"היום צריך להגיע עם הון עצמי גבוה, קשה לקבל אשראי"

לנה דיקמן, מנהלת הפיתוח העסקי בחברת GBO שירותים פיננסים בינלאומיים, בשיחה עם "גלובס": "חסמי הכניסה לתחומים רבים עולים"

כולם מדברים על גלובליזציה, אינטרנט, סחר בינלאומי וכדומה. יש לא מעט יזמים ישראלים שלא פספסו את ההזדמנויות הרבות, בייחוד אחרי המשבר הבנקאי הגדול ב-2008 וגם בשנה האחרונה שמשבר החובות באירופה מקפיא קווי אשראי עסקיים והאפשרות לקריסת האיחוד האירופי המשותף מכה במשקיעים בכל העולם ובייחוד באזורינו. נפגשנו לשיחה קצרה עם לנה דיקמן , מנהלת הפיתוח העסקי בחברת GBO שירותים פיננסים בינלאומיים, על מצב היזמות והעסקים הבינלאומיים של ישראלים בחו"ל.

- האם היזמים הישראלים עדיין מקימים חברות ועסקים באותו קצב כמו בשנים האחרונות?

"כן. למרות המצב הכלכלי וחוסר הוודאות שיש כיום באירופה, אנשי עסקים ישראלים, יזמים ומשקיעים רבים נכנסים ליוזמות והשקעות חדשות בכל העולם. חברות ישראליות מנסות לחדור לשוקי אסיה ולכן מקימות חברות בנות או סניפים בהונג קונג, סינגפור וסין, יזמי אינטרנט מתרכזים באירופה ולכן רוב החברות שמוקמות עבור מיזמים שונים באינטרנט כגון אתרי מסחר, פורקס, שרותי שירותי ייעוץ בעולם (היי טק, פיננסים, פיתוח עסקי) וכן חברות סחר בינלאומי הפועלות דרך האינטרנט. חברות אילו מוקמות לרוב בהונג קונג, BVI או סיישל) מתרכזים בעיקר בקפריסין, אנגליה וגיברלטר. דווקא בתקופה הזאת, ישנם הזדמנויות רבות ותחומי נישות מעניינים בעלי רמת תחרות בינונית".

- איזה סוג של פעילויות נפוץ בזמן האחרון?

"שאלה מעניינת מאחר ולצד יזמי אינטרנט צעירים אנו נותנים שירות גם לחברות בינלאומיות ולאנשי עסקים שרוצים להתרחב לחו"ל. אין ספק שסין ממשיכה להצית את הדמיון ולכן פעילויות רבות מוקמות בהונג קונג ובסינגפור לצורך חדירה לשוק הסיני. הונג קונג נחשבת כטריטוריה סינית מצד אחד ומצד שני נחשבת למדינה עסקית מהשורה הראשונה עם מערכת בנקים מפוארת, בירוקרטיה נמוכה ושער כניסה לאסיה רבתי, בנוסף ניתן גם ליהנות מיתרונות של חברה בהונג קונג וחשבונות בנק בהונג קונג, המאפשרות קבלת תשלומים ביואן, גישה נוחה יותר ללקוחות וספקים וכן תכנון מס יעיל".

"אנו עדים לעליה משמעותית בפרויקטים מבוססי אינטרנט של חברות העוסקות בסחר בתוך האיחוד האירופי כאשר לרוב מקימים לצורך כך חברה אירופאית, על מנת לסחור בחופשיות בתוך האיחוד, ולהינות מקיזוזי מע''מ. רוב החברות מוקמות בקפריסין לצורך ניצול תנאי המס הנוחים המאפשר תכנון מס יעיל, שורה של אמנות מס וחדירה לאיחוד האירופי".

עליה בחסמי הכניסה

"תחומים נוספים מעניינים אשר הולכים וצומחים הם תחום מסחר באבנים טובות, בעיקר ביהלומים וכן חברות ביטחוניות אשר מקימות סניפים ונכנסות לשיתופי פעולה בהונג קונג וסינגפור ולשם כך הן זקוקות לישות מקומית לפעול דרכה. תחום נוסף שמעניין רבים, בייחוד על רקע איראן ודיבורים על תקיפה אפשרית של ארה"ב או ישראל הוא האפשרות לפתוח חשבון בנק בשווייץ או בסינגפור. מה שמעניין דווקא לראות על רקע חוסר הוודאות וכלכלות באירופה, הוא שההון העצמי וסכומי הכסף להקמת יוזמות הולכים וגדלים ואם לפני המשבר ב-2008 רבים ניגשו להקים חברה בחו"ל ללא השקעה גדולה, כיום המצב שונה ורואים שברוב היזמות האינטרנטית, גם אם מדובר באתר מסחר קטן, מושקעים סכומי כסף גדולים - הוצאות התפעול עולות, הוצאות השיווק באינטרנט עולות יותר, המדיה יקרה יותר וכך הלאה - חסמי הכניסה לתחומים רבים עולים".

- משקיעים ויזמים אינם חוששים מהשקעות בפעילויות חדשות?

"בהחלט שכן אבל חלק גדול מהיזמים ומאנשי העסקים הם אילו שכבר היו שם לפני 2008 לכן השמרנות צרובה בפעילותם וכפי שראינו, בגלל שההשקעות בהקמת סטארט-אפ רק הולכות ועולות, כך גם תקציבי השיווק עולים לכן יזמים ומשקיעים מרגישים נוח יחסית. בעניין ההוצאות חשוב להבין שעלויות רבות הולכות ויורדות כגון עיצוב, תכנות, מערכות סחר, שרתים וכדומה שמבוצעות במיקור חוץ בהודו לדוגמא, אבל מצד שני הוצאות הפיתוח, השיווק, קידום והמכירות רק הולכות וגדלות".

- מה המורכבות של הקמת פעילות בחו"ל?

"המורכבות מתייחסת לשני מאפיינים עיקריים של הפעילות - הצד התפעולי והצד העסקי. בצד התפעולי אנו מטפלים מא' ועד ת' וכיום יזם יכול להקים את כל האופרציה התפעולית\משפטית שלו ממשרדינו וזה כולל פתיחת חשבון בנק, הקמת חברה, חיבור למערכות סליקה בינלאומיות, שרותי חשבונאות, משרדים ווירטואליים, יעוץ מס ועוד. בצד העסקי כמובן שהקושי רק עולה מאחר והתחרות גדלה כל הזמן. אין היום תחומי פעילות נישתיים שאין בהם תחרות אבל אם יזם מגיע עם תוכנית עסקית ברורה ותוכנית שיווקית מעשית שמתבססת על ניסיון והשקעה בשיווק, הסיכוי להצליח עולה".

"אנשי עסקים בינלאומיים בעלי ניסיון יודעים שעל מנת לעבוד בצורה נכונה ללא בעיות של מיסוי בינלאומי עליהם לקבל ייעוץ מס מעולה ולהרים את אופרציות בצורה היסודית והטובה ביותר".

- כיצד מתייחסים הבנקים ליוזמות אינטרנטיות?

"כחלק מתהליך הלמידה של הבנקים ותקנות חדשות לניהול סיכונים לאחר המשבר ב-2008 וגם בשנה האחרונה, אנו רואים שינויים רבים במדיניות של הבנקים באירופה, בעיקר בקפריסין ובשווייץ. ללא ספק הנושאים המהותיים הם האשראי העסקי והלבנת הון. מבחינת האשראי - קשה יותר לקבל מסגרות אשראי כלליות ואשראי למימון פרויקט ספציפי וכמובן שעלותו גבוהה יותר ובצד של הלבנת הון - פעילויות רבות שבעבר "עברו " ללא בעיה - כיום אינם מתקבלות בברכה".

- לנה, לסיכום, איך נראה עולם היזמות הישראלית מהזווית שלכם?

"למרות המשבר באירופה וחוסר הוודאות, אנו רואים עלייה בהקמת חברות ועסקים בחו"ל אך בניגוד לעבר, יזמים ואנשי עסקים מגיעים עם הון עצמי גבוה ועם תוכניות מסודרות. מה שבטוח הוא שהחלום להצליח ולפרוץ לחו"ל עדיין בוער בעצמות הישראלים".