכרזים עם מועמדת אחת בלבד - ליטמן, שבה תמך לדור מלכתחילה, ובהיעדר אלטרנטיבה אחרת, היא זכתה בתפקיד.

בן-טיפוחיה של ביניש

בקרב אנשי הפרקליטות התרוצצו אתמול והיום (ב') שמועות והערכות רבות באשר לסיבות שהוליכו את ניצן לנקוט את הצעד הדרסטי שבו בחר - פרישה ברגע האחרון מהמירוץ לתפקיד פרקליט המחוז, והודעה על כך בדקה האחרונה. ניצן נתמך לאורך ההתמודדות כולה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

היועץ רואה בניצן מועמד עתידי לתפקיד פרקליט המדינה, שיתפנה בעוד פחות משנתיים, ולכן ביקש למנותו לתפקיד "שטח" במחוז, אף שמעבר מתפקידו הנוכחי לתפקיד פרקליט מחוז איננו בהכרח מסלול קידום מובהק. זאת, מאחר שניצן נחשב "נסיך" בפרקליטות, בן-טיפוחיהן של נשיאת העליון, דורית ביניש, ושופטת העליון, עדנה ארבל, בתקופות שכל אחת מהן כיהנה כפרקליטת המדינה, ועל-פי ההערכות גם מצויד במכתבי המלצה מטעמן. עם זאת, ניצן גדל במחלקת הבג"צים בפרקליטות, והוא חסר ניסיון משמעותי בניהול תיקים פליליים בבתי המשפט.

מאידך, לדור תמך באופן מובהק בבחירתה של ליטמן לתפקיד, מטעמים עקרוניים וקונקרטיים כאחד. עקרונית, מאחר שלדור מאמין בקידום פרקליטים מתוך המחוז לתפקיד פרקליטי מחוז ולא בהצנחת מועמדים מבחוץ, במטרה לשדר לפרקליטים במחוזות שזהו אופק קידום אפשרי ולשמור על יחסים הרמוניים בתוך המחוזות; קונקרטית, מאחר שבשנותיו הרבות במחוז סייע לדור עצמו בקידומה של ליטמן, שהוא רואה בה בת-טיפוחיו.

עוד נודע ל"גלובס" כי בשבוע שעבר נפגשו לדור וניצן בארבע עיניים בלשכתו של פרקליט המדינה, ובפגישה זו ביקש ניצן לשכנע את לדור כי הוא מועמד ראוי לתפקיד פרקליט המחוז. לדור, על-פי ההערכות, אמר לניצן כי תמיכתו איננו נתונה לו.

ככל הנראה, בימים האחרונים, על רקע תמיכתו של לדור בליטמן, נבחנה האפשרות לשנות את הרכב ועדת המכרזים, כך שלדור לא יישב בה, ואולם המהלך הזה לא הסתייע לבסוף. מאחר שוינשטיין לא הפעיל את כובד משקלו בנושא, ניצן החליט לסגת.

ניצן לשוק הפרטי?

כעת שוררת אי-בהירות ביחס למהלכיו הבאים של ניצן. בסוף החודש הבא תסתיים תקופת כהונתו כמשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים. אם לא יימצא עבורו תפקיד אחר בפרקליטות או בשירות המדינה, צפוי ניצן (52) לעזוב לשוק הפרטי.

אחד התפקידים שמוזכרים בהקשר אליו הוא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ייעוץ), שבו מכהן כיום עו"ד מייק בלס, כהונה המסתיימת בסוף מארס. אפשר גם שניצן יעבור לתפקיד מחוץ למשרד המשפטים, במערכת הביטחון או באחד הגופים שמולם עבד כמשנה לפרקליט המדינה.

כך או כך, בשבוע הבא תתכנס שוב ועדת המכרזים, הפעם כדי לבחור מי ייכנס לנעליו של ניצן עצמו, כמשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים.

המתמודד העיקרי על התפקיד הוא פרקליט מחוז ירושלים היוצא, עו"ד אברבנאל. מולו מתמודד עו"ד אלי שוורץ מפרקליטות מחוז תל-אביב, ששימש כראש צוות התביעה במשפטו של שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון.