קפריסין מפרסמת את הסבב השני של המכרזים לחיפוש גז

מדובר במכרזים המעוררים עניין רב בתעשיית החיפושים הבינ"ל על רקע תוצאות הקידוחים במימי ישראל והקידוח בבלוק 12 שבו התגלה מאגר גז בגודל של כ-7 טריליון רגל מעוקב

ממשלת קפריסין פרסמה הערב את המכרזים ל-12 בלוקים של רישיונות חיפושים במימי האזור הכלכלי של האי.

מדובר במכרזים המעוררים עניין רב בתעשיית החיפושים הבינ"ל על רקע תוצאות הקידוחים במימי ישראל והקידוח בבלוק 12 שבו התגלה מאגר גז בגודל של כ-7 טריליון רגל מעוקב. מרבית אזורי החיפושים שהוצאו הערב למכרזים נמצאים בשטח האגן הלוונטיני ואחרים בשטח האגן המשותף לקפריסין ולמצרים.

בראיון בלעדי ל"גלובס" שפורסם בספטמבר העריך הממונה על ענייני הנפט בקפריסין, סולון קסינס, כי במימי האי מצויים מאגרי גז בהיקף שעשוי להגיע ל-100 טריליון רגל מעוקבת וכן מרבצי נפט בהיקף מאות מיליוני חביות.

בין המתמודדים במכרזים צפויים להיות גם חברות ויזמים ישראליים. בין השמות של חברות ששמן הוזכר בעבר כמתמודדות אפשריות קבוצת דלק, דור, רציו וישראמקו. קבוצת דלק מחזיקה כ-30 אחוז מהזכויות בבלוק 12 - יתר הזכויות מוחזקות בידי שותפתה של דלק נובל אנרג'י.

למתמודדים ישראלים המחזיקים זכויות בתגליות הגז של ישראל יש יתרון במידע גיאולוגי על שכבות הקרקע באזורי החיפושים. לעומת זאת נהנות מתמודדות אחרות מיתרונות המיוחסים לגודל ולקשרים פוליטיים. הכוונה בעיקר לענקית האנרגיה הרוסית חברת גזפרום שכבר הודיעה כי תיקח חלק בהתמודדות על הרישיונות. לממשלת רוסיה יש השפעה ניכרת על הממשלה הנוכחית בקפריסין שבראשה עומדת המפלגה הקומוניסטית באי.