ביהמ"ש: עיריית יהוד-מונוסון גבתה ארנונה בניגוד לחוק

"עיריית יהוד-מונוסון לא היתה מוסמכת לשנות את ההגדרות בצו הארנונה ולגבות ארנונה בגין שטחים משותפים מבלי לקבל את אישור שרי הפנים והאוצר כנדרש"

עיריית יהוד-מונוסון גבתה ארנונה על שטחים משותפים בבניינים שלא משמשים למגורים, בניגוד לחוק - כך קבע לאחרונה בית המשפט המחוזי תל-אביב, בעתירה של חברה שמחזיקה בנכס למשרדים וחויבה גם בגין השטחים המשותפים בבניין.

חברת אורגל, יבואנית ברזים שמחזיקה בנכס ברחוב העצמאות ביהוד, אותו היא רכשה מחברת רסקו, חויבה בתשלום ארנונה על שטח של 209 מ"ר של משרדים, אבל מאז שנשלחה אליה הודעת שומה ב-2009, נקבע כי עליה לשלם עבור שטח בן 283 מ"ר.

לטענת החברה, עיון במדידות מלמד כי תיקון שטח הנכס נובע מחיובה של אורגל בחלק היחסי של השטחים המשותפים בבניין, ובהם מעברים, חדרי מדרגות ולובי.

חברת אורגל, באמצעות עורכות הדין חגית המאירי-פרלרוט וענת צבי ממשרד ח. פרלרוט ושות', טענה כי החיוב הוא בלתי חוקי, היות שאין בסמכותה של העירייה להטיל חיובי ארנונה בגין החלק היחסי בשטחים משותפים בבניינים שאינם משמשים למגורים. זאת משום שבצו הארנונה לשנת 1985 לא הוסמכה עיריית יהוד-מונוסון לגבות ארנונה בגין החלק היחסי בשטחים משותפים, ולכן העירייה לא גבתה ארנונה על שטחים אלה בעבר.

דיני ההקפה נחקקו ב-1985 כשנחקק החוק לייצוב משק המדינה, שהגביל את סמכות הרשויות המקומיות להעלות את תעריפי הארנונה וקבע כי כל חריגה מהשיעורים המותרים להעלאה בארנונה דורשת את אישור שרי הפנים והאוצר.

חוק ההסדרים במשק המדינה מ-1993 קבע כללים בדבר קביעת תעריפי ארנונה בידי הרשויות המקומיות. נקבע כי כל שינוי שחורג מעבר להיתרים שנקבעו בחוק ובתקנות מחייב את אישור שרי הפנים והאוצר. באופן כללי, נאסר על הרשות המקומית להעלות את תעריפי הארנונה מעבר לעדכון שנקבע בתקנות ההסדרים. כך, נאסר על הרשות המקומית לבצע שינוי עקיף בארנונה בדרך של הגדרת שימוש חדשה ושינוי בתחומי אזורי השומה.

השופט אורי שהם קבע כי צו הארנונה לשנת 2007, ששימש בסיס לחיוב חברת אורגל בארנונה בגין שטחים משותפים, הורה על חיוב מבנים שאינם למגורים גם בגין שטחים משותפים - זאת תוך חריגה מדיני ההקפאה, מבלי שהוצג לכך אישור שרי הפנים והאוצר.

"מאחר שהצו לשנת 2007 מוסיף שטחים לשם חיוב בארנונה, לעומת המצב הקודם ששרר ב-1985, מבלי לקבל את אישור שרי הפנים והאוצר - הרי שמדובר בשינוי המנוגד לדיני ההקפאה, והוא בטל ומבוטל", כתב השופט בפסק הדין.

השופט קבע כי עיריית יהוד-מונוסון לא היתה מוסמכת לשנות את ההגדרות בצו הארנונה ולגבות ארנונה בגין שטחים משותפים מבלי לקבל את אישור שרי הפנים והאוצר כנדרש.

השופט קיבל את עתירתה של חברת אורגל וביטל את הודעת השומה המחייבת את הנכס לפי שטח של 283 מ"ר, וקבע כי הנכס יחוייב ללא הכללת השטחים המשותפים.