מכה למעשנים: יצומצם הפטור ממכס על סיגריות בדיוטי פרי

ועדת הכספים תחליט בשבועות הקרובים על הגבלת רכישת סיגריות בדיוטי פרי לפאקט אחד בלבד, וכן על העלאת מסי הקנייה על סוגי טבק שונים כגון טבק לנרגילה

ועדת הכספים צפויה להחליט בשבועות הקרובים על צמצום הפטור ממכס על רכישת סיגריות בדיוטי פרי לפאקט אחד בלבד ולבני 18 ומעלה, וכן על העלאה משמעותית של מסי הקנייה על סוגי טבק שונים כמו נרגילה. בדיון שהתקיים היום (ד') בוועדה עלתה ההערכה כי המהלך יניב למדינה תוספת של 300 מיליון שקל בשנה.

בדיון הביעו חברות הסיגריות, יבואנים ורשות שדות-התעופה התנגדות נחרצת למהלך. הדיון הופרע על-ידי נציג העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שדרש להוציא מהאולם לוביסטים בשכר.

מדובר בצווים שכבר נחתמו על-ידי שר האוצר יובל שטייניץ, אך ועדת הכספים לא תאשר אותם עד אשר "תשמע את עמדת משרד הבריאות בנושא נזקי העישון, את עמדת משרד התחבורה בנוגע לפגיעה בהכנסות רשות שדות-התעופה וכן את עמדת היבואנים בעניין התחזקות שוק ההברחות", אמר יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני.

אם ועדת הכספים לא תאשר את הצווים עד 3 חודשים מיום פרסומם, הם יבוטלו. הצווים נכנסו לתוקף מאמצע דצמבר ועוסקים בהעלאת מסי הקנייה על טומבק (טבק לנרגילה), טבק למקטרות, טבק לא מעובד לסיגריות וטבק מעובד לסיגריות מ-50 שקל לק"ג ל-280 שקל לק"ג. הצו לצמצום הפטור בקניית סיגריות בדיוטי פרי אמור להיכנס לתוף מאמצע חודש מארז, אם אכן יאושר בוועדה.

יורם שפירא, סמנכ"ל מסחר ופיתוח עסקי ברשות שדות-התעופה, הביע התנגדות לצווים: "תקציב הרשות מבוסס על הכנסות מאגרות וממסחר, והסיגריות מהוות נתח משמעותי מהמסחר; כ-27% מסך כל המכירות בדיוטי פרי. סך ההכנסות של הרשות מאגרות וממסחר ב-2011 עמד על מעל 2 מיליארד שקל, והן משמשות להתייעלות ולשיפור תשתיות. אם הצווים יאושרו, תהיה פגיעה בהכנסות, ובסופו של דבר הרשות תעביר פחות כספים לאוצר". שפירא אף רמז לאפשרות של ייקור אגרות לציבור.

מנכ"ל ג'יימס ריצ'רדסון, אבי בן-חור, אמר כי "במקרה המרבי המדינה תגדיל את הכנסותיה ב-70 מיליון שקל, והערך נטו של המהלך הזה לא יעלה על כ-30 מיליון שקל, ובשביל זה לא עושים כזאת רפורמה שתפחית דרסטית של הרווחים של חברה שפועלת מתוקף מכרז עד 2014. מדובר בשינוי כללי המשחק תוך כדי משחק".