אירופה ננעלה בירידות; חוסר הוודאות בעניין יוון גובר

גורם רשמי טוען שהממשלה מנסחת את טיוטת ההסכם לחבילת הסיוע ■ וועדי העובדים במדינה מתנגדים בתוקף לתנאים ופתחו היום בשביתה כללית ■ בנק UBS פרסם את דוחותיו לרבעון הרביעי של 2011

המסחר באירופה ננעל היום (ג') בירידות שערים, על רקע חוסר הוודאות המתמשכת בעניין יוון וההסכמה שלה לתנאים של ה"טרויקה" לקבלת חבילת החילוץ השנייה שלה. השיחות בין הפלגים השונים ביוון נמשכו היום בעוד שהממשלה נאבקת בהתנגדות של וועדי העובדים שהחליטו לפתוח היום בשביתה כללית במדינה.

כאמור, המצב ביוון המשיך לעמוד במרכז המסחר היום עם המשך הדיונים ביוון לגבי קבלת התאנים שהציבו הטרויקה - הבנק המרכזי האירופי, האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - כתנאי בפני יוון לקבלת חבילת הסיוע בשווי של 130 מיליארד אירו. הדיונים בין הממשלה לאופוזיציה יימשכו גם היום כשהכוונה של הממשלה להיענות להצעה של הטרויקה כשיש לה תמיכה ציבורית רחבה ככל האפשר, אבל לפי המצב בשטח זה לא הולך להיות פשוט.

גורם בממשלת יוון טוען היום שהממשלה מנסחת עכשיו את נוסח ההסכמה שלה להצעת הטרויקה על מנת לקבל את חבילת הסיוע, ודיונים עם האופוזיציה יימשכו עד השעות המאוחרות של הלילה בנסיון לגרום להם לעמוד מאחורי הצעה. (לסיפור המלא)

גם ביוון: שביתה כללית במשק

עוד ביוון, ועדי העובדים במדינה החליטו לפתוח בשביתה היום ולשתק את המדינה במחאה על כוונת הממשלה להיענות לדרישות הטרויקה שבמסגרתם תיאלץ הממשלה היוונית לבצע צעדי צנע קיצוניים מה שיפגעו קשות בתנאים הסוצילאים שלהם. הממשלה כבר החליטה על קיצוצים נרחבים בהיקף של 1.5% מהתוצר המקומי הגולמי.

כפי שציינו אתמול, הדרך לקבלת את אותה חבילת סיוע עדיין ארוכה שכן אחד התנאים לכך - מעבר לדרישה לביצוע רפרומות בתחומים שונים וקיצוצים נרחבים בתקציב - הוא הסדר בין ממשלת יוון לבין נושיה מהמגזר הפרטי בעניין גובה מחיקת החובות של ממשלת יוון. לפי שעה, קיים נתק בין שני הצדדים מה שמעיב עוד יותר על הסיכויים לקבלת חבילת הסיוע.

יוון זקוקה נואשות לחבילת הסיוע הנוכחית על מנת להימנע מפשיטת רגל כבר בחודש הבא כשיגיע מועד פרעון אגרות חוב של המדינה בהיקף של 14.5 מיליארד אירו. בעקבות ההשלכות הצפויות של פשיטת רגל של יוון על האיחוד האירופי, כנראה שהסבלנות של המנהיגים באירופה הגיעה לקיצה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרק והנשיא הצרפתי השתמשו אתמול במהלך מסיבת עיתונאים משותפת בשפה חריפה נגד התנהלות הממשלה היוונית בעניין ומרקל הזהירה ש"הזמן הולך ואוזל עבור יוון".

בתחום המאקרו, משרד האוצר הגרמני פרסם היום נתון רע יחסית בדמות היקף התפוקה התעשייתית במדינה לחודש דצמבר. הנתון רשם ירידה של 2.9%, לעומת צפי לעליה של 0.2%.

ובאשר למניות, הבנק השוויצרי הגדול ביותר, UBS , דיווח היום על רווחיו לרבעון הרביעי של 2011, מהם עולה כי אלה נפלו מתחת לתחזיות. הבנק דיווח על רווח נקי של 393 פרנק שוויצרי (427 מיליון דולר) לעומת ציפיות האנליסטים לרווח של 737 מיליון פרנק - צניחה של 76% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. (לסיפור המלא)

אסיה ננעלה בירידות

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים, זאת לאחר שאתמול הסתיים המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת עם נטייה לירידות, והחוזים על מדדי ניו-יורק מאותתים על צפי ליציבות בפתיחת המסחר היום.

אתמול כאמור ננעל המסחר בוול סטריט בירידות שערים, כאשר כמדי יום, נשאו גם אתמול המשקיעים בארה"ב את עיניהם לעבר יוון, שם נדחו להיום הדיונים בדבר הרפורמות שעל המדינה לבצע כדי לקבל את חבילת הסיוע השנייה. ירידות אפיינו את המסחר על אף דוח התעסוקה המעודד שפורסם ביום ו' האחרון והיכה את התחזיות, כאשר אתמול לא התפרסמו נתוני מאקרו בארה"ב כלל.

בזירת המאקרו, הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר היום את הריבית ללא שינוי, ברמה של 4.25%.

"יש המתנה וציפיות בקרב הסוחרים והמשקיעים שהריבית בסין תרד", אמר Tom Kaan, מנהל השקעות ב-Louis Capital Markets בהונג קונג. "קשה מאוד להבין את הקו הרשמי של המדיניות בסין".

מניית National Australia Bank רושמת ירידה חדה בסידני לאחר אכזבה מתוצאות הבנק ברבעון האחרון. גם מניית ענקית המחצבים ריו טינטו בולטת בירידה חדה.