האוצר בוחן: הקמת קרנות פנסיה לביטוח סיעודי

הקרנות מיועדות למבוטחים שמחזיקים פוליסה שעומדת בפני סגירה ■ עמותת "כן לזקן": מבוטחים שילמו בחודש 450 ש', ולפתע נדרשו לשלם 2,200 ש'

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, בוחן הקמת מעין קרנות פנסיה לביטוח סיעודי הדדי למבוטחים, אשר מחזיקים כיום פוליסת ביטוח סיעודי קבוצתית העומדת בפני סגירה. באוצר בוחנים אפשרות זו, במסגרת דרכים לפתרון בעיות שצצו מכך שהורה על עצירת וביטול הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים, כולל הסכמים קיימים, ועל מנת למנוע פגיעה משמעותית ביכולת המבוטחים המבוגרים ביותר להמשיך ולשמור על הביטוח הסיעודי שלהם, דווקא בשנים שבהן מתרחשים מרבית מקרי הסיעוד (ואפילו במידה חלקית).

ל"גלובס" נודע, כי הפתרונות הנבחנים הם הקמת מעין "קרן פנסיה", שבמסגרתה החברים המבוגרים שיצאו מהקולקטיבים שייסגרו יבוטחו יחדיו במחירי עלות, על פי עיקרון ההדדיות. לפי שעה, לא ברור אם באוצר יבחרו בפתרון קרן הדדית מרכזית לכל מבוטחי הקולקטיבים שייסגרו, או בפתרון של קרן הדדית נפרדת לכל קולקטיב בחברת ביטוח.

אפשרות אחרת שנשקלת, כוללת יצירת מסלול לביטוח סיעודי פרט, הכולל הפחתת זכויות המבוטח מצד אחד, אך יימכר בפרמיה שתעלה בשיעור "סביר" יחסית. זאת, משום שחברות הביטוח שביטחו את הקולקטיבים הללו במשך השנים ישתתפו במימונו.

הגל הגדול לפנינו

הפתרונות לפגיעה בקהל המבוטחים המבוגרים שביטחו עצמם במשך השנים למקרי סיעוד במסגרת פוליסה קבוצתית (שאינה בקופות החולים), בכל מקרה לא יכללו שמירה על הזכויות המלאות של המבוטחים (אלא אם יעברו לביטוח פרט מלא - תוך שיספגו את הזינוק האדיר של מאות אחוזים בתשלומי הפרמיה החודשית). ייתכן ופתרונות אלו יספקו מענה גם למבוטחים שרכשו בעבר פוליסות ביטוח סיעודי לפרט בפרמיה משתנה - הקופצת בשיעור אדיר, עם הגיע המבוטח לגיל 65.

באוגוסט אשתקד, האוצר נקט צעד יוצא דופן, כשאסר על חברות הביטוח להמשיך ולמכור פוליסות ביטוח סיעודי קולקטיביות שאינן לחברי קופות החולים. האיסור המלא ייכנס לתוקף בסוף הקיץ הקרוב; או אז, המבוטחים בפוליסות הנסגרות יידרשו לעבור לפוליסות פרט, אם ברצונם להמשיך ולהיות מבוטחים למקרי סיעוד. זאת, כשחברי הקולקטיבים הבעייתיים נמצאים ברובם המכריע בגילים מבוגרים מאוד - הגילים שבהם מתרחשים מרבית מקרי הסיעוד, ורכישת ביטוחי הפרט יקרה מאוד.

בעמותת "כן לזקן" - המשמשת נציב זכויות הזקנים ופועלת להגן ולקדם את זכויות הזקנים ברמה הציבורית והאישית - מסבירים שהתקבלו אצלם תלונות רבות ממבוטחים מבוגרים בקולקטיבים לסיעוד שנסגרים. כך, הם מספרים, ישנם מבוטחים ששילמו מדי חודש 450 שקל בעבור הביטוח הסיעודי, ונדרשים עתה לשלם כ-2,200 שקל לחודש. לדברי ראשי העמותה, המספקת מענה מקצועי לקהל הפנסיונרים, הגל הגדול של נפגעי ביטול הביטוח הסיעודי הקולקטיבי עוד לפנינו, והגם שיש היגיון בסגירת הקולקטיבים לסיעוד - יש למצוא פתרון לאוכלוסייה זו, שלא תוכל לעמוד בתשלומים לביטוח הפרט.

ההיגיון מאחורי הצעד שבו נקט האוצר ברור, ונובע מכך שקבוצות אלו התבגרו מבלי שנכנסו אליהם מבוטחים צעירים שסבסדו את עלות הביטוח. הביטוח הקולקטיבי מתחדש מדי 3-5 שנים (בניגוד לביטוחי פרט, שתנאיהם הבסיסיים לא משתנים, כל עוד הפרמיה משולמת על ידי המבוטח) ובמשך השנים היה זול משמעותית מביטוחי הפרט. זאת, משום שלא כלל רכיב חיסכון - אלא רק רכישת ביטוח בעלות הסיכון. ואולם עם התבגרות הקולקטיבים הללו, הסיכון הביטוחי שלהם עלה משמעותית, ולכן חברות הביטוח ייקרו מדי חידוש את עלויות הביטוח - עד שהגיעו לרמה גבוהה, שהצריכה את האוצר להתערב בכך.