מאגר "ים תטיס" יפחית עוד הזרמת הגז לישראל

בישיבה שהתקיימה אתמול במשרד האנרגיה והמים הודיעה נובל אנרג'י כי ירידת לחץ בלתי צפויה מאלצת אותה לבצע הפחתה נוספת ■ המאגר "מונשם" באמצעות מדחסים גדולים ויש צורך בהפחתת ההפקה כדי לשמר את יכולתו לספק גז

זינוק נוסף בתעריפי החשמל? ירידת לחץ בלתי צפויה מאלצת את מאגר ים תטיס להפחית עוד יותר את הזרמת הגז לישראל. ל"גלובס" נודע כי בישיבה שהתקיימה אתמול (א') במשרד האנרגיה והמים, הודיעה חברת נובל אנרג'י כי תיאלץ לבצע הפחתה נוספת בהיקף הפקת הגז מבארות "Mari-B" של מאגר ים תטיס.

בנובל לא יודעים עדיין להעריך בכמה תרד תפוקת המאגר, ומחכים לתוצאות בדיקות המהנדסים של החברה. מדובר במאגר היחיד המזרים לישראל גז, לאחר הפסקת הזרמת הגז המצרי מסיני. זרימת הגז המצרי חודשה לפני כשבוע, אך מדובר בכמויות קטנות מאוד.

כמות הסולר תגדל

הירידה החדשה בכמות הגז שמספקת ים תטיס, תיאלץ את חברת החשמל להגדיל עוד יותר את כמות הסולר שהיא רוכשת לצורך ייצור חשמל. רכישות הסולר מייקרות את תעריף החשמל בעשרות אחוזים. עד כה דיווחה החברה כי תזדקק ל-10 מיליארד שקל נוספים השנה למימון רכישות הסולר, ועל רקע זה דרשה להעלות את תעריפי החשמל מיידית ב-30%.

בסופו של דבר, הצליח צוות מיוחד בראשות מנכ"ל האוצר בפועל, דורון כהן, לפרוס את העלייה הצפויה על פני 3 שנים במנות של 5%-6% בכל שנה.

צמצום נוסף עשוי להעלות מחדש את הדרישה לייקור תעריף החשמל. בנוסף, צפויים להיפגע מההפחתה הלקוחות העסקיים של ים תטיס, ובהם בזן, נייר חדרה ונשר. נציגי ים תטיס ייפגשו בימים הקרובים עם הלקוחות בניסיון להסביר להם את חומרת הבעיה.

יצוין כי כדי לעמוד בביקושים לגז טבעי, הנחה שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, לזרז את הפעולות להפקת הגז ממאגר נועה ומאזור ה"פינקל" ("Pinnacle"), אשר נמצאים בסמוך למאגר "מרי B", במטרה להשתמש בתכולתם כבר בקיץ הקרוב.

הסיבה הישירה לירידה בהיקף ההזרמה מים תטיס היא ירידה בלחץ הגז במאגר, יותר מאשר התרוקנותו. המאגר, הנמצא במרחק של כ-30 ק"מ מחופי ישראל, "מונשם" באמצעות מדחסים גדולים.

האשם: המשרד להגנת הסביבה

במשק האנרגיה מאשימים את המשרד להגנת הסביבה כי גרם להתרוקנותו המהירה מהצפוי של המאגר. המשרד להגנת הסביבה סירב במשך 3 חודשים לאשר לחברת החשמל להגביר את השימוש בסולר ובמזוט, וחייב אותה להגביר למקסימום את השאיבה מהמאגר, עד פי 2-3 מהכמות היומית הממוצעת.

גורמים במשרד האנרגיה והמים אמרו בעבר ל"גלובס" כי אנשי המשרד להגנת הסביבה "שחטו את מאגר הגז היחיד שנותר לנו". מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, עו"ד אלונה שפר קארו, הגיבה על ההאשמה בראיון ל"גלובס" ואמרה כי המשרד פעל במסגרת המנדט שלו לשמור על בריאות תושבי המדינה ולצמצם את חשיפתם לפליטות מזהמים.

בדיון היום במשרד האנרגיה והמים עלה כי ההפחתה הנוספת הכרחית כעת, כדי להבטיח את יכולת המאגר לספק גז למשק הישראלי במהלך 2012, במיוחד בתקופות בהן צפוי שיא ביקוש - חודשי הקיץ. כל זאת, עד להגעת הגז ממאגר "תמר", הצפוי להפוך לשמיש במהלך 2013.

הפחתת ההפקה נועדה לשמר את יכולת המאגר לספק גז לישראל עד להשמשת הגז מ"תמר". בנובל ציינו כי הפחתת ההפקה לקצב איטי, אך יציב יותר, תפחית את הסיכון להפרעות עתידיות לאספקת הגז למשק.