אנליסטים: "ספק לגבי גידול פייסבוק; דרוש יותר מ'לייק'"

פייסבוק הגישה תשקיף לקראת הנפקה - תגייס כ-5 מיליארד ד' ■ ההכנסות ב-2011: כ-3.7 מיליארד ד' ■ האם היא הדבר הבא, או סופה של בועת אינטרנט חדשה? אנליסטים: "השאלה - האם תדע ליצור כסף מ-800 מיליון משתמשיה?"

האם פייסבוק הולכת להיות "הדבר הגדול הבא", או דווקא לפוצץ את ה"בועה" שייתכן ונוצרה סביב חברות אינטרנט חברות אשר יצאו להנפקות בוול סטריט באחרונה - ביניהן זינגה, גרופון והרשת החברתית לינקדאין? האנליסטים חלוקים בדעתם בנושא.

פייסבוק, כזכור, נתנה אישור רשמי לשמועות של הימים האחרונים: על פי התשקיף, פייסבוק שואפת לגייס 5 מיליארד דולר. לפי ההערכות, ההנפקה תתבצע לפי שווי שעשוי לנוע בטווח שבין 50 ל-100 מיליארד דולר.

אולם, לקראת ההנפקה, מודאגים אנליסטים רבים כי הנתונים הפיננסיים של פייסבוק לא משקפים את השווי המדובר. "אם כל 800 מיליון משתמשיה של פייסבוק לא מתרגשים מההנפקה ולא אמרו עליה דבר, מדוע שהמשקיעים יתרגשו?", שואל הכלכלן דיוויד קולווי.

"נכון שגם פייסבוק וגם גוגל מתבססות על פרסומות, אבל גוגל מעניקה שירותים עבור צרכים ואילו פייסבוק מעניקה שירותי פנאי", מציין קולווי. "ההערכות הן שגוגל תצליח להמשיך ולפתח את עסקי הפרסום שלה - שמניבים לה הכנסות ורווח. לגבי פייסבוק, יש שאלה גדולה אם גם היא תצליח לעשות כן".

עוד עולה מהתשקיף, כי היקף ההכנסות של פייסבוק ב-2011 עמד על 3.71 מיליארד דולר - פי 2 בהשוואה להכנסות שלה ב-2010, והרווח הנקי שלה ב-2011 נאמד ב-1 מיליארד דולר, בהשוואה ל-606 מיליון דולר ב-2010 ו-229 מיליון דולר ב-2009.

אך למרות שהמספרים הללו עדיין לא מרצים כלכלנים רבים, שטוענים כי הם אינם מצדיקים את שווי החברה לפיו מוערך כי פייסבוק תצא להנפקה, יש כאלה שדווקא אופטימיים. "שווי של 100 מיליארד דולר נזרק לאוויר ושולח את השיח על פייסבוק לרמות שלא הכרנו", מסביר ג'פרי סיקה, מנהל השקעות בקרן הנושאת את שמו.

"המספרים של פייסבוק מראים שלא רק שהיא ראויה להיות בליגה של הגדולות, אלא גם כי יש לה מספר דרכים לייצר הכנסות ורווח", הוא מסכם.

"מדובר בסופו של דבר בסוגיית ההמון השוהה בפייסבוק", מסביר קולווי. "ההנפקה של פייסבוק תהיה הצלחה גדולה, אבל אחר כך הכל תלוי באם תצליח להפוך את 800 מיליון המשתמשים שלה ללקוחות, שעושים כסף. זה דורש הרבה יותר מללחוץ על כפתור ה'לייק'".