גילויים חדשים: הספר "המוסד והמיתוס" חושף מידע

בספרו חושף גד שמרון גילויים חדשים על המוסד ■ בריאיון ל"גלובס" מדבר איש המוסד לשעבר על פרשת פולארד, על האיום האיראני ועל הסוכנות הישראליות שמשרתות ברחבי העולם

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, יודע כמובן שלא הוא ולא הרשת החברתית שהקים, אהודים בעיני המשטר האיראני, לאור הכוח שהיא נותנת בידי מתנגדיו. אבל סביר שההאשמה שאיראן הרשמית השמיעה לפני שנה הפתיעה גם אותו. בטלוויזיה האיראנית תואר אז סיפור חייו של צוקרברג.

תוך ציון מוצאו היהודי והיותו "לא מאמין באל", "הוסבר" שם גם כיצד בעצם פייסבוק הוקמה כדי לשרת ארגוני ביון מערביים. למי הכוונה? אפשר לנחש - המוסד, אולי גם ה-CIA.

קוראיהם של מספר לא מועט של עיתונים בעולם, עשויים לחשוב שהמוסד הוא אחד הארגונים המשפיעים בעולם. הוא סייע למיידוף בתרגיל הפונזי שלו, גם לתרמית של אנרון וגם בגרסאות פחות קונספירטיביות, הוא נתפס כמי שידיו בכול וזרועותיו מגיעות לכל מקום על הגלובוס. לא פלא ש"מוסד" הוא המילה העברית הכי מוכרת בעולם, אחרי "שלום" כמובן.

כדי לעשות קצת סדר בעניינים, התמקמה באחרונה בחנויות הספרים המהדורה החדשה והמעודכנת של "המוסד והמיתוס", שכתב גד שמרון, אשר מגיע לכתיבת הספר מעמדה מעניינת. לאורך שנים רבות הוא עובד כעיתונאי ב"מעריב", ובמקביל גם שירת כסוכן של המוסד באירופה, סודן ועוד מקומות במשימות עלומות, לפחות ברובן.

"עם הזמן המגבלות של הצנזורה נעשות יותר ליברליות", מסביר שמרון בראיון ל"גלובס" את ההבנות החדשות שמציע הספר הנוכחי למול ספרים קודמים שנכתבו על המוסד. "לכן יכולתי עכשיו להכניס לספר אנקדוטות והקשרים שמעניקים לו את הייחודיות שלו. למשל, בסיפור המבצע החשאי להעלאת יהודי אתיופיה מסודן (מבצע משה, י' מ'), אני מתאר כיצד נעצרתי ונחקרתי בידי המשטרה המקומית וזה נותן מבט מבפנים על ה'מוסד'".

אחד הדברים שעולים בספר זה סיטואציה מוזרה, אולי אף מטרידה: בהשראת המלחמה הקרה נוצר שידוך מקצועי בין אנשי המוסד, חלקם ניצולי שואה, לבין המודיעין המערב גרמני, ה-BND, שהיה המשך למודיעין של גרמניה הנאצית.

שמרון: "זו הייתה ממש שותפות אבסורדית. בשנים הראשונות שני הארגונים עזרו יחד, בעקיפין, לארה"ב. אחר-כך גם נוצרו קשרי עבודה טובים. הקושי בא לידי ביטוי למשל בפגישה בין מאיר עמית, ראש אמ"ן ולימים ראש המוסד, לריינהרט גלן, ראש ה-BND, כשהאחרון נקש בעקביו בסגנון הצבאי הפרוסי ועמית התחלחל.

"בעבודה המשותפת הזו, הייתה מצד הגרמנים הרגשה של אי-נוחות, בגלל העבר שלהם, אבל עם השנים נוצרו יחסי עבודה מאוד חמים. זה לא מקרי שה-BND מאוד פעיל בנושא של שבויים ישראלים, דוגמת רון ארד".

הפער בין המוניטין שיצא למוסד לזה של אמ"ן והשב"כ, הוא מוצדק? הרי גם למוסד היו כישלונות מהדהדים ולגופים האחרים - הישגים גדולים.

"בעולם, אגב, כל קהילת המודיעין הגדולה של ישראל נתפסת כ'המוסד'.

מה שחשוב להדגיש זה שבמוסד אין סופרמנים. המיתוס הזה נוצר כי הארגון יזם מבצעים שאף ארגון אחר לא עשה, כמו חטיפת אייכמן או הבאתם של יהודי אתיופיה לישראל דרך סודן, שזה המקרה היחיד בהיסטוריה שלבנים הוציאו שחורים מאפריקה, לא למטרת עבדות אלא למטרות חירות. האיכות של המוסד נובעת מתהליך מיון והכשרה נכונים ובעיקר מתקציבים גדולים".

- אילו מיתוסים נשזרו סביב המוסד, ללא קשר למציאות?

"למשל, כל הסיפור שרואים בסרטים על סוכנות של המוסד שמפתות אנשים במסגרת עבודתן. לעתים זה נעשה, אבל עם נשים באותה מדינה שמגויסות למטרה זו. במציאות אף אחד לא מצפה לזה מהסוכנות הישראליות. תדע כל אם עברייה שבתה לא נשלחת להביא סודות בין הסדינים".

"פולארד אינו קדוש מעונה"

- בספר מוקדש פרק לפרשת פולארד. אנחנו שוכחים את זה, אבל מדובר במחדל ישראלי, ולא פחות, מעשה כפוי טובה כלפי ארה"ב.

"אנו משלמים על זה ריבית דריבית ובצדק. האמריקנים מאוד נפגעו וגם ככה יש תדמית לא טובה ליהודים, שהם מחפשים קונצים. הסיפור של פולארד הוא פשלה גדולה והאחראים לזה לא יושבים בכלא. אין סעיף בספר ההדרכה לסוכנים שלא הופר בפרשה זו. אם ברברה טוכמן הייתה כותבת מחדש את 'מצעד האיוולת', פרק אחד היה מוקדש לפרשה הזו. פולארד אינו קדוש מעונה. הוא לא מסר מידע ממניעים ציוניים והציע את שירותיו גם למדינות אחרות, אבל הוא לא צריך לשבת 30 שנה בכלא".

- בסוף הספר אתה עוסק רבות בגרעין האיראני ובפעולות להשהייתו. להערכתך הסנקציות הכלכליות, בשילוב עם פעולות הביון, יצליחו למנוע מאיראן את הפצצה?

"לא. כולם מקווים שהצעדים שנעשים יביאו לערעור המשטר, אבל הסיכוי לכך קלוש. מצד שני, צריך להבין שהאיראנים הם די פרימיטיביים. רואים את זה כשנשיאם, מחמוד אחמדינג'אד, מבקר בתערוכת טכנולוגיה בטהרן כשהוא מרכיב משקפי הגנה 'מיוחדים', שהם בעצם משקפי שחייה זולים שאפשר לקנות בקיוסק ב-5 שקלים. מומחים אמריקנים גם לא ממש מתרשמים ממה שמגדירים באיראן כ'חידושים טכנולוגיים' בתחום הטילים.

"אני גם מאמין שאנחנו לא בראש סדר העדיפויות מצד איראן. זו בעיה עולמית, לא ישראלית. בסוף האמריקנים יובילו לפתרון הבעיה באמצעים צבאיים, עם טילים מתוחכמים ופצצות חודרות בטון".