"ניבול פה וקללות": ח"כ טיבי הורחק לחודש מנאומי הכנסת

ועדת האתיקה הרחיקה את טיבי מ-4 "נאומים בני דקה" בכנסת, לאחר התבטאויות קשות שאמר לאחר שהורחק לשבוע בעקבות דברים קשים שאמר שבוע קודם לכן נגד ח"כ אנסטסיה מיכאלי

ועדת האתיקה של הכנסת החליטה להרחיק את ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) מנשיאת "נאומים בני דקה" בכנסת למשך חודש ימים, בעקבות התבטאויות קשות שלו בנאומו בכנסת ב-17 בינואר.

כזכור, טיבי הורחק בחודש שעבר לשבוע מכל פעילות הכנסת, לאחר הדברים שאמר בדיונים בני דקה נגד ח"כ אנסטסיה מיכאלי, אחרי תקרית שפיכת המים על ח"כ ראלב מג'דלה ע"י מיכאלי. בין השאר, טיבי אמר כי "אנסטסיה, שנדפקה לה האינסטלציה, גדלה בערוגות הזבל של ישראל ביתנו, או שמא נגיד רוסיה ביתנו". אנסטסיה אחוזת האמוק שפכה כוס ממים על עמיתה, ולכן אני אקרא לילד בשמו - כוֹס אָמוק".

שבוע לאחר מכן טיבי התייחס להרחקתו מהכנסת, ואמר בנאום בן דקה, כי "אמוק בחולם זה לא אומק בשורוק. אמוק זה שם אזור באיי מלאיה בדרום-מזרח אסיה, שמי שנתקף במחלת הנפש ההיא מתחיל לרוץ ריצת אמוק. מכאן בא השם. כוס, כידוע, בחולם ולא בשורוק, זה כלי מפלסטיק המכיל בדרך כלל 250 סמ"ק של מים המשמשים לשתייה או לשפיכה. הכנסת הזאת לא מוסיפה לה כבוד. אני מוסיף לה כבוד".

מיד כשנאמרו דברים אלה הפסיק יו"ר הישיבה, חה"כ יצחק וקנין, את ח"כ טיבי, ואמר לו "אתה לא מוסיף כבוד לאף אחד". בעקבות זאת התפתחו חילופי דברים קשים בין טיבי לבין וקנין. (וקנין משמש גם כיו"ר ועדת האתיקה, אך הוא לא השתתף בישיבת ועדת האתיקה הנוכחית, שכן התלונה נוגעת גם אליו, ואת מקומו כיו"ר הוועדה מילא ח"כ אריה אלדד).

בסוף חילופי הדברים, וקנין קרא את טיבי לסדר וביקש לנתק את המיקרופון שלו. בשלב זה אמר טיבי כי "אני בז להחלטה הזאת. הבוז הזה בערבית קוראים לו 'טוז'... טוז פיכום ופיררכום". טיבי התכוון שההחלטה "נבעה משיקולים של איזון לא קדוש אחרי הרחקת ח"כ מיכאלי", וציין כי "עונש לח"כ על נאום בכנסת הינו דבר חסר תקדים שלא הושת על ח"כים יהודים אחרים שהשתמשו במילים בוטות וישירות כלפי חברות וחברי כנסת אחרים. ועל כן אמרתי שאין לי כבוד למניעים ולהחלטה למרות שאני איישם אותה כלשונה, ודינה להיות 'טוז' - להיעלם כמו מלח שנמס".

בהחלטתה מהיום, ועדת האתיקה הודיעה כי היא "דוחה את ההתפלפלויות של ח"כ טיבי ביחס למשמעותם של המונחים שבהם הוא בוחר להשתמש. הוועדה רואה בחומרה רבה את דבריו במליאת הכנסת שבדומה לנאום בשבוע הקודם, כללו ניבולי פה וקללות, לצד התייחסות מבזה כלפי ועדת האתיקה. טיבי עשה שימוש לרעה בכלי פרלמנטרי זה".

לצפייה בסרטון באתר פליקס

לצפייה בסרטונים הכי נצפים באתר פליקס