עיני נגד הפחתת המכסים: "ניצול ציני של המחאה החברתית"

יו"ר ההסתדרות: לא נעמוד מנגד נוכח הידיעות על התגברות פיטורי העובדים מאז החלה הממשלה לפעול להקלות ביבוא מזון ■ עפ"י הערכות, ההסתדרות לא תכריז בהכרח על סכסוך עבודה אך תפעל במישור הציבורי והפוליטי לסיכול המהלך

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, תוקף היום (ג') לראשונה את ההסכמות בין משרדי האוצר והתמ"ת להפחית שורה של מכסי יבוא בתחום המזון. "זוהי פגיעה אנושה בפרנסתם של עובדים מוחלשים ממילא מהפריפריה, שנזקה גדול לאין-שיעור מהתועלת בדמות הפחתה של כמה עשרות אגורות במחיר המוצר, אם בכלל", אמר עיני. לדבריו, "ההסתדרות לא יכולה לעמוד כצופה מהצד לנוכח המחזה הזה".

על-פי הערכות, עיני לא מתכוון בהכרח להכריז על סכסוכי עבודה במפעלי המזון השונים שבהם קיימים ועדים, אולם גורמים בארגון מבהירים כי ההסתדרות בהחלט מתכוונת להוות שחקן בסוגייה הזאת - לכל הפחות במישור הציבורי ואף הפוליטי. בימים האחרונים הגיעו אל עיני פניות לא רק מוועדי עובדים שחוששים מפיטורים, אלא גם מראשי מפעלים שביקשו את התערבותו.

ההסכמות בין משרדי התמ"ת והאוצר מבוססות על מסקנות ועדה בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, שהוקמה בעקבות המלצת ועדת טרכטנברג להפחית באופן גורף למדי את המכסים בתחום המזון.

על-פי המסקנות הנוכחיות, הפחתת המכסים תהיה בשיעור ממוצע של כ-75% על פני 3 פעימות, וזאת על מוצרי טונה, בשר בקר טרי, בשר כבש קפוא וטרי, נקניקים ומוצרי בשר מעובדים, מיצי פירות ורכזים למיצים.

יו"ר ההסתדרות טוען כי הממשלה מנצלת באופן ציני את את הזעקה שעלתה במחאה החברתית להוזלת מחירים, כדי "להגשים את החלומות מבית אגף התקציבים של שוק חופשי בלתי מרוסן שבו שולטת תחרות בלתי מבוקרת".

לדבריו, "כבר כשהתפרסם דוח טרכטנברג אמרתי שפתיחה בלתי מאוזנת לתחרות, תוך הפחתת מכסים, תביא לפגיעה בעובדים. המחאה התכוונה למדינת רווחה, ומה שקיבלנו זה מדינת פיטורים. העם דרש מעורבות מדינה - וקיבל מדינה שנוטשת את עובדיה בשטח ההפקר של התחרות החופשית".

עיני מביא לדוגמה את ההחלטה להוריד את המכס על קופסאות טונה מיובאות: "מדובר באבסורד של ממש. מחיר הטונה בארץ נמוך בהשוואה לממוצע העולמי. יש 5 מפעלים בענף שכולם מייצרים באזורי פריפריה ומעסיקים כ-600 עובדים. עוד 1,600 עובדים מועסקים בעקיפין בייצור קופסאות, שמן וכדומה.

"באה הממשלה - וללא כל סיבה, כמו אחרון חכמי חלם, מורידה את מכסי היבוא. באים היצרנים ואומרים 'אם המכס נמוך, נייבא במקום לייצר ונפטר עובדים'. זה חוסר אחריות של הממשלה. בשביל מה עושים צעד כל-כך דרקוני? בשביל להוריד עוד כמה אגורות במחיר של מוצר שהוא ממילא נמוך? בשביל לפגוע בעובדים במפעלים בקריית-מלאכי? בשיטה הזאת אפשר לסגור את המדינה ולהעביר אותה לסין".

עיני סבור כי על המדינה לייצר איזון בין הקלה על היבוא לבין הפגיעה המסתמנת בשוק העבודה. "אם הממשלה רוצה לפתוח ליבוא, עליה לדאוג קודם לכן לתעסוקה חלופית ולהכשרות ראויות לעובדים. להשקיע בהם במקום לזרוק אותם לדורסנות של השוק החופשי.

"בינתיים, עד שתמצא מקורות תעסוקה אלטרנטיביים, היא יכולה להשתמש בסמכותה ולהוריד מחירים באמצעות פיקוח. לא צריך לחכות ל'תחרות הגואלת' עם מוצרים מחו"ל כדי להוריד מחירים".

לדבריו, הפיקוח הממשלתי אינו מהווה כרגע בכלל אופציה ראויה בעיני הממשלה, ככלי להפחתת המחירים. "הממשלה חושבת בקול אחד, בדיוק כמו אגף התקציבים באוצר. כאילו שהתחרות תעשה הכול, ואין צורך בכלל להתערב. שיסתכלו לעובדי הטונה בעיניים ויסבירו להם את התפיסה הזאת", הטיח עיני.

ישראל יקרה לנו: "עיני בצד של הטייקונים"

תנועת "ישראל יקרה לנו" הגיבה לדברי יו"ר ההסתדרות וטענה כי עיני עושה שימוש ציני באזרחי ישראל העובדים. "עיני לא מותיר ספק - הוא נמצא לצידם של הטייקונים המעוניינים בהמשך עליית המחירים", נמסר .

עוד אמרו בתנועה כי "עיני מבזה את כמיהת כלל המשפחות העובדות במשק למחירי מזון שפויים במילותיו החוצפניות. המשק הישראלי חנוק על-ידי מחירים גבוהים. אזחים מצמצמים ביקושים בגלל נטל יוקר המחיה. התוצאה של המחירים היא הגבוהים היא האטה בביקוש לידיים עובדות, ותוצאותיה הם התעסוקה הנמוכה ואיתה השכר הנמוך המשולם לעובדים.

"הציניקן האמיתי אשר מנצל ניצול ציני את מצוקתם אזרחי ישראל - גם האזרחים הנענקים תחת עול המחירים וגם עובדי הקבלן הנאלצים להתמודד בשוק עבודה חנוק, הוא לא אחר מאשר מי שמתימר כאילו לדבר בשמם - מזכ"ל ההסתדרות עופר עיני. הכוון שאליו מוביל עיני הוא המשך המצוקה והעדפת רווחים למעטים על פני רווחה אמיתית לכלל אזרחי ישראל", אמרו בתנועה הנאבקת ביוקר המחיה.