צביקה אורן: "יש תעשיינים שלא גומרים את החודש"

נשיא התאחדות התעשיינים צביקה אורן מסכם חודש ראשון בתפקיד, בראיון ל"גלובס": היעד העליון של ההתאחדות הוא לשכנע את השרים להרפות מהחקיקה הסביבתית

חודש אחרי שנבחר לתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים, ניכר שצביקה אורן כבר יודע מה הוא רוצה מעצמו, לפחות לטווח הקצר והבינוני. "הבעיה הדחופה ביותר של התעשייה הישראלית היא החקיקה הסביבתית הנרחבת. כמובן שיש את התייקרות התשומות, את התייקרות הארנונה, את הורדת המכסים. וכל אלה עולים הרבה כסף".

לדעתו, "החוקים הסביבתיים, דווקא בתקופה של משבר, מקשים במיוחד. הרי אי אפשר להניף את כל הדגלים בשנה אחת. אז כן, אני מבין את הצורך שהאוויר יהיה נקי יותר. זה חשוב, אבל פשוט לא מתאים עכשיו. אוויר נקי הוא מטרה ראויה, אך צריך להשיג אותה באופן שבו התעשייה לא תיהרס. שלא ישפכו את התינוק עם המים. גם כך לפנינו שנה קשה".

"נסביר לשרים"

אורן אומר כי היעד העליון של ההתאחדות הוא לשכנע את השרים להרפות מהחקיקה הסביבתית. עיקר המרץ שלו יופנה לשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. "נסביר לשרי הממשלה את משמעות הדברים, ואני מקווה שהם ישמעו אותנו ויגלו הבנה. אפגש גם עם ארדן, ואני בטוח שהוא יקשיב ויביע נכונות לשתף פעולה לגיבוש תוכנית סבירה ומערכתית בשיתוף התעשיינים. אסביר לו שהחקיקה הסביבתית הנרחבת במתכונתה הנוכחית מדאיגה את כל המגזר היצרני ותעלה לתעשיינים מיליארדים".

- מה אתה שומע מהתעשיינים בקשר לחקיקה הזאת?

"קיימתי שלוש ישיבות עבודה עם נציגי מפעלים, ואני שומע היסטריה. באים אלי ממפעל בדרום ומספרים שחוק אוויר נקי יעלה כ-300 מיליון שקל. עוד לא יודעים מאיפה בכלל צריכים להתחיל להסתכל על זה. שוב, כולנו רוצים להגן על הסביבה, אבל זה לא אומר שצריך לגשת לנושא כזה בלי תוכנית שאפשר לעמוד בה. שיחליטו: אוויר נקי או מקומות עבודה".

- ותמיד אמרו לנו שהתעשייה נשלטת בידי טייקונים.

"אולי היה איזה ענף חזירי אחד. אבל בגללו להפוך את כל המגזר היצרני, דורי דורות של אנשים שבנו כאן מפעלים לתפארת בזיעת אפם ולקרוא להם טייקונים זה מוגזם. יש כאן טייקונים, אבל הם לא התעשיינים. 80%-90% מהתעשיינים הם בטח לא טייקונים, לא בעלי הון, ובכלל קשה להם מאוד. ועדיין, הם נחושים להוביל רעיון של ייצור מקומי ומשלמים על כך מחיר יקר".

אורן מבקש לבדל את הציבור שהוא מייצג מהזיהוי עם עושר. "אני מכיר הרבה מאוד תעשיינים שבכלל לא גומרים את החודש, הם היו מאוד שמחים להיות בעלי הון. הרי ההגדרות האלה מייצרות אנטגוניזם, תדמית עקומה שהם כביכול חזירים. אני מתכוון לפעול לשינוי הדימוי הזה, שרחוק מאוד מהמציאות".

- כל זה באמת זר לך? אתה תעשיין פעיל, לא באת לתפקיד הזה משום מקום.

"נכון ועדיין, מהמקום שבו אני פועל כתעשיין, ידעתי לזהות כבר בעבר את המצוקות, אך לא הבנתי את רמת הדחיפות שלהן, עד כמה הן מעיקות על התעשיין שקם בכל בוקר למציאות מורכבת, מושפעת מאוד מהמתרחש בשוקי העולם, וכבונוס מקבל גזירה חדשה".

אורן מתאר את הסביבה שפגש מאז נבחר. "אני רואה תעשיינים היסטריים ממחנק אשראי; התייקרות של המים; חקיקה סביבתית לא מבוקרת; קנסות; חוקי עבודה דרקוניים. ואם הם מצליחים לשרוד את כל מסלול המכשולים הזה ולצאת ממנו בשלום, יצביעו עליהם ויקראו להם טייקונים. תאמר לי אתה האם זו סביבה שמעודדת תעשייה".

"כל מדינה מגינה על הייצור המקומי"

השבוע, שעות אחרי ששרי הממשלה הרימו יד ותמכו בהצעת משרד האוצר לאמץ את התקינה הבינלאומית בישראל ולהרחיב את היבוא תוך החלשת כוחו המונופוליסטי של מכון התקנים, אורן נראה מוטרד ועדיין הקפיד על איפוק.

"יש כאן אבסורד. אני מכיר את מכון התקנים שנים, ויש מה לשנות בו. אבל דווקא בתקופה הזאת, צריך לעשות כל מאמץ כדי להקשות על יבוא מוצרים שיחליש את התעשייה המקומית. כל מדינה מגינה על הייצור המקומי שלה באמצעות הקשחת מכסים והגבלת היבוא. כולם נוקטים בכל האמצעים בלי להתבייש ובלי להתייפייף. צריך לנהוג כך גם כאן".

בינתיים הוא לומד את התפקיד. הוא עדיין לא הצליח להבין כיצד ישלב את האינטנסיביות שלו עם פעילותו כמנכ"ל עמית תעשייה מקומית, חברה שעוסקת בייצור ובתחזוקה של רכיבים המשמשים רכבות משא באזור באר שבע. הוא גר ברמת אביב ג'.

את מעט הזמן שנשאר לו הוא מקדיש למיזם אישי, להקים בית כנסת ראשון בשכונה הצפון תל אביבית. ביום שבו נבחר לנשיא ההתאחדות, בדיוק לפני חודש, הוא קיבל את ההיתר לבנות את בית הכנסת ברחוב אליהו חכים. הוא בוגר ישיבת נחלים ומגדיר את עצמו כ"פריק של הדת היהודית".

אורן: "בימי כיפור התפילות מתקיימות כאן באוהלים, וכבר לפני עשור גמרתי אומר בלבי להקים את בית הכנסת הראשון בשכונה הזאת. אני מניח שבעובדה שעד כה אין בית כנסת ברמת אביב ג', יש כדי להעיד שהיו לא מעט מחלוקות בנושא הזה. היו שחששו מפני מטיפים ומיסיונרים, ויש את אלה שחששו שבית הכנסת יוקם על שטח המשמש כיום מגרש חנייה. הכי חשוב מבחינתי הוא שהשגתי הסכמות רחבות. עלות ההשקעה במיזם היא 8-7 מיליון שקל. בימים הקרובים נפתח במסע לגיוס תרומות".