"הדור הרביעי של הסלולר יפחית את רמת החשיפה לקרינה"

כך קובע המשרד להגנת הסביבה בנייר עמדה שנחשף לראשונה ב"גלובס" ■ המשרד ממליץ על שיתוף אתרים ועל חיוב המפעילים להשתמש באתרים קטנים בתוך מבנים

"הדור הרביעי יעיל יותר ביחס לדור השלישי והטכנולוגיה החדשה לא תגדיל את היקפי הקרינה ואולי אף תקטין אותם", כך קובע המשרד להגנת הסביבה, בראשות גלעד ארדן, בנייר עמדה שנחשף לראשונה ב"גלובס", אשר מנטרל לחלוטין את החרדה הציבורית מפני הקרינה הסלולרית הצפויה מהדור הרביעי בסלולר.

המסמך, שנוסח בידי סטיליאן גלברג, הממונה על הקרינה במשרד להגנת הסביבה, מציג עובדות מבוססות על תחזיות הקרינה הצפויות עד 2020, ואף כולל בתוכו הערכות רשמיות של גופים בינלאומיים לגבי היקפי השימוש בסלולר. "פי 1,000 יותר נתונים יועברו דרך הרשת הסלולרית, ופי 300 יותר קרינה סלולרית תשודר לסביבה", קובע המסמך, "בתדרים הרלוונטיים הסף המומלץ על ידי המשרד הינו, באזורים מאוכלסים ברציפות, 40-100 מיקרו-ואט לסמ"ר. החשיפה במעל 90% מן האזורים האלה הינה כיום פחות מ-0.1 מיקרו-ואט לסמ"ר, כך שאפילו עלייה בקרינה בפקטור 300 לא תגרום לחריגה מהספים המומלצים ע"י המשרד (שהם פי 10 יותר מחמירים מאשר המלצות ארגון הבריאות העולמי)".

חשיפה לקרינה נמוכה פי 3

על-פי המסמך, שיטת השידור של הדור הרביעי יעילה לפחות פי 3 משיטת השידור של הדור השלישי, כך שמעבר לדור הרביעי תוך שמירה על נתוני השימוש של היום יוריד את החשיפה לקרינה פי 3.

בנוסף מנתח גלברג מדוע בדור הרביעי תשתנה התצורה של הרשתות והמפעילים ייאלצו להשתמש בהרבה יותר אתרי מיקרו בתוך מבנים (פמטו-סל). האיזון בין אתרי המיקרו לאתרי המקרו, על פי המסמך, יוביל לצמצום החשיפה לקרינה משום שההספקים של האתרים הקטנים יהיו נמוכים מאוד ויקטינו את העוצמות של האתרים הגדולים.

לאחר הפריסה המלאה של הדור הרביעי, רמת החשיפה לקרינה שמקורה באתרים חיצוניים תהיה קרובה יותר לרמת החשיפה לקרינה שמקורה באתרים פנימיים, כך שרוב האוכלוסייה צפויה להיות חשופה לקרינה ממוצעת של כ-5 מיקרו ואט לסמ"ר. יצוין כי בתדרים הרלוונטיים הסף המומלץ על ידי ארגון הבריאות העולמי, סף שהוא פי 50 נמוך יותר ממה שידוע כמזיק, הינו, כתלות בתדר, 400-1,000 מיקרו ואט לסמ"ר. הסף בישראל, כפי שנקבע כיום בהיתרים הניתנים מכוח חוק הקרינה הבלתי מייננת וכפי שמתפרסם באתר האינטרנט של המשרד, מחמיר פי 10.

רמת חשיפה זו הינה נמוכה ביחס לרמת החשיפה הגבוהה יחסית שנרשמת כיום באזורים מאוכלסים עם מעט מדי אנטנות, אך גבוהה מעט יותר - עד פי 16 - מרמת החשיפה באזורים שבהם מספר האנטנות מתאים לדרישות. לפי המסמך, החשיפה שמקורה בשימוש בטלפון הסלולרי תרד באופן משמעותי גם בשל שימוש משותף של החברות הסלולריות באתרים חיצוניים, בעיקר בשל הכיסוי הטוב בתוך הבניינים. מסקנה זו מתבססת על יישום המלצות, כך שיש לעגן אותן ברישיונות ההפעלה של רשתות בדור הרביעי.

פריסת אנטנות

ע"פ גלברג, החשיפה העיקרית לקרינה בדור הרביעי תהיה עדיין בטלפון הנייד, ואילו החשיפה לאנטנות החיצוניות או הפנימיות תמשיך להיות משנית. מאחר שהאנטנות הפנימיות והחיצוניות יהיו קרובות יותר אלה לאלה, החשיפה שמקורה בציוד הנייד, למרות הגידול בשימוש, לא תעלה. החשיפה שמקורה בציוד הנייח, תחנות הבסיס הפנימיות והחיצוניות, תעלה רק אם התקשורת בתוך מבנים תתבסס על הסלולר ולא על תקשורת קווית. בשל פריסה מסיבית של אתרי פמטו-סל בתוך בניינים, האתרים החיצוניים לא יצטרכו לשדר בהספקים גבוהים שיאפשרו את חדירת הקרינה לתוך מבנים (בתדרים הרלוונטיים, כל קיר מוריד את הקרינה פי 10).

כיום יש פער בין אזורים שבהם פריסת האנטנות הסלולריות מתאימה למספר המשתמשים בשירותים סלולריים - ולכן החשיפה לקרינה נמוכה יחסית - לבין אזורים שבהם אין מספיק אנטנות ביחס למספר המשתמשים ולאופי השימוש בתקשורת הסלולרית - ולכן החשיפה לקרינה גבוהה יותר. המסמך קובע כי הדור הרביעי לתקשורת הסלולרית יאפשר חשיפה שווה שאינה תלויה במיקום. ההבדל בין החשיפות הגבוהות לנמוכות לא יהיה בפקטור של אלפים, כמו היום, אלא בפקטור 100 לכל היותר. גלברג ממליץ, אפוא, להגביר את השימוש באתרים הקטנים שעושים שימוש גם בתקשורת הקווית, ולהגביר משמעותית את השימוש המשותף של החברות הסלולריות באתרים החיצוניים על תשתיותיהם.

כך ייראה השימוש בסלולר ב 2020
 כך ייראה השימוש בסלולר ב 2020