מוכנים למלחמה? קיצוץ של 25% בתקציב הגנת העורף

דווקא על רקע התגברות הדיווחים על תקיפה באירן ועל הרקטות שמאיימות על ישראל, מדווח הבוקר "ידיעות אחרונות" כי ב-4 השנים האחרונות ירד תקציב העורף ביותר מ-25%

רק בשבוע שעבר אמר ראש אמ"ן אלוף אביב כוכבי, כי ארגוני הטרור מחזיקים כ-200,000 רקטות המאיימות על ישראל בכל רגע. דווקא על רקע אמרה זו, נודע כי בארבע השנים האחרונות קוצץ תקציב מוכנות העורף לחירום ב-25% - שהם 27 מיליון שקלים.

העיתון "ידיעות אחרונות" מביא הבוקר מכתב שהעביר מפקד פיקוד העורף אייל אייזנברג לרמטכ"ל וסגנו, בו הוא מתריע על "הפער שבין המציאות התקציבית לצרכי פיקוד העורף, עד כדי חוסר יכולת לקיים ולשמר את כשירות המערכים שהוקמו". לדבריו של אייזנברג, "הפגיעה מורגשת בעיקר בהכנת מערכות ההתרעה, מיגון תשתיות והכנת המרחב האזרחי לחירום".

כאשר מפקד פיקוד העורף הזכיר בדבריו את "המרחב האזרחי", הרי שמדובר בעיקר במקלטים שברשויות המקומיות. בקריית שמונה למשל, על אף שרוב המקלטים במצב טוב, רוב המקלטים אינם ערוכים לתקיפה כימית. בניגוד לעיר הצפונית, דוח של פיקוד העורף קבע כי כל 238 המקלטים בת"א ערוכים לתרחיש של מתקפה.

במשרד האוצר מסרו ל"ידיעות", כי מדובר ביישום של החלטות ממשלה. השר האחראי על הגנת העורף מתן וילנאי נשמע תקיף יותר. "כולם אוהבים לדבר על האיום הנשקף לישראל, אבל אף אחד לא רוצה לשלם את המחיר הדרוש כדי להכין לקראתו את האוכלוסיה".