סם החיים של ניוט גינגריץ' מוסיף לטפטף ממשפחת אדלסון

עוד חמישה מיליון דולר ממרים אדלסון, אשתו של איל ההימורים, לארגון בחירות שתומך בגינגריץ' ■ בעימות הטלוויזוני הראשון בפלורידה, מיט רומני מחץ את יריבו - כינה אותו "רוכל של קשרים"

סם החיים של ניוט גינגריץ', המתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, מוסיף לטפטף ממשפחת אדלסון בלאס-וגאס. על-פי ידיעה באתר "פוליטיקו", קיבל ארגון בחירות שתומך בגינגריץ' חמישה מיליון דולר ממרים אדלסון, אשתו של איל ההימורים והבעלים של "ישראל היום".

בשבוע הראשון של ינואר, תרם שלדון אדלסון, מקורבו של רה"מ בנימין נתניהו, חמישה מיליון לאותו ארגון בחירות. אדלסון הכחיש אז ידיעות, כאילו התחייב לתרום 20 מיליון דולר למאמץ הבחירות של גינגריץ'. מכל מקום, עד עתה תרמה משפחת אדלסון 10 מיליון דולר לקמפיין שלו.

לפי הערכות של אנליסטים, לרבות הפרשן הפוליטי הראשי של רשת אן.בי.סי., מוסיף המטה של גינגריץ' לסבול מקשיי מימון, בעיה שתקשה על מאמציו לנהל את הקמפיין שלו בפלורידה, זירת הסבב הבא של הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית, ובווודאי בהתמודדויות הבאות.

התרומות מבני הזוג אדלסון אמנם לא ניתנו ישירות למטה של המתמודד אלא לארגון בחירות שתומך בו (אך אינו רשאי לקבל הוראות ממנו, על פי החוק). בכל זאת, התרומות הן תוספת חשובה מאוד למאמצי גינגריץ' מפני שהארגון שקיבל אותן מממן הפקה ושידור של תשדירי תמיכה במועמד, הנשק החשוב ביותר במערכת הפוליטית בפלורידה הגדולה, שבה עשרה שווקי מדיה.

אבל התרומה החדשה הגיעה עם סייגים. מתברר, לפי "פוליטיקו", ששלדון אדלסון לא היה מודע לכך שתרומתו הראשונה נוצלה למימון תשדירי שירות ששפכו רפש על התנהלותו של מיט רומני, יריבו העיקרי בהתמודדות, בביין קפיטאל, קרן האקוויטי הפרטי שאותה יסד וניהל במשך שנים רבות. אדלסון ספג ביקורות רבות בגין עובדה זו. הביקורות קבלו, שפוליטיקאי רפובליקני, או תומכיו, אינם יכולים לצאת במסע נגד השיטה הקפיטליסטית ונגד עקרונות השוק החופשי.

אך לפי ידיעה בסוכנות א.פ., ביקשה מרים אדלסון מארגון הבחירות שתומך בגינגריץ' לא לנצל את הכסף לתשדירים שליליים אלא רק לתשדירים חיוביים, שמקדמים תמיכה בג'ינגריץ' עצמו.

כזכור, התבטא גינגריץ' באחד העימותים הטלוויזיונים, שהעם הפלסטיני הוא "עם מומצא". הוא חולק את דעותיו של אדלסון על הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

עימות טלוויזיוני נוסף בין ארבעת המתמודדים הרפובליקניים שנותרו במירוץ התקיים לפנות בוקר (ג') בטמפה, פלורידה. בעימות הזה התהפכו היוצרות. בעימות הקודם, בקרוליינה הדרומית, הנחית גינגריץ' על רומני מהלומות מכאיבות ומשפילות. אך בעימות היום, הסיר רומני המאופק את הכפפות והסתער על גינגריץ' ללא מורא. בין השאר, הוא כינה אותו "רוכל שמכר קשרים פוליטיים" והאשים אותו שוב בכך שהיה לוביסט בשירות פרדי מק, מסלקת המשכנתאות הארצית.

גינגריץ', בניגוד למצופה, לא השיב מלחמה שערה, כפי שמכתיב לו אופיו. הוא ספג הכל בשתיקה או בתשובות מדודות ששיקפו בדיחות דעת ואפילו בוז לשואל, אך לא חרגו מהמקובל. לפי כמה הערכות, ניסה גינגריץ' להפגין התנהגות "נשיאותית" של מתמודד מוביל, שמתיר ליריביו הקטנים לשחק למרגלותיו. לא ברור אם הצופים קלטו את המסר הזה או התרשמו שהוא פשוט עייף.

גינגריץ' נכנס לפלורידה ברגל ימין. הסקרים מראים שיש לו שם יתרון של כ-8% על רומני. בעוד שרומני גובר עדיין על גינגריץ' בסקרים הארציים, גינגריץ' מצמצם את הפער במהירות ולפי אחד הסקרים, יתרונו של רומני נשחק לאחוז אחד בלבד.