אל-אריאן: "הנזילות עלולה להיות גשר שמוביל לשום מקום"

כך טוען מנכ"ל חברת קרנות האג"ח פימקו ■ אל אריאן טוען כי נתוני הצמיחה המאכזבים יחסית, שפורסמו ביום ו' האחרון בארה"ב מעידים על האטה בכלכלה

היציבות של הכלכלה הגלובלית, כמו גם של שוקי העולם, תלויה בצמיחתם של הסקטור הפרטי אך גם של המגזר הציבורי. הנתונים הכלכליים שפורסמו בשבוע החולף, כולל נתוני המאזנים וצריכת האשראי, מעידים על המורכבות של שני המגזרים הללו, כך טוען מוחמד אל-אריאן, מנכ"ל קרן האג"ח הגדולה בעולם - פימקו.

כדי להימנע ממיתון שיווצר בסקטור הפרטי, ממשלות ובנקים מרכזיים של מדינות בכל העולם החלו לנפח את המאזנים שלהן, עניין שסייע ל"רפא" מאזנים של חברות בסקטור הפרטי, אך יחד עם זאת שיעור האבטלה נשאר גבוה ויצירת מקומות עבודה חדשים נשארה עדיין אנמית. כמו כן, חוסר השיוויוניות בנושא השכר גדל והצמיחה הציגה תוצאות חלשות מידי ואיפשרה לסקטור הפרטי להאט את פעילותו ולצרוך פחות אשראי.

אל אריאן טוען כי נתוני הצמיחה המאכזבים יחסית, שפורסמו ביום ו' האחרון בארה"ב מעידים על האטה בצריכה הפרטית ולכן גם בכלכלה כולה. הצריכה הפרטית צמחה בשיעור של 2% בלבד ושיעור החיסכון של הציבור האמריקני צמח רק ב-3.7% - רמה נמוכה מאוד שדומה לזו שהייתה בסוף 2007 , בעיצומו של המשבר. בנוסף, הייצוא של ארה"ב נמצא בגמת ירידה, כך שלפי אל-אריאן, המגמה היא מגמת האטה כלכלית.

ההאטה בכלכלה הגלובלית ניכרת היטב גם בנתונים שהוצגו באירופה, טוען אל-אריאן. כך למשל ביום ו' האחרון נתוני האבטלה בספרד הצביעו, בניגוד לתחזיות, על מגמת עלייה וזינקו לרמה של 22.9%. במקביל, האינדיקטורים הכלכליים בפורטוגל הצביעו על כך שהיא קרובה יותר מתמיד לחדלות פרעון, בעוד המוסדות הכלכליים של אירופה, כגון הבנק האירופי המרכזי ומנהיגי האיחוד, המשיכו להתעסק במשא-ומתן בין ממשלת יוון לבין נושיה.

אל-אריאן טוען, כי זה לא משנה כיצד מנתחים את הכלכלה הגלובלית, ניתן לומר שהשווקים נותנים עדיפות לנזילות מאשר ליכולת פרעון החובות. התקווה של קובעי המדיניות היא שנזילות הבנקים המרכזיים תשמש כמעין גשר שיסייע למדינות המערב להתגבר על חובות גדולים מידי וצמיחה קטנה, אך הסיכון הוא שהנזילות תתברר כגשר שמוביל לשום מקום.