האיראנים בפאניקה: נהרו לבנקים בניסיון לרכוש דולרים וזהב

הריאל, המטבע הלאומי של איראן, קורס בעקבות החרפת הסנקציות הכלכליות ■ דולר אחד כבר שווה 21,000 ריאל ■ בנקאי בטהרן: "כמה בנקים היו היום במצור. אנשים חוששים באמת ששכרם וחסכונותיהם יהיו בקרוב חסרי ערך"

איראנים מבוהלים נהרו אתמול (ג') לבנקים שלהם בניסיון נואש לרכוש דולרים וזהב, כאשר הריאל האיראני המשיך לצנוח על רקע העיצומים הבינלאומיים. עדי ראייה דיווחו על תגרות מחוץ לסניפי בנקים בטהרן ובערים נוספות, כאשר ההמונים ניסו להיפטר מהכסף שברשותם לטובת נכסים חזקים.

הפאניקה התגברה מאז שהאיחוד האירופי אישר את העיצומים החדשים נגד טהרן שלשום, במטרה לאלץ את המשטר להשעות את תוכניתו הגרעינית ולחזור לשולחן הדיונים.

הריאל האיראני איבד מחצית מערכו מול הדולר בשלושת החודשים האחרונים. אתמול נסחר המטבע ב-21,000 ריאל לדולר אחד, אחרי נפילות חדות בסוף השבוע, וההתנפלות על הבנקים.

"כמה בנקים היו היום במצור. אנשים חוששים באמת ששכרם וחסכונותיהם יהיו בקרוב חסרי ערך", אמר מקור בנקאי בטהרן.

המשטר איים בפעולת תגמול צבאית, אך גם הוא רגיש לאפשרות שמשבר המטבע יגלוש לתסיסה פוליטית. המשטרה השתמשה באלות ובגז מדמיע כדי לפזר התקהלויות מחוץ לסניפי הבנקים בטהרן לפחות במקרה אחד בשבועות האחרונים.

הממשלה מנסה לבלום את המסחר במט"ח בשוק השחור על ידי הודעה שקנייה ומכירה של דולרים ללא חשבונית היא מחוץ לחוק. כמות הדולרים שנוסע יכול לקחת עימו לחו"ל הופחתה מ-10,000 ל-1,000 דולר.

אבל הריאל ממשיך לצנוח, והאיראנים נוקטים אמצעים קיצוניים כדי לעקוף את ההגבלות. לפי דיווחים מקומיים, איראנים מגיעים גם לעיראק השכנה כדי לקנות דולרים ולהבריח אותם חזרה למדינה באופן לא חוקי.

המשטר נעשה כה רגיש למשבר המטבע, עד שהשימוש במילה "דולר" בהודעות SMS נחסם באחרונה.

היידאר מוסלחי, השר לענייני מודיעין ומידע, טען באחרונה שהעיצומים רק חיזקו את ארצו, על-ידי הפיכתה לכלכלה אוטרקית שמספקת את כל צרכיה בעצמה. אבל מוחסן ראזאי, מזכיר "ועדת הכשירות" רבת ההשפעה במשטר, הזהיר ש"המלחמה הכלכלית החלה" וכי "אנשי הממשלה חייבים להתעורר".