סתיו שפיר: חייהם ומצבם של עובדי הקבלן נשארו ללא שינוי

"שטייניץ מנסה לחנך את הציבור הישראלי ואומר לכולנו שאם רק נעבוד קשה נוכל להצליח", דברי שפיר ■ מנגד, טוען איציק שמולי כי "ההסכם שהשיגה הסתדרות העובדים ישפר משמעותית את מצב עובדי הקבלן"

מנהיגי המחאה החברתית, סתיו שפיר, דפני ליף ואיציק שמולי, הגיבו להסכם שהתגבש, כאשר מדבריהם עולה כי הם אומנם מברכים על המוגמר אך טוענים שההסכם לא מספיק והם ימשיכו להיאבק לטובת עובדי הקבלן ולטובת ביטול שיטת ההעסקה, שלטענתם, מנצלת את העובדים.

סתיו שפיר, ממנהיגות המאבק החברתי, הגיבה היום על ההסכם שחתמה ההסתדרות עם משרד האוצר: "שיפור תנאי ההעסקה של עובדי הקבלן הוא צעד חשוב מאוד, אבל אינו נוגע בשורש הבעיה. שטייניץ מנסה לחנך את הציבור הישראלי ואומר לכולנו שאם רק נעבוד קשה נוכל להצליח. אבל העובדה היא שבמדינת ישראל מאות אלפי אזרחים עובדים קשה מאוד - ולא מגיעים לשום מקום".

בהמשך דבריה הוסיפה שפיר לתקוף את ההסכם שהתקבל ואת שטייניץ שניהל מו"מ קשוח עם יו"ר ההסתדרות עיני. "אותו שטייניץ החליט היום לא לשנות את חייהם של עובדי הקבלן ולהשאיר את מצבם על כנו. הדרך להישג משמעותי באמת עוברת בהעסקה ישירה של עובדי הקבלן. כל עוד לא תשתנה שיטת ההעסקה, לא ישתנה מצבם באופן מהותי".

מנגד, איציק שמולי יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, מציג דיעות תומכות יותר בהסכם שהתקבל: "ההסכם שהשיגה הסתדרות העובדים ישפר משמעותית את מצבם של עובדי הקבלן הן בסקטור הציבורי והן בסקטור הפרטי. לא ניתן למגר את הבעיה שהגיעה לממדים הגדולים ביותר בעולם המערבי ביום אחד, אך עצם העובדה כי תיאסר העסקתו של עובד קבלן תחת עובד קבלן אחר שסירבה המדינה לקלוט בהעסקה ישירה יסייע משמעותית בבלימת התופעה ואף במיגורה".

בכל הנודע לתקציבים שהממשלה תיצטרך לגייס כדי לממן את ההסכם, בפורום לצדק חברתי מזהירים מפני קיצוצים רוחביים. "מדובר בפריצת דרך ראשונה וחשובה לשינוי המבנה הכלכלי חברתי בישראל. אנו מתריסים בממשלה לא לממן את ההישג על ידי קיצוץ רוחבי מיותר. החלטה שכזו תתקבל בהתנגדות חריפה".

"המחאה החברתית הציפה בעיות רבות, יצאנו מהבית מתוך כאב ותסכול על עבודה בלתי נגמרת בתחושה שאנחנו שורדים מיום ליום. שר האוצר שם מקל בגלגלים גם למאות אלפי עבדי הקבלן וקולו של ראש הממשלה נאלם שוב בשעה שיש צורך בגיבוי הכוח העובד במדינה", טוענת דפני ליף. "יחד עם זאת, יש לראות את ההישג המשמעותי שנרשם כאן ולברך את כל מי שחייו הולכים להשתנות לטובה".

בתוך כך, מרכז השלטון המקומי מסר כי ההסכם בין האוצר להסתדרות אינו חל על עובדי הקבלן של הרשויות המקומיות וכי עליו ללמוד את ההשלכות הכלכליות של ההסכם ורק אז להחליט אם להצטרף אליו או לא. "ראוי שכאשר מגיעים עם דרישות יש להכין עבודת עומק ולהגיע עם נתונים. ההסתדרות לא עשתה מיפוי מתאים של המועסקים ברשויות. כדי ליישם את ההסכם המתגבש נדרשים תקציבים של למעלה ממיליארד שקל", טוען יו"ר מרכז השלטון המקומי שלמה בוחבוט.