פרס: "יהיה שלום עם הפלסטינים לפי עקרון שתי מדינות"

נשיא המדינה בפאנל מיוחד עם סלאם פאייד בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס: "אני מאוד מכבד את אבו מאזן ואת פאייד. זה הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לנו, להם ולשלום"

"אנו נמצאים במצב של אי ודאות מאוד עמוקה לא רק במזרח התיכון. יהיה שלום בינינו לבין הפלשתינאים לפי עקרון שתי מדינות לשני עמים. אני משוכנע לחלוטין ואני לא מיואש ולא רץ לשום מקום. אני משוכנע בכך. ניתן להמשיך לבנות מדינה ללא מו''מ. הפלסטינים יכולים לבנות את המדינה". כך אמר היום נשיא המדינה, שמעון פרס, בפאנל מיוחד עם סלאם פאייד, ראש ממשלת הרשות, בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס.

"כשאתה מגיע לרמאללה האורות דלוקים כמו בתל אביב. זו עבודה מצויינת גם של ידידי סלאם. כמובן, עם תמיכה מוחלטת שלנו. לראשונה גם צעירים פלשתינים יכולים להגן על ארצם. אני לא רוצה להטעות. בניית המדינה לא בא במקום המו''מ אלא ביחד עם. אין אלטרנטיבה לשלום. האביב הערבי לא קשור בכלל לישראל. זה לא חלק מהסכסוך. הקיצונים משתמשים בנו כתירוץ אבל אנו לא רוצים להיות תירוצים".

לדברי פרס "יש הרבה לחץ ולוחצים הרבה. תחת לחץ עלולים לעשות טעויות. צריכים לקחת בחשבון שישנם שינויים עמוקים: מצרים איננה לא אותה מצרים שהכרנו. עם קצת סבלנות, אנו יכולים לפתור את הבעיה. אני מאוד מכבד את אבו מאזן ואת פאייד. זה הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לנו, להם ולשלום".

"חייבת להיות תקווה. עכשיו צריכים לעבוד קשה כדי שיהי לנו תקווה. מדינה פלסטינית צריכה את תמיכת ישראל. הרשות נתקעה בבעיה. השאלה היא האם הרשות לא מתקדמת בגללה או בגלל שהיא לא מקבלת את הסיוע שהיא צריכה. יש את השאלה גם איך אנו מתאחדים שוב בתוכנו" השיב פאייד.

"אני חושב שהמאמצים הדיפלומטים צריכים להיות ישירות בינינו כי הקוורטט עסוק בדברים אחרים, יש בחירות בארה''ב ויש משבר באירפה. אנו צריכים את הסיוע, אבל יש את הסכנה של חיפזון. הבעיה העיקרית היום להשגת שלום היא איראן ושתי הסוכנויות שלה: עזה וחיזבאללה. הקהילה הבינלאומית חייבת להביא לקץ להשפעה האיראנית בשתי הישויות הללו. האיראנים הם רוצים להיות ההגמון. איראן היא סכנה ולא עושים מספיק נגדה. חייבים לדאוג לכך שהאיראנים ירגישו שיש להם הזדמנות להיות חופשיים. אני שמח שכמה צעדים כבר ננקטו. בלי איראן, אז החמאס לא היתה קיימת, הקרע בעם הפלסטיני לא היה קיים" הוסיף פרס.

"הממשלות החדשות חייבות לקחת את הבעיות הכלכליות והחברתיות ולפתור אותן, אחרת, לא יהיה שלום" סיכם פרס.

"האביב הערבי היא תוצאה של שנים רבות של ממשלות כושלות שלא עשו את מה שהיו צריכים לעשות. אגב, מה אנו רוצים? מה כולם רוצים - מדינה משלנו שנוכל לחיות בה בכבוד" טען פאייד.