האוצר לא יגביל מימון הוצאות לסוכני הביטוח

עודד שריג מתכוון להגדיר מחדש את תגמול סוכני הביטוח: יאפשר להן לשמור על היקף העמלות לסוכנים ללא שינוי, ומבלי שיידרשו להפחית את התגמול שיקבלו בפועל במסגרת פעילותם בתחום החיסכון הפנסיוני

הממונה על שוק ההון והביטוח באוצר, פרופ' עודד שריג, מתכוון להגדיר מחדש את תגמול סוכני הביטוח, כך שחברות הביטוח לא יוגבלו במימון הוצאות המשרד. כלומר, בניגוד לציפיות המוקדמות בשוק מלפני כשנה, הממונה יאפשר לחברות הביטוח לשמור על היקף העמלות לסוכנים ללא שינוי, ומבלי שיידרשו להפחית את התגמול שיקבלו בפועל, במסגרת פעילותם בתחום החיסכון הפנסיוני. כך, על פי הערכות בשלב זה.

שלא לציטוט, בשוק הביטוח מציינים שאם אכן האוצר יאפשר לבסוף העברות כספיות שקליות ישירות, ללא הגבלה, מחברות הביטוח לסוכני הביטוח - הרי שזה יהפוך לאבסורד כל הגבלה אחרת שהוא מטיל על עמלות ההיקף, כך שלמעשה, האוצר יקל על תשלום עמלות בתחפושת.

מהאוצר נמסר בתגובה כי "התקנות נועדו למנוע מחברת ביטוח לתגמל סוכנים באופן שעלול להטות את הסוכן. הנושא נמצא בדיונים, ובשבועות הקרובים צפויה להתפרסם טיוטה מעודכנת".

בעקבות הזעקה

ביוני אשתקד, פורסמה הטיוטה הראשונה לתקנות בנוגע ל"דמי העמילות (עמלות הסוכנים)" של האוצר; טיוטה שנייה בנושא, פורסמה בסוף אוקטובר האחרון - בין היתר, בעקבות קול זעקה שהשמיעו הסוכנים, שטענו כי ההוראות יפגעו משמעותית בהכנסותיהם. התקנות כוללות הסדרה בנוגע למתן פרסים, הטבות ועמלות היקף לסוכני ביטוח, והסדרות בנוגע לתשלום כפל עמלות ליותר ממפיץ אחד (סוכן ביטוח ויועץ פנסיוני) במועד מסוים.

ההסדרה הזו נעשית כחלק מתוכנית משרד האוצר להגברת התחרות בשוק הפנסיוני - ושכוללת, בין היתר, את התוכנית להוריד את הרף המרבי המותר לגבייה של דמי הניהול בגמל ובביטוחי המנהלים. מטרת ההסדרה של עמלות הסוכנים ברורה, ונובעת מרצון האוצר להפחית את פוטנציאל ניגודי העניינים בין סוכני הביטוח לבין טובת הלקוחות, שעלולים להיווצר (ולא אחת אכן נוצרים) כתוצאה מכך שגופים מוסדיים מתגמלים את הסוכנים באמצעות עמלה, המותנית בעמידה ביעדי מכירות.

אגב, לא אחת מדובר על כך, שבמסגרת ההפחתה הנדרשת והמחויבת של דמי הניהול, יש מקום "לשתף" גם את סוכני הביטוח, באמצעות שינוי היקף ואופי העמלות שהם מקבלים בעבור פעילותם החשובה בשוק הפנסיוני.