ח"כ משה גפני מקפיא תשלום עודף לתעודות סל בפנסיה

ועדת הכספים והאוצר מפחיתים עלויות החיסכון הפנסיוני לא רק דרך הפחתת דמי הניהול - אלא גם באמצעות ביטול תשלום ישיר מעבר לדמי הניהול בעבור ההשקעה בתעודות סל בישראל

ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, והאוצר מפחיתים עלויות החיסכון הפנסיוני לא רק דרך הפחתת דמי הניהול - אלא גם באמצעות ביטול תשלום ישיר מעבר לדמי הניהול, בעבור ההשקעה בתעודות סל בישראל. זאת, במסגרת שינויים בתקנות "הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות" בקופות הגמל.

בדיון היום (ג') בסוגיה בוועדת הכספים, נכחו יותר לוביסטים שהתנגדו לצמצום העלויות הנוספות מטעם גופים שיפגעו מהמהלך, מאשר ח"כים. על פי הערכות, הוצאת תעודות הסל בישראל ממטריית התשלום ושינוי הכללים לגביהן - כך שיהיו דומים לכללים החלים ביחס לקרנות נאמנות - יגרעו מהכנסות התעשייה הזו כ-20 מיליון שקל בשנה (נתח שאינו זניח כלל וכלל בעבורה), ואולי יביאו גם לירידה בסחירות ובהשקעה במניות הקטנות בבורסה. הנוכחות הרבה מאוד של הלוביסטים גררה ביקורת ניכרת, הגם שהם לא הצליחו למנוע את המהלך של האוצר. עם זאת, הלחץ כנראה פעל במידה מסוימת, כשהתקנות אושרו בוועדה כהוראת שעה לפרק זמן של שנה ותשעה חודשים (מתחילת מארס השנה ועד סוף 2013).

תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים של האוצר מתירות לחברות הביטוח, קופות הגמל וקרנות הפנסיה לנכות מחשבונות החוסכים, מעבר לדמי הניהול, הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות. מדובר, בין השאר, בתשלום עמלות ברוקראז', קסטודיאן, דמי ניהול של קרנות השקעה וקרנות נאמנות זרות, עלויות דירוג והוצאות בגין הלוואות. גביית התשלום על פעולות אלה הותרה על ידי האוצר כדי לעודד את גופי ניהול החיסכון לטווח ארוך לגוון את אפיקי ההשקעה שלהם.