המובילים להחליף את אלה רובינק: מאור אבן-חן וליאת בן-ארי

על תפקיד פרקליט מחוז ת"א מיסוי וכלכלה מתמודדים גם עוה"ד טלי נג'רי, אורלי דורון, נועם עוזיאל ומינה זמיר

אבן חן, בן ארי, נג'רי, דורון, עוזיאל / צלם: תמר מצפי, איל יצהר, רוני שיצר
 אבן חן, בן ארי, נג'רי, דורון, עוזיאל / צלם: תמר מצפי, איל יצהר, רוני שיצר

עו"ד ד"ר מאור אבן-חן מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה ועו"ד ליאת בן-ארי מפרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה הם המועמדים המובילים להחליף את עו"ד אלה רובינק בתפקיד פרקליט מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה - כך נודע ל"גלובס".

לפני כשבועיים הודיעה עו"ד רובינק על פרישתה מהתפקיד, לאחר כ-11 שנות כהונה. כעבור ימים ספורים פורסם מכרז פנימי, המיועד לפרקליטים במשרד המשפטים, להגיש את מועמדותם לתפקיד.

מרשימת המועמדים שהגיעה לידי "גלובס" עולה כי לא פחות מ-6 פרקליטים מבקשים להתמודד על התפקיד, בהם עו"ד טלי נג'רי, סגנית פרקליטת מיסוי וכלכלה; עו"ד אורלי דורון, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות; ועורכי הדין נועם עוזיאל ומינה זמיר, גם הם מפרקליטות מיסוי וכלכלה. עם זאת, ייתכן שיהיו עוד מועמד אחד או שניים שינסו להתמודד על התפקיד.

יתרון לאבן-חן

עו"ד אבן-חן, הנחשב לפרקליט מוכשר ובולט, נתפס כמי שיש לו יתרון בולט על פני שאר המתמודדים לתפקיד בזכות ידענותו בדיני ניירות ערך. אבן-חן כתב את הדוקטורט בתחום זה וגם פירסם ספר, "האיסור הפלילי בשימוש במידע פנים", העוסק באחת מהעבירות הנפוצות בתחום. אבן-חן ליווה בתקופה האחרונה את חקירתו של יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר.

כיום, מחלקת ניירות ערך פועלת באופן נפרד ועצמאי מפרקליטות מיסוי וכלכלה, ומינויו של אבן-חן לפרקליט המחוז יכול לסייע לפרקליטות מיסוי וכלכלה לשלוט באופן טוב יותר על התחום החשוב.

בן-ארי: מובילת תיק הולילנד

המועמדת הבולטת השנייה היא עו"ד בן-ארי, שהגיעה לפרקליטות מיסוי וכלכלה ב-1998 כאחראית על תחום המיסוי, לאחר שאת ראשית דרכה עשתה במע"מ. מאז היא הובילה כתובעת מספר תיקים חשובים, בהם תיק השוחד של איש העסקים דודי אפל.

לאחרונה מונתה בן-ארי כראש צוות התביעה בתיק השוחד של הולילנד, שיתחיל בשבוע הבא. מדובר אולי בתיק החשוב ביותר בתולדות פרקליטות מיסוי וכלכלה, והוא עשוי להוות "קו פרשת מים" בתולדות המלחמה בשחיתות הציבורית במדינת ישראל.

למרבה האירוניה, דווקא הבחירה בעו"ד בן-ארי להוביל את צוות התביעה בתיק הולילנד עלולה למנוע ממנה להיבחר למחליפתה של רובינק. אם תיבחר בן-ארי לתפקיד, קרוב לוודאי שימונה לה מחליף או עוזר נוסף מטעם הפרקליטות בתיק הולילנד.

סיכוי קטן לנג'רי

פרקליטה בכירה נוספת שמתמודדת במכרז היא עו"ד נג'רי, המשמשת מאז אוגוסט 2010 כסגניתה של רובינק, ולכאורה היא אמורה הייתה לשמש כיורשת הטבעית בתפקיד. ואולם, לדברי בכירים בפרקליטות, מפלות שנחלה נג'רי בתיקים מרכזיים שניהלה, בהם תיקי הלבנת ההון בבנק הפועלים, כמו גם חוסר הערכה אליה מצד פרקליט המדינה משה לדור, מביאים לכך שסיכוייה לרשת את רובינק קטנים.

נג'רי עמדה בראש צוות התובעים בפרשת הלבנת ההון בדסק הרוסי בסניף הירקון של בנק הפועלים, שהסתיים בזיכוי גורף. השופט דוד רוזן מתח באותו מקרה ביקורת קשה על האופן שניהל צוות הפרקליטים בראשות נג'רי את התיק, כינה את התנהלות הפרקליטות "שערורייתית" והגדיר אותה ככזו "שיש בה כדי לערער באופן משמעותי את אמון הציבור בתביעה ובנציגיה".

דורון לא מוותרת

פרקליטה בולטת נוספת שרואה עצמה מועמדת ראויה להחליף את רובינק היא עו"ד דורון, המכהנת כיום כמנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות. דורון ביקשה להגיש מועמדות למכרז, ואולם העובדה שמדובר במכרז פנימי, כשדורון מועסקת בחוזה אישי וכפופה למשרד האוצר, מונעת ממנה לפי שעה להתמודד במכרז.

עם זאת, גורמים המקורבים לעבודת הפרקליטות אמרו ל"גלובס" כי דורון אינה מתכוונת לוותר על התפקיד, וכי בכוונתה לפנות לנציבות שירות המדינה או לבית הדין לעבודה ולבקש לאפשר לה להתמודד במכרז על התפקיד.

שני פרקליטים נוספים שהגישו מועמדות להחליף את רובינק הם עורכי הדין נועם עוזיאל ומינה זמיר מפרקליטות מיסוי וכלכלה. השניים נחשבים לבעלי סיכויים פחותים, ולפחות עוזיאל נחשב כמי שהגיש את מועמדותו כדי למצב את שמו לקראת הסיבוב הבא של ההתמודדות על התפקיד.

סכין בין השיניים

לדברי גורמים המקורבים לעבודת הפרקליטות, אחת הסיבות לכך שיש ריבוי מתמודדים על התפקיד היא בחירתו של עו"ד ג'ואי אש לפני כחצי שנה למנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות.

לדבריהם, בחירתו של אש - שהיה חסר כל ניסיון של הופעה בעליון למשרה שדורשת הופעה יומיומית בעליון - גרמה לאנשים בפרקליטות להבין שהמכרזים על התפקידים הבכירים בפרקליטות פתוחים יותר מכפי שנחשבו.

המקורבים ציינו עוד כי בחירתו של אש גרמה לאנשים בפרקליטות להבין כי ייתכן מצב שבו פרקליט מגיש מועמדות לתפקיד, שהוא סבור כי אין לו סיכוי רב להיבחר אליו, ולפתע לגלות כי הוא נבחר לתפקיד בכיר ומתגמל מבחינת שכר.

אש, טוענים המקורבים, נבחר לתפקיד למרות חוסר ניסיונו, רק עקב רצונו של פרקליט המדינה לדור שמי שיוביל את המחלקה הפלילית יהיה פרקליט עם "סכין בין השיניים".

חוד החנית במלחמה בעבריינות הצווארון הלבן

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) מהווה את חוד החנית של משרד המשפטים במלחמה בעבריינות הצווארון הלבן, בעבירות על חוק ניירות ערך ובהון השחור. פרקליטות מיסוי וכלכלה ממונה על הטיפול בתיקי ניירות ערך ומתמחה בניהול תיקים כלכליים גדולים, מורכבים ועתירי מסמכים.

בין היתר ניהלה פרקליטות מיסוי וכלכלה בשנים האחרונות כמה מהתיקים החשובים והעקרוניים ביותר בתולדות המדינה, בהם משפטם של עו"ד יעקב וינרוט ופקיד שומה גוש דן לשעבר, שוקי ויטה, שהסתיים במפלה לפרקליטות ובזיכויו של וינרוט; ופרשת המנויים ברשות המסים, שהסתיימה בהסדרי טיעון עם בכירי רשות המסים.

בשבוע הבא ייפתח משפטם של נאשמי פרשת הולילנד - בהם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט - אולי התיק החשוב ביותר בתולדותיה של פרקליטות מיסוי וכלכלה.

עו"ד אלה רובינק פרשה מכהונתה כפרקליטת מחוז מיסוי וכלכלה בעקבות הכללים שנכנסו לתוקפם לפני שנים אחדות, המגבילים את אורך הקדנציות של פרקליטי מחוז. במהלך שנות כהונתה טיפלה רובינק בתיקים פליליים של רבים מראשי המשק, בתיקי ניירות ערך, שוק ההון ומיסוי ובפרשות צווארון לבן.

עם זאת, בשנות כהונתה של רובינק ספגה פרקליטות מיסוי וכלכלה ביקורת חריפה בגין לא מעט מפלות בבתי המשפט, לרבות בתיקים שהוגדרו כתיקי דגל. על מחליפה של רובינק תוטל המשימה החשובה לשקם את מעמד פרקליטות מיסוי וכלכלה ולהחזיר את אמון הציבור בה.