יש לנו עניין עם קבלני בניין

פה מבצע שיווק, שם הקלות מימון ובום - עם ישראל יורד מהגדר וחוזר בהמוניו לרכוש דירות

שוב התגלינו כשפנים די קטנים.

בנק ישראל כבר אינו חושש להכריז בפה מלא על שינוי מגמה במחירי הדירות (שמאפשר לבנק לשוב ולהוריד ריבית), הפוליטיקאים לא מפסיקים להבטיח לנו מדי יום להציף את השוק בקרקעות ובדירות זולות, הטוקבקיסטים מאיצים בנו להמתין לבואה של מפולת המחירים הגדולה, ואפילו שלל האינטרסנטיים: קבלנים, יזמים, עורכי דין, שמאים, מתווכים וכו' - אלה שמוכרחים להגיד שמחר יהיה יותר יקר, כדי שנלך ונקנה דירות היום - רק מתווכחים לגבי שיעור הירידות הצפוי.

ואף על פי כן, טיפה מבצעי שיווק, עוד טיפה הקלות מימון ובום - עם ישראל יורד בקלילות מהגדר וחוזר בגדול לרכוש דירות.

הקבלנים מכתיבים את הכללים

קיפאון באתרי הבנייה? 1,935 דירות חדשות נמכרו פה בדצמבר, כמעט פי שניים מהנתונים באוקטובר, שבאוצר חגגו בזמנו ברעש גדול. ואגב, באוקטובר 2010, חודש השיא במכירת דירות חדשות בכל השנים האחרונות, מכרו כאן 2,263 דירות חדשות - בסך הכול 328 דירות יותר מדצמבר האחרון.

אבל שר השיכון אופטימי: "הבשורה המשמעותית ביותר בנתוני הלמ"ס היא הגידול של 33% בהיצע הדירות". הודות לקצב השיווקים והתחלות הבנייה, 20,002 דירות חדשות ריקות עמדו למכירה בסוף דצמבר, לעומת 15,016 בסוף דצמבר 2010.

ובכל זאת, 20 אלף דירות על המדף לא בהכרח מפילות פה את שוק המגורים ומרסקות את האיזון במשוואת ההיצע והביקוש. למעט באזור הדרום - שם קפץ המלאי ביותר מפי שניים, מ-2,038 דירות לא מכורות בסוף 2010 ל-4,235 דירות בסוף 2011, קשה לזהות פה מוקדים של פאניקה. ושוב, בשביל הפרופורציות: בשנת 2000, הזכורה לקבלנים מאוד לרעה, עמד המלאי על 30,805 דירות חדשות. ואז, כדאי לזכור, גם חיו בישראל פחות 1.5 מיליון בני אדם - נתון שבהכרח משפיע על הביקוש.

בשורה התחתונה, כפי שעולה מנתוני דצמבר, הקבלנים - שמורידים פה ושם מחירים - הם עדיין אלה שמכתיבים את כללי המשחק. והם גם מצליחים כנראה די בקלות למשוך חזרה את הקונים הרעבים.

צדק כלכלי

ואפרופו רכישת דירות חדשות, מילה אחרונה על הקריטריונים שאושרו אתמול במועצת מקרקעי ישראל וקבעו מי זכאי לקנות פה דירה בהנחה צפויה של עשרות אחוזים. צודק שר השיכון, האומר שלא נכון שמי שלא שפר גורלו, ושני בני הזוג אינם עובדים, יהיה מודר מדיור בר השגה. במדינת היהודים אנחנו מצפים שגם מי שלא עובד, גם אם זה באשמתו הישירה, יניח את הראש בלילה מתחת לקורת גג ולא ניתן לו לקפוא למוות על ספסל.

אבל זוג כזה, שלא מייצר הכנסה, לא אמור לקנות דירה! קורת גג כן, בעלות על דירה - ממש לא. נשגב מבינתי מדוע זה נראה לנו הגיוני שזוג כזה יקנה דירה בישראל, גם אם היא מוצעת לו בהנחה של 20% ואפילו 30%.

הרי בשם הצדק הכלכלי, עוד לפני הצדק החברתי, זוג שלא יוצא לעבודה ולא מביא פרנסה לא צריך לקנות דירה. או אוטו, למשל. מאיפה הם יביאו הון עצמי? מאיפה הם ישלמו את המשכנתא? איך הם ישמרו על הבניין שלא יהפוך לסלמס? מי שלא עובד צריך לקבל את מלוא האמפתיה, הוא צריך לקבל גם עזרה מקסימלית בסיוע בשכר דירה, אבל סבסוד למטרת רכישת דירה?

אבל בגלל שאנחנו חיים כנראה בעולם הפוך, נדרש רק מישהו עם אומץ, שיבוא ויהפוך את המשוואה. אוקיי, קנו דירה בהנחה. אבל יש גם עוד צד למטבע: מי שהוא בעלים של דירה - כי הוא מתפרנס בכבוד, כי ההורים עזרו לו או כי שר השיכון סידר לו ניקוד גבוה בהגרלה - מפסיק מיד לקבל כל סיוע או סבסוד מהמדינה.

ועכשיו נראה כמה חרדים או סתם מובטלים יעמדו בתור לרכישת דירה.