יפנאוטו לזאבי: "הזרם לחברה 30 מ' ש' כפי שהתחייבת"

בעל השליטה בחברה לא העביר לה את הסכום, המיועד לתשלום האג"ח הקרוב, כפי שהתחייב באוגוסט 2011 ■ "החברה תשתמש בכל האמצעים למימוש זכויותיה על פי הבטוחה"

חמישה חודשים וחצי חלפו מאז התחייב גד זאבי להעביר לחברת יפנאוטו החזקות שבשליטתו, את המימון הנדרש לצורך תשלום האג"ח הקרוב, בגובה של כ-30 מיליון שקל. בינתיים, מועד התשלום נדחה בחודש אחד מסוף ינואר לסוף חודש זה, בהסכמת מחזיקי האג"ח, אך זאבי לא העביר עד היום את הכסף כפי שהתחייב. יפנאוטו שלחה לבעל השליטה מכתב, ובו התראה כי "אם תוך 30 יום לא תקוים ההתחייבות, תהא רשאית החברה להשתמש בכל האמצעים למימוש זכויותיה על פי הבטוחה".

בסוף חודש אוגוסט העניק זאבי ליפנאוטו התחייבות להעמיד לה את המימון הנדרש לשם עמידתה בהתחייבות האג"ח הקרובה, ושיעבד לשם כך נכס מקרקעין בחיפה שנמצא בבעלותו. תשלום קרן האג"ח הקרוב של יבואנית סובארו לישראל, בסך כ-27 מיליון שקל, אמור להתבצע בסוף החודש, לאחר שתשלום הריבית בגובה כ-4 מיליון שקל נפרע בתחילת פברואר.

יפנאוטו החזקות פועלת בשני תחומים עיקריים: יבוא כלי רכב ומכירתם, ומתן שירותי מוסך. החברה נקלעה למשבר בעקבות התחרות הקשה בשוק הרכב, עלייה מהותית בשער הין היפני והשלכות הצונאמי שהתרחש ביפן במארס 2011. סך חובות האג"ח של יפנאוטו הם 120 מיליון שקל (החברה לא הנפיקה מניות), ואמורים להיות משולמים מדי חודש פברואר בשנים 2012-2015. מחזיקי האג"ח חוששים כבר זמן רב מיכולת החברה להחזיר החוב במועד, וכך האג"ח נסחרות ב"תשואת זבל" של 59%.

נתח השוק של סובארו בשוק הרכב המקומי ירד ברציפות משנת 2007 ועד לסוף הרבעון השלישי של 2011, בשיעור של 71%, לרמה של 1.5% בלבד. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2011 נרשמה ירידה של 11% בהכנסות החברה, ל-404 מיליון שקל, וההפסד הוכפל ל-41 מיליון שקל (בהמשך להפסד של 36 מיליון שקל ב-2010).

ההפסדים יצרו גירעון בהון העצמי בהיקף של 11 מיליון שקל, ורואי החשבון של החברה צירפו לדוחותיה הערת "עסק חי" מחשש לחדלות פירעון. סך התחייבויות החברה עומד על 415 מיליון שקל.