שטייניץ חגג מוקדם מדי: האבטלה באוקטובר - 5.4%

מדובר בעדכון לנתון הקודם שבו דיווחה הלמ"ס כי שיעור האבטלה ירד לשפל היסטורי של 5% בלבד

"אנחנו גאים בירידת האבטלה לנתון היסטורי של 5%, עדות להצלחת המדיניות האנטי-משברית שהובילה הממשלה" - כך הצהיר בחודש שעבר שר האוצר יובל שטייניץ, ביחס לנתוני חודש אוקטובר שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. היום (ג') פרסמה הלמ"ס את נתוני חודש נובמבר שמבטאים שיעור אבטלה של 5.4%, ובאותה הזדמנות תיקנה לאחור את נתוני אוקטובר וקבעה כי גם אז האבטלה עמדה על שיעור זהה של 5.4% ולא 5%. למעשה, מאז חודש יולי שעבר נרשמה יציבות ללא מגמת ירידה.

שטייניץ התעלם בחודש שעבר מאזהרות קודמות, לפיהן הדוחות החודשיים של הלמ"ס אינם אמינים ביחס לדוחות הרבעוניים. וכך נכתב באותם דוחות כל פעם מחדש באותיות בולטות: "סדרה זו מתאפיינת באי-סדירות גבוהה. הדבר מתבטא בתנודתיות מחודש לחודש וקושי באמידת המגמה וניתוחה".

בהמשך מוסיפה הלמ"ס ומציינת: "האומדנים החודשיים מבוססים על שליש מהמדגם הרבעוני, ולכן טעויות הדגימה בהם גבוהות יותר מאשר באומדנים הרבעוניים. כמו כן נתיין כי שלושת אומדני המגמה האחרונים עשויים להשתנות במידה ניכרת".

כלכלנים בשוק העבודה ציינו עוד בחודש שעבר כי המשק הישראלי החל להראות סימנים מסוימים של האטה מתונה, ועל כן אין להתהדר בנתוני אבטלה מאוקטובר שעבר. בנוסף, מספר חברות במשק, בהן חברות הסלולר וכמה יצרניות מזון כדוגמת תנובה כבר החלו לפטר עובדים - מהלכים שעשויים להראות אותות בדוחות האבטלה של החודשים הבאים.

על פי משרד האוצר, השר שטייניץ שוהה כעת בביקור עבודה בארה"ב. לפי שעה הוא לא הגיב על הנתונים העדכניים.