פסגות: "גוש האירו עלול להתפרק - יגרור משבר חריף"

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות, מסביר: בין אם מדינה חלשה או חזקה תעזוב את גוש האירו - לדבר יהיו השלכות הרסניות על המערכת הפיננסית באירופה

למרות שפירוקו של גוש האירו יוביל בכל אחת מהאפשרויות הריאליות הקיימות למשבר חריף בגוש, לא מן הנמנע שתרחיש שכזה יתרחש בסופו של דבר - כך מעריך היום (ד') אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות.

לדבריו של גרינפלד, ישנם שני תרחישים אפשריים בנושא. האחד, כי מדינה חלשה תעזוב את גוש האירו ותסבול מפיחות משמעותי במטבע וכן מבריחת משקיעים זרים, שיגררו את המדינה להאטה בצמיחה ואף מיתון; והשני, כי מדינה חזקה (דוגמת גרמניה) תעזוב את גוש האירו, ותוביל לפיחות משמעותי באירו וייסוף המטבע המקומי שלה, כמו גם לפגיעה ביצוא המקומי ובמערכת הבנקאית.

באשר לאפשרות כי כלכלה "חלשה" דוגמת יוון, תעזוב את גוש האירו, מציינים בפסגות: "התנתקות חד-צדדית של יוון מהגוש תוביל למשבר חמור במערכת הפיננסית שלה ולפגיעה קשה במשק. ה'דראכמה החדשה' מפוחת ותהיה בריחה של כסף זר ומקומי מהפקדונות ותוכניות החיסכון".

עוד מציין גרינפלד כי פשיטה שכזו על הפיקדונות והחסכונות צפויה להוביל גם לקריסה של המערכת הבנקאית, שתצטרך חילוץ מקומי.

באשר לאפשרות שנייה, מציינים בפסגות כי "גוברים הקולות הקוראים לגרמניה לזנוח את חלום אירופה המאוחדת", ומבהירים כי בתרחיש שכזה יתווסף "המארק החדש" בעשרות אחוזים מול האירו, בשל הפערים הכלכליים בין כלכלות גוש האירו והכלכלה הגרמנית.

"יציאת גרמניה מהגוש תפגע בתוצר הכולל שלו ותוביל בעקיפין גם לפגיעה מהותית במשק הגרמני, שיסבול מירידה ביצוא", נכתב בסקירה. "גם פירמות יצואניות בעלות חוב לבנקים בגרמניה תתקשינה לשלם את חובן - כיוון שהכנסותיהן יופחתו בעשרות אחוזים".

בנוסף, מעריכים בפסגות כי יציאה של גרמניה מהאיחוד תפגע כאמור בגוש כולו, ותוביל לירידה בהיקפי הסחר בגוש כולו וכן ליתרון היחסי של כל המדינות החברות בו - מול כלכלות גדולות דוגמת ארה"ב.