"בחייאת רבאק, שלמה, שחרר אותי מנוכחותך"

"גלובס" חושף את השיחה שבה הודיע מנכ"ל אקסלנס דוד ברוך לשלמה מעוז על הפסקת עבודתו ■ "לא רוצה שתהיה יותר כלכלן ראשי שלי, לא יכול לשאת בזה" ■ "או שתודיע לי שאתה מתפטר מהקרנות, או שאכנס לאסיפה כללית ואודיע"

"בחייאת ראבק, אתה יודע מה, אנחנו לא ילדים(...) שלמה, אני לא יודע איפה שמת את עצמך. יש לך מוניטין(...) אבל המוניטין שלי?(...) אקסלנס איתך כל כך הרבה זמן(...) אתה יודע מה, אין לי מילים, שלמה".

כך, על פי מסמכים שהגיעו לידי "גלובס", אמר מנכ"ל אקסלנס, דוד ברוך, לשלמה מעוז, בשעות הערב של יום ד', בשיחה שהתקיימה ביניהם לפני כשלושה שבועות, ופרטיה מובאים כאן לראשונה. היה זה שעות ספורות לאחר ההרצאה במרכז ספיר בשדרות, בה התבטא מעוז נגד "האליטה האשכנזית" , ובטרם פרסום ההודעה הפומבית של בית ההשקעות בדבר פיטוריו של הכלכלן הראשי של בית ההשקעות בשל התבטאויותיו השנויות במחלוקת.

ב-11 בינואר השנה השתתף מעוז בכנס על הפוליטיקה של המחאה החברתית במכללת ספיר, ובמסגרת זו אמר דברים חריפים שהסעירו רבים. בין היתר תקף מעוז את "האליטה האשכנזית בבנק לאומי בבית המשפט העליון", ומבין המפגינים שהשתתפו במחאה החברתית. "הייתי מעדיף שהמחאה תתחיל בפתח תקווה", אמר מעוז, "איפה שיש פערים אמיתיים ולא במרכז ת"א איפה שכל האשכנזים האליטיסטים". הוא הוסיף כי "בנק לאומי זה בנק של לבנים. בבית המשפט כולם אשכנזים, הם עושים טובה שהם ממנים שופט מזרחי".

הדברים עוררו כאמור סערה ובהמשך אותו יום התנהלה אותה שיחה בין ברוך למעוז. בתגובה לדבריו של מעוז על כך שהדברים נאמרו בדיון אקדמי השיב אז ברוך: "מה דיון אקדמי? תשחרר אותי מנוכחותך, נפרד, תלך לדיון אקדמי, תהיה חופשי להרצאות(...) לא רוצה שתהיה יו"ר שלי, ולא רוצה שתהיה כלכלן ראשי שלי, לא יכול לשאת בזה". ברוך המשיך ואמר: "אתה יודע מה, עם כל הרוח הטובה והצבעוניות והנכונות לקבל את הסיפור, יש מוניטין. אני לא יכול להרשות לעצמי דבר כזה".

מעוז שב וציין שדובר בדיון אקדמי, אך ברוך לא התרצה. "החרדים זה היה דיון אקדמי? (...)אם אתה רוצה, אז שלמה, אני משחרר אותך מהקשרים בינינו, אני משחרר אותך ואת הרסן שאקסלנס שמה לך על הפה(...) תהיה הכי תוקפני, אקסטרווגנטי, מה שאתה רוצה, בבקשה".

כאמור, בעקבות אותו אירוע סיים מעוז את תפקידו ככלכלן ראשי באקסלנס, וההערכות היו כי יעזוב את בית ההשקעות, כולל את תפקיד יו"ר קרנות הנאמנות של אקסלנס. אלא שבאחרונה, במהלך דיון בנושא בכנסת, הצהיר אחד מבכירי בית ההשקעות, סמנכ"ל התפעול משה ברמק כי "שלמה מעוז לא פוטר מאקסלנס. הוא עדיין מכהן כדירקטור ויו"ר ועדת הקרנות בבית ההשקעות, הוא רק אינו הפרזנטור והכלכלן הראשי שלנו יותר".

מחילופי הדברים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי ברוך הודיע למעוז על כוונתו להפסיק את העסקתו באקסלנס. כך, בהמשך השיחה בין השניים אמר ברוך למעוז כי "בוא, יש לי בקשה, ניפרד. אני מבקש ממך לסיים את התפקיד בקרנות, אני מבקש שתסיים, תחזיר לי את התואר כלכלן ראשי (...) נראה איך אנחנו נפרדים בצד הכלכלי. אני מבקש שלא תישא יותר את השם של אקסלנס".

"אני מודיע לך עכשיו ראסמי"

"אנחנו נעביר אותך מתפקידך כיושב ראש הקרנות", חזר ברוך שהוסיף כי "אין לי כוונה לפגוע בך בזה, אבל אני מודיע לך עכשיו ראסמי שאני מבקש שלא תשתמש יותר בתואר כלכלן באף מקום. ואני מבקש לסיים את ההתקשרות בינינו (...) לא אמנע מאחרים אם ירצו להזמין אותך לכנסים(...) שידעו שמזמינים את שלמה מעוז".

בהמשך הפגישה אמר ברוך בהתייחס לתפקידו של מעוז כיו"ר קרנות הנאמנות של אקסלנס כי "אני מבקש ממך שתחליט, או שאתה תודיע לי שאתה מתפטר מהקרנות, או שאני אכנס לאסיפה כללית ואני אודיע (...) אסיפה כללית תחליט לסיים את תפקידך".

נציין שאקסלנס אינה חייבת בדיווח מידי על פיטורי הכלכלן הראשי של החברה, תפקידו האחד של מעוז, אך היא חייבת, לפי חוק, בהודעה לבורסה הנוגעת לפיטורי מעוז מתפקיד שבו הוא מנהל כספי ציבור: יו"ר אקסלנס קרנות נאמנות. מדובר באחת מחברות קרנות הנאמנות הגדולות ביותר בשוק.

באקסלנס מסרו היום בתגובה כי "עמדתה של אקסלנס לגבי אמירותיו החמורות של מעוז פורסמה בצורה החד משמעית והברורה ביותר. באשר להליך עצמו, מתוך רצון לשמור על כבודו ופרטיותו של מעוז, אנו מנועים מלהתייחס". באת כוחו של שלמה מעוז, עו"ד נרדה בן צבי, סירבה להגיב.