אבטלה בארה"ב? ב-2011 יותר מנכ"לים הרוויחו -50 מ' ד'

מנכ"ל וול דיסני לשעבר נהנה מחבילת פרישה של כ-52 מיליון דולר ■ טים קוק מנכ"ל אפל נהנה משכר שנתי של כ-378 מיליון דולר

מניתוח שערך העיתון האמריקני 'USA TODAY', עולה כי חלה עלייה דראסטית בשכר המנכ"לים בחברות הענק בשנים האחרונות, כך שהשכר הכולל שלהם כמו גם פיצויי הפרישה שלהם מורכבים מבונוסים, תוכניות פרישה גראנדיוזיות, אופציות ומניות. השכר וההטבות הללו, כך נטען בעיתון, ניתנים גם למנכ"לים שעומדים בפני פרישה.

כך למשל, פיצויי הפרישה הדימיוניים של מנכ"ל וולט דיסני לשעבר רוברט איגר, שפרש בשנה החולפת, נאמדים בכ-52 מיליון דולר. סכום זה מורכב מ-31.4 מיליון במזומן ועוד 21.4 מיליון דולר במניות ואופציות.

חבילות שכר ופצויי פרישה בהיקפים כאלה הם אומנם לא חסרי תקדים בהיסטוריה האמריקנית, אך בעיתות משבר ראויי היה אילו החברות היו מפחיתות את השכר והבונוסים שמשולמים למנכ"לים ולעובדים הבכירים, כך נטען בעיתון. זאת, למרות שהחברות רואות בשכר הגבוה חלק ממחזור העסקים שלהן וכתמריצים שנועדו למשוך אליהן את המנכ"לים הבכירים.

את רשימת המנכ"לים עם השכר הגבוה ביותר מוביל בין היתר מנכ"ל אפל טים קוק ששכרו השנתי מורכב מסכום כולל בהיקף של 378 מיליון דולר, כאשר מרבית הסכום מורכב ממניות שהוענקו לו על פי הוראתו של סטיב ג'ובס המנוח.

גם מנכ"ל חברת קוואלקום, פול ג'ייקון הרוויח בשנה החולפת סכום כולל של כ-50.6 מיליון דולר, כאשר 28.9 מיליון דולר באופציות ומניות. שכרו של אד בריןף, מנכ"ל חברת טייקו הורכב מ-68.9 מיליון דולר כאשר 52.4 מיליון דולר במניות ואופציות.

לפי הניתוח שערך העיתון, חבילות הפרישה אף גבוהות יותר. כך למשל , חברת התעשייה האמריקנית נייבורס תעניק השנה למנכ"ל היוצא שלה ג'יין אייזנברג חבילת פרישה בהיקף של כ-126 מיליון דולר. גם ענקית הטכנולוגיה מוטורלה, תשלם למנכ"ל היוצר שלה סכום של כ-60 מיליון דולר.

יחד עם זאת, נשמעים בארה"ב גורמים רבים המתנגדים לתשלומי השכר והבונוסים המופרזים. כך למשל, תנועת המחאה "לכבוש את וול סטריט" השמיעה בקיץ האחרון את התנגדותה לשכר המופרז של בכירי חברות הענק האמריקניות. כמו כן גם פולטיקאים ומחזיקי המניות של חברות הענק הביעו את התנגדותם לכך.