הצעת החלטה: החשמל יתייקר ב-6% בלבד בשנת 2012

רשות החשמל שוקלת לפרוס את העלייה במחירי החשמל על פני 3 שנים ■ משמעותי העניין שבשנת 2012 נראה עליה של 6% בלבד במחיר החשמל

רשות החשמל שוקלת לייקר את החשמל ב-6% בלבד במהלך שנת 2012 במקום התכנון המקורי שעמד על 31%. רשות החשמל שוקלת לפרוס את העליה של ה-31% על פני 3 שנים כך שבשנת 2012 "נזכה" לעלייה של 6% בלבד. כך עולה מהצעת החלטה שפרסמה רשות החשמל.

ההצעה בעניין באה לאור אי הוודאות בעניין אספקת הגז ממצרים בעקבות הפיצוצים החוזרים ונשנים בצינור הגז בחצי האי סיני בשנה האחרונה, וכן מהירידה באספקת הגז ממאגר ים תטיס לאור הדלדלות המאגר, מה שגרם לממשלה לנקוט בצעדים לשיפור המצב.

על פי המתווה המתגבש, במקום עלית מחיר מיידית של כ-31%, העליה תיפרס על פני שלוש שנים באופן הבא: בשנת 2012 התעריף יעלה בכ-6.6%, בשנת 2013 בכ-2.6% ובשנת 2014 בכ-3.7%.

הפחתת ההתייקרות ויישום הפריסה התאפשרה הודות לסיוע ממשלתי שכולל בין היתר, מתן ערבות ממשלתית לחברת החשמל לצורך הוזלת עלויות גיוסי המימון לחברה בגין הפערים בתעריף, מתן הנחות דרמטיות בשיעורי המס על הסולר לחברה ודחיות בתשלומי מע"מ.

בתמורה, נדרשת חברת החשמל לנקוט בהליכי התייעלות משמעותיים כתנאי לקבלת הסיוע שכולל בין היתר דרישה לצאת בהנפקה ציבורית בפעם הראשונה מזה שנים רבות. בנוסף, החברה נדרשת לשחרור מיידי של מאות מיליוני שקלים מחשבון הנאמנות שבו הופקדו כספים המיועדים לתשלום הטבות ומענקים שלא הוכרו להפקדה בקופת הפנסיה המרכזית לגמלה של עובדי החברה.

"הצעת ההחלטה שפורסמה לשימוע היא תוצאה של עבודה מאומצת בחודשים האחרונים של צוות רשות החשמל, תוך שיתוף פעולה וסיוע מלא של שר האוצר ואנשי משרדו", נמסר בתגובה מרשות החשמל. "מתווה פריסת ההתייקרות לשלוש שנים נתמך בצעדים שצפוי לנקוט בהם שר האוצר. במקום עליית תעריף של כ-31% לצרכן, התעריף יעלה בשיעור מתון והכל מתוך רצון למזער ככל שניתן את הנטל על צרכני החשמל תוך שמירה על התפקוד של חברת החשמל במצב זה".