אקסלנס ירכוש מכלל חיתום ארבעה סטרקצ'רים ב-8.5 מ' ש'

בעוד כלל חיתום מחסלת את פעילותה בתחום, באקסלנס מקבוצת הפניקס הוא גדל ומתרחב

אקסלנס ממשיך להגדיל את תחום המוצרים המובנים שלו. בית ההשקעות שבשליטת הפניקס של יצחק תשובה ובניהול דוד ברוך, הודיע היום כי ירכוש מכלל חיתום ארבע חברות שהנפיקו אג"ח מובנות (סטרקצ'רים) תמורת 8.5 מיליון שקל.

מדובר במספר סדרות סחירות של סטרקצ'רים, ובהן אג"ח דולרית של מדינת ישראל (גלבוע דולר); שלוש סדרות אג"ח המגובות באג"ח דולרית של ארגון ה"בונדס" ובפיקדונות בנקאיים (עדן דולר); שלוש סדרות אג"ח מגובות בפיקדונות בנקאיים ושטרי הון של בנקים ישראליים (גלילה הפקדות); ושתי סדרות המגובות באג"ח מדינה שקליות (גלילאו). בכל ארבע החברות שנקנו מנוהלים כ-2.2 מיליארד שקל, שמצטרפים למיליארד שקל שמנהלת אקסלנס בשאר המוצרים המובנים שלה.

ענף הסטרקצ'רים התייבש כמעט לגמרי בעקבות מגבלות שהטילה עליו רשות ניירות ערך בתחילת 2010.

עוד קבעה הרשות כי המסחר בסטרקצ'רים יעבור לרצף מוסדיים - מערכת מסחר למשקיעים מתוחכמים בלבד. על רקע שינויים אלה, לפני כשנה מכרו גם מוטי מערבי ורמי אורדן את פעילות המוצרים המובנים שלהם - אקספרט פיננסים - לאקסלנס, מאחר שלקוחותיה העיקריים של אקספרט היו משקיעים פרטיים דווקא.

גם כלל חיתום, שבעלות צחי סולטן ובניהול טל רובינשטיין, מחסלת למעשה את הפעילות שלה בתחום, והיא תמשיך להתמקד בחיתום. לכך "תרם" גם תיקון 17 לחוק החברות, שהטיל על מנפיקות אג"ח דרישות שנוגעות לממשל תאגידי הדומות לאלו המוטלות על חברות שהנפיקו מניות לציבור. יישומם של דרישות אלה דורש משאבים שבכלל חיתום לא רצו להשקיע.

ללא עלות משמעותית נוספת

אקסלנס מצידה כבר מנהלת כאמור כמה סדרות של מוצרים מובנים, ומבחינתה הוספת הסטרקצ'רים אינה כרוכה בעלויות נוספות משמעותיות. תחום זה אף נחשב די רווחי - בתשעת החודשים הראשונים של 2011 הגיעו ההכנסות של אקסלנס מתחום המוצרים המובנים ל-7 מיליון שקל, והרווח נקי הסתכם ב-2 מיליון שקל. ב-2010 היו ההכנסות 20 מיליון שקל והרווח הנקי מהן הגיע ל-6 מיליון שקל.

אולם, לצד הרווחיות, נזכיר כי הסטרקצ'רים גרמו גם לא מעט צרות לאקסלנס. שניים מאותם מוצרים מובנים שהנפיק בית ההשקעות - "קשת" ו"מטבעות עולם", מחקו למשקיעיהם כמחצית מסך השקעתם. מדובר באג"ח שהיו מגובות בהתחייבות שנתן בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, אשר קרס בסוף 2008. במהלך 2009 הוגשו נגד אקסלנס ושותפתה להנפקה, אקספרט, ונגד חברת הדירוג S&P מעלות, בקשות לאישור תביעות ייצוגיות בהיקף של 85 מיליון שקל (בגין מטבעות עולם) ו-220 מיליון שקל (קשת). רשות ני"ע אף הודיעה כי תסייע במימון תביעות אלה.