ארגון הדייגים: לחקור הפניית כספי מדינה לטובת הקיבוצים

‎‎בארגון טוענים כי אף שהממשלה הקציבה 2 מיליון שקל לגירוש הקורמורנים הן מהכנרת והן מבריכות הקיבוצים, הגירוש בפועל נעשה רק בקיבוצים ■ הדייגים דורשים את התערבות שרת החקלאות, אורית נוקד ■ ‏‎‎‏משרד החקלאות: התקציב שוויוני‏

‎‎יו"ר ארגון הדייגים בישראל, פואד (פופו) נסאר, דורש לחקור את מחדל הטיפול בקורמורנים באגן הכנרת. לטענתו, אגף הדיג במשרד החקלאות אינו מקיים את הנחיית הממשלה להילחם בלהקות הקורמורנים הענקיות, המשמידות בחורפים האחרונים חלק ניכר משלל הדיג באגם, בעיקר האמנון (מושט).

‏הממשלה הקציבה 2 מיליון שקל לגירוש הקורמורנים מאגם הכנרת ומבריכות הדגים הסמוכות של הקיבוצים. ואולם, דייגי הכנרת, ובראשם מנחם לב מקיבוץ עין גב, טוענים שעיקר גירוש הקורמורנים נעשה בבריכות הדגים של הקיבוצים, וכתוצאה מכך יותר קורמורנים מסתערים על דגי הכנרת. לדבריהם, לגבי הטיפול בכנרת מדובר ב"מצג שווא כאילו הבעיה מטופלת", וכי "הדייגים מופלים לרעה ונושא בריכות הדגים מטופל על חשבון פרנסתם".

‏‏הדייגים דורשים את התערבות שרת החקלאות, אורית נוקד, וכן "דורשים לפתוח בחקירה מדוע כספי מדינה משמשים לטובתו של מגזר אחד על חשבון מגזר אחר, וזאת בניגוד מוחלט להחלטת ממשלה".

‏‎‎ממשרד החקלאות נמסר בתגובה לפניית "גלובס" כי "למשרד החקלאות ופיתוח הכפר אין כל העדפה בגירוש הקורמורנים, וגם לא הייתה כזו מעולם. מגדלי הדגים בבריכות הדגים התארגנו באופן עצמאי על חשבונם במשך 20 השנים האחרונות, להרחיק קורמורנים מבריכות הדגים, והם אכן רואים ברכה בעמלם. התקציב שהוקצה לטובת גירוש קורמורנים מיועד באופן שווה לכל חלקי הארץ וללא כל הבדל בין הכנרת והמדגים".

‏‏עוד נמסר כי ‏להקות הקורמורנים גורמות נזק רב לאוכלוסיית הדגים בכנרת והן מהוות את אחד הגורמים להידלדלות הדגה. לצורך הטיפול בבעיית הקורמורנים הוקם צוות היגוי, המשותף למשרד החקלאות ופיתוח הכפר, רשות הטבע והגנים (רט"ג) ורשות המים.

הצוות גיבש תוכנית לטיפול יעיל בבעיה, שכבר פועלת ברחבי הארץ. לצורך ביצוע התוכנית הכוללת הוקצה סכום של כמיליון שקל. בהתאם לתוכנית, בחר משרד החקלאות במכרז קבלן שהחל בגירוש עופות נודדים, והוא ערוך ומוכן לגירוש הקורמורנים מהכנרת, הן בהיבטים של כוח אדם והן בציוד מיוחד שהותאם לדרישות רט"ג.

‏ במשרד החקלאות מוספים כי "למרבה הצער, לאחרונה נסוגה רט"ג מההסכמות והיא מטילה מגבלות קשות על פעולות גירוש הקורמורנים. יש לציין כי לרט"ג הסמכות לאפשר או למנוע טיפול בסוגיית הקורמורנים, ומשרד החקלאות עושה כל שניתן במסגרת מגבלות אלו. עוד יצוין כי משרד החקלאות מקדם מחקר באמצעות משרד המדען הראשי בנושא הערכת נזק הקורמורנים לדגי הכנרת".

‏‏ יצוין כי ביום ב' הקרוב ייערך דיון בוועדת ביקורת המדינה של הכנסת על משבר הדגה בכנרת. תחקיר מוסףG ‎‏ של "גלובס" על מחדלי אגף הדיג אומת בדוח מבקר המדינה האחרון, שהצביע על מנהל אגף הדיג, חיים אנג'וני, כאחראי אישית למחדלים בניהול ממשק הדיג בכנרת. ‏‏‏‎‎‏

‏‏הדייגים דורשים את התערבות שרת החקלאות, אורית נוקד, וכן "דורשים לפתוח בחקירה מדוע כספי מדינה משמשים לטובתו של מגזר אחד על חשבון מגזר אחר, וזאת בניגוד מוחלט להחלטת ממשלה".