ארה"ב: הרפובליקני סנטורום ניצח במיזורי, מיניסוטה וקולוראדו

רומני המועמד הרפובליקני? לא כל כך מהר; הפסיד בשלוש מדינות ■ השורה התחתונה: הפלג השמרני במפלגה הרפובליקנית עדיין אינו יכול לאמץ את המתמודד שנחשב בלתי מנוצח

אחרי נצחונו הגדול של מיט רומני בפלורידה, בשבוע שעבר, קובעה תובנה חדשה ביקום הפוליטי והתקשורתי בארה"ב: את רומני לא יהיה אפשר לעצור; הוא יהיה, בסופו של דבר, מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. יריבו המר, ניוט גינגריץ', יהיה, לכל היותר, מטרד, כלב נובח שלא נושך. והמתמודדים האחרים, ריק סנטורום ורון פול? הם יידחקו לשוליים עד שייפלטו מזירת ההתמודדות.

התובנה הזו נופצה לרסיסים לפנות בוקר (ד'). סנטורום, סנטור לשעבר מפנסילווניה, נוצרי אדוק ופופוליסט חברתי, שבניגוד לעמיתיו הרפובליקניים אינו שונא איגודים מקצועיים, הביס את רומני באופן נחרץ בבחירות המקדימות במיזורי, במיניסוטה ובקולוראדו. לא חשוב שבגלל מוזרויות התקנון הרפובליקני והתכתשויות פנים מפלגתיות, אף לא אחד מסבבי הבחירות האלה יניב מיד צירים לוועידת המפלגה שתבחר במועמד לנשיאות. הסבב במיזורי תואר כ"תחרות של מלכות יופי", תרגיל עקר שעלה למפלגה מיליוני דולרים. מה שחשוב הוא, שכנפיו של רומני קוצצו.

תוצאות שלושת הסבבים יוצרות תובנה חדשה, וזו, כנראה, לא תתפורר כל כך מהר: למרות משאביו הפיננסיים, למרות מטה הבחירות המקצועי שלו, למרות קלסתרו ה"נשיאותי", מיט רומני, המצליחן המושלם, אינו מצליח למכור עצמו למגזר משמעותי של הבוחרים: הנוצרים השמרניים, האוונגליים, תומכי 'מסיבת התה' וקבוצות נוספות שמתקבצות תחת הכותרת 'הבסיס השמרני של המפלגה הרפובליקנית'. ככל שהוא מקצין את עמדותיו, השמרנים מתרחקים ממנו. הוא לא מצליח למרק את חטאיו הקדמוניים: תמיכה בהפלות כאשר היה מושל מדינת מסצ'וסטס (הוא חזר בו מזמן) וייזום תכנית ביטוח רפואי שהיתה מודל לזו של אובמה.

רומני רשם אמנם הישגים יפים בסבב הבחירות המקדימות בפלורידה. הוא זכה בתמיכה של כל הקבוצות הדמוגרפיות והקבוצות האידיאולוגיות של הבוחרים הרפובליקניים במדינה, גם הקבוצות השמרניות. אבל שמרני פלורידה אינם שמרני המערב התיכון. סנטורום, שטען כל הזמן שהוא המתמודד השמרני האמיתי, לא גינגריץ' הצבוע, עם גיבנת של בגידות רבות שנים בנשותיו, מצא סוף סוף במערב התיכון עוד מאמינים, לאחר נצחון בהפרש קולות זעום בסבב הבחירות באייווה, שפתח את המערכה.

הנצחונות אמש הופכים את סנטורום למתחרה רציני של גינגגריץ' על הקול השמרני. הם גם צפוים להזרים לקופת הקמפיין שלו תרומות משמרנים שלא האמינו שיעלה בידו להחזיק מעמד עד עתה.

במדינת מיניסוטה, זכה סנטורום ב-45% מקולות המצביעים; רון פול, המתמודד הליברטאריאני ב-27%; רומני ב-17% וגינגריץ' ב-10.7%. בקולוראדו, קיבל סנטורום 38.6%; רומני 35.2%; גינגריץ' 13.4%; ופול - 12.5%. במיזורי זכה סנטורום ב-54% ורומני ב-25% (תוצאות חלקיות).

"השמרנות חיה וקיימת; אינני ניצב כאן לפניכם כדי להכריז שאני החלופה השמרנית למיט רומני", הכריז סנטורום בנאום הניצחון שלו. "אני עומד כאן כחלופה השמרנית לברק אובמה". סנטורום תיאר את רומני כ"שמרן בלתי מושלם", שעמדותיו בנושאי ביטוח רפואי והגנה על הסביבה דומות לאלה של ברק אובמה.

"אני חושב שהסיפור הגדול ביותר שיצא הלילה הוא, שהאליטיסטים במדיה יתקשו מאוד מעתה ואילך להציג את רומני כמועמד הבלתי נמנע של הרפובליקנים לנשיאות", אמר סנטורום.

רומני יוכל למצוא נקודת אור אחת בתוצאות סבבי הבחירות אמש: המחנה השמרני, גוש ההתנגדות הגדול ביותר לרומני, מפוצל עתה בין גינגריץ' לסנטורום.