העליות יימשכו? 3 הגורמים שיובילו לשוק שורי בוול סטריט

שאלת מיליון הדולר היא, כמובן, האם זה יימשך או שגם השנה הבורסות יספגו זעזועים קשים ויסגרו אותה בירידות ■ ב"פורבס" מנסים לענות על השאלה ומצביעים על 3 גורמים חשובים שאם יתממשו יכולים להוביל למגמת עליות בטווח הארוך

שנת 2012 נפתחה במגמה חיובית בוול סטריט ובבורסות אחרות בעולם. כעת שאלת מיליון הדולר היא, כמובן, האם זה יימשך או שגם השנה הבורסות יספגו זעזועים קשים ויסגרו אותה בירידות (ברוב השווקים בעולם)?

באתר "פורבס" פורסם מאמר מעניין על 3 גורמים חשובים מאוד שאם יתממשו יכולים להוביל לשינוי מגמה ועליות שערים בטווח הבינוני והארוך.

1. שינויים בהתנהלות הסקטור הציבורי שיביאו להתאוששות שוק הנדל"ן ובמקביל יותירו בידי אזרחי ארה"ב יותר כסף להוצאות.

המשבר הנוכחי בשוק הדיור האמריקני הותיר חורים עמוקים מאוד בתקציבים של הרבה משפחות ורווקים בארה"ב. כעת המימשל מנסה לעודד את הבנקים נותני המשכנתאות ללכת יותר לקראת הלווים החייבים ולהפחית את תשלומי הריבית החודשיים שלהם.

אם תוכניות כמו HARP 2.0 יבשילו במהלך השנה אזי יושגו 2 מטרות: יאפשרו יתר יציבות בשוק הנדל"ן ואולי אף עליות מחירים וגם ישאירו יותר כסף פנוי בידי בעלי הבתים, מה שישרת כמובן האצה בקצב הצמיחה.

2. חדירה של תוכניות לעידוד תעסוקה של המימשל על ידי סבסוד והקלות במס.

השנה היא שנת בחירות וחשוב מאוד למימשל האמריקני להוריד את רמת האבטלה. המשקיעים צריכים לעקוב מקרוב אחרי תוכניות ברמת המימשל או המדינה שמטרתן לעודד תעסוקה, במיוחד בקרב המגזרים הנחשלים. אם התוכניות יצליחו ושיעור האבטלה ירשום ירידה משמעותית הרי מדובר בזריקת עידוד משמעותית למשק.

3. הפחתה של רמת אי הוודאות העולמית.

אמנם נראה שהמשק האמריקני התנתק מהצרות של אירופה אבל מחירי מניות רבות מאוד בוול סטריט יושפעו גם השנה מההתפתחויות באירופה, בסין ובאיזורים נוספים בעולם.

באירופה רואים יותר ויותר צעדי מנהיגות נכונים מצד המנהיגים של הכלכלות המרכזיות, ובכלל זה גם צעדים נמרצים של הבנק המרכזי (ECB) לתמיכה בבנקים ובכלכלות מרכזיות. גם בסין ייתכן שירידה ברמת אי הוודאות כבר החלה, עם שיפור בנתוני המאקרו האחרונים. על מנת להוריד עוד יותר את חששות המשקיעים כלכלת סין צריכה להכות את התחזיות ולהציג צמיחה גבוהה מהצפי.

אם ההתפתחויות האלה אכן יתממשו, מחברי המאמר חושבים שהמשקיעים צריכים להגדיל את רמת הסיכון ולחפש מניות בעלות תנודתיות גבוהה, עם פוטנציאל לעליות חדות יותר מהשוק במידה והמגמה החיובית תימשך ותתחזק.