הלייקים שלכם שווים הון: שוויו של צוקרברג - 25 מיליארד ד'

הרשת החברתית צפויה להגיש היום טיוטת תשקיף ראשונה ■ צפויה לגייס 5 מיליארד ד' לפי שווי של 75-100 מיליארד דולר - לעומת 188 מיליארד דולר לגוגל

זהו. לאחר אינספור שמועות, הערכות, ספקולציות ולא מעט מילים ומספרים, פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, עומדת להפוך לציבורית ולאפשר למשקיע הקטן לרכוב על גל הצלחתה המסחררת.

פייסבוק, יציר כפיו של מארק צוקרברג, אמורה להגיש הבוקר (שעון ארה"ב) טיוטת תשקיף ראשונה לקראת הנפקה ראשונית בשוק ההון האמריקני. החברה מתכננת לגייס 5 מיליארד דולר לפי שווי חברה של 75-100 מיליארד דולר. ההנפקה לא תכלול הצעת מכר של בעלי המניות בחברה.

שווי של 100 מיליארד דולר יהפוך את פייסבוק, חברה שקמה לפני פחות מעשור, לאחת מחברות האינטרנט הגדולות בעולם. גוגל, שהסנכרון בינה לבין פייסבוק רחוק מלהיות בר ביטול, נסחרת כרגע לפי שווי של 188 מיליארד דולר, וזאת 14 שנים לאחר הקמתה, ו-8 שנים לאחר הפיכתה לציבורית.

פייסבוק תנסה להפוך לציבורית כשהיא מלווה במיטב בנקי ההשקעות של וול סטריט. כחתם ראשי ישמש בנק ההשקעות מורגן סטנלי, ואילו כחתמי משנה ישמשו בנקי ההשקעות גולדמן זאקס, מריל לינץ', ברקליס ו-JP מורגן. אלו, דרך אגב, יגרפו מההנפקה עמלות חיתום בשווי כולל של כ-500 מיליון דולר. מי שיגזרו קופון הם עובדי החברה שמחזיקים כ-30% מהמניות. מאחר שבחרה מועסקים 3,000 עובדים בלבד, הרי שכל עובד מחזיק בממוצע מניות בשווי של כ-10 מיליון דולר.

אם וכאשר תושלם ההנפקה כמתוכנן בחודשים הקרובים - תרחיש די מציאותי - תירשם מניית פייסבוק למסחר תחת הסימול הדי מתבקש FACE. פייסבוק, כך עולה מהתשקיף, עדיין לא החליטה באיזו בורסה תיסחר, NYSE (בורסת ניו יורק) בעלת מוניטין בלתי מעורער או נאסד"ק, שנחשבת לבית החם של מניות הטכנולוגיה.

התשקיף של פייסבוק מגלה לא מעט על הרשת החברתית ששינתה את חיינו, אך המידע החשוב ביותר בו - וזה שעדיין לא ממש נודע - נוגע לשורה העליונה והתחתונה של החברה, ובמילים אחרות - כמה כסף עושה פייסבוק מהצורך הבלתי נגמר שלנו להרגיש מחוברים לכמה שיותר אנשים.

כמה שווה המידע שלנו?

ההנפקה הצפויה הייתה מהלך שצוקרברג ניסה לדחות כמה שיותר. מי שעקב אחר ההתנהלות של המנכ"ל הצעיר הבין שהוא שומר באדיקות על פרטיותו כמו גם על פרטיות החברה - כיוון הפוך לחלוטין מהמודל הכלכלי עליו נשענת הרשת החברתית שמעודדת את הגולשים לשתף כמה שיותר פרטים מחייהם האישיים. למעשה, שווי החברה שייגזר מההנפקה יענה על השאלה שרבים שואלים: כמה כסף המידע האישי של הגולשים שווה.

בשבועות האחרונים כיתתה את רגליה סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג, שמתפקדת גם כמבוגרת האחראית בחברה ומשמשת בתור ה-Face של פייסבוק בציבור, בארה"ב ובאירופה. מכנס האינטרנט DLD בגרמניה, דרך הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, עם ראיונות טלוויזיוניים בדרך.

המנטרה הייתה קבועה - להבהיר שפייסבוק הוא לא רק אתר של שיתוף תמונות והעלאת סטטוסים אלא חברה שעוזרת לתעשייה שלמה ומנפקת מקומות עבודה רבים. הפנייה של סנדברג לקהל מקבלי ההחלטות נועדה להבטיח שההנפקה הקרובה תהיה גדולה וחלקה ככל שניתן. מסע הלגיטימציה בא להבהיר שפייסבוק מניעה את גלגלי כלכלת האינטרנט, לא פחות. כאשר מדובר בחברה עם מעמד כזה, מי לא ירצה לקפוץ על העגלה ולקנות את מניותיה?

מצד שני, יש בשוק גם חששות ובצדק. פייסבוק היא אמנם פייסבוק אך כל חברות האינטרנט שהנפיקו בחודשים האחרונים כולל יצרנית המשחקים החברתיים זינגה, ענקית הקופונים גרופון ומפתחת הרשת החברתית העסקית לינקדאין התקשו להציג נתונים מרשימים ביום שאחרי ההנפקה. כולן רשמו ירידות מאז יום ההנפקה ובשוק תוהים אם פייסבוק גדולה מהחברות האחרות בשוק האינטרנט או שגורלה עלול להיות דומה. כנראה שנצטרך להמתין בסבלנות ולראות עד כמה החברה שיצר צוקרברג באמת שווה את השווי שנותנים לה.