לגארד: "איחוד שני מנגנוני החילוץ האירופיים ייצור חומת אש"

כך אמרה יו"ר קרן המטבע העולמית ■ לטענתה, צעד שכזה יהיה יעיל יותר כנגד המשבר האירופי ■ "אם יינקטו הפעולות הנכונות, הכלכלה הגלובלית תסיים את השנה טוב יותר"

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית קריסטין לאגארד אמרה היום (ד') בראיון לרדיו אירופי, כי אם יאוחדו שני המנגנונים שנועדו לחלץ את אירופה ממשבר החוב שפוקד אותה, קרן החילוץ האירופית (EFSF) ומנגנון הייצוב האירופי (ESM), אז הדבר יסייע להשיב את ביטחון המשקיעים וליצור מנגנון חזק, אפקטיבי ויציב יותר כנגד משבר החוב המשתולל באירופה.

מנגד, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מתנגדת לאיחודם של שני המנגנונים בטענה כי אם הם יפעלו באופן סימולטני, האפקט שלהם על משבר החוב יהיה פחות יעיל. במקום זאת היא מציעה לדבוק בתוכנית המקורית לפיה מנגנון הייצוב האירופי, יחליף בבוא העת את קרן הייצוב האירופית שאמורה לפעול באופן זמני. צרפת בראשותו של ניקולא סרקוזי דווקא בעד מהלך שכזה.

שר האוצר הקודם של צרפת הביע את תמיכתו במהלך האיחוד של שני המנגנונים, בטענה כי אירופה זקוקה ל"חומת אש" שתעצור את התפתחותו של המשבר האירופי ובייחוד תסייע למנוע את התפשטותו של המשבר היווני.

בתוך כך, לגארד אמרה באותו ראיון כי השבועות הבאים יהיו קריטיים עבור הכלכלה העולמית ויהוו אבני-בוחן לכלכלה האירופית, זאת לאחר שקרן המטבע, שבראשה היא עומדת, החליטה לחתוך את תחזיות הצמיחה של הכלכלה הגלובלית ל-2012 לרמה של 3.3% לעומת תחזיתם הקודמת שעמדה על 3.8%.

"אם קובעי המדיניות יינקטו בפעולות הנכונות בשבועות הקרובים, לא רק באזור של גוש האירו, אלא גם בארה"ב ויפן, אז קיים סיכוי סביר שהכלכלה הגלובלית תסיים את השנה טוב יותר מאשר היא התחילה אותה", דיברי לאגארד. "דרושים צעדים דארסטיים שיימריצו את הכלכלה הגלובלית ויעודדו את התחרות, ובמקביל מדינות מסויימות צריכות להפחית במידה רבה את הגרעונות שלהן".