נוסעים נפגעו בשריפה ברכבת - וישלמו למד"א על הטיפול?

הנוסעים שניצלו מהדליקה שאחזה בדצמבר 2010 בקרונות שעברו ליד שפיים מתמודדים בימים אלה עם אטימות שיא מצד הנהלת הרכבת, חברת הביטוח שלה ומד"א - שדורשים מהם כל אחד לכסות את עלות הפינויים לביה"ח

120 נוסעים נפגעו בשריפה שפרצה ברכבת לפני יותר משנה, סמוך לקיבוץ שפיים שבשרון. ברגעי האימה שבהם בערה האש והעשן הכבד היתמר, לא האמין אף אחד מביניהם כי עוד ייאלץ בעתיד לשלם מכיסו על הטיפול באותו האירוע.

חרף כל הזמן שחלף מאז ולמרות שברכבת הודו שהדליקה התלקחה בעקבות שיפוץ שעברו הקרונות בדנמרק - הוביל ויכוח בין מד"א לבין חברת הביטוח של הרכבת לכך למצב אבסורדי שבו האחריות לכסות את הוצאות פינוי הנפגעים באמבולנס נפלה דווקא על הנוסעים עצמם.

מאות הפצועים קיבלו השבוע דרישה ממד"א להעביר לארגון תשלום בגובה 467 קלים - עלות הפינוי באמבולנס לבית החולים. במכתב צוין כי "הפניקס" היא החברה המבטחת את רכבת ישראל וכן כי "פנייתנו אליהם לתשלום כלל התחייבויות הנפגעים באירוע זה נענתה בשלילה".

"אי לכך", הסבירו במד"א לנפגעים, "אנו נאלצים לפנות אליך בבקשה לתשלום. מתוך התחשבות בנסיבות אנו לא גובים ריבית על החוב".

"אנחנו פונים למי שקיבל את השירות - שזו את"

לנוסעים ההמומים שקיבלו את הדרישה לכסות את החוב ופנו למחלקת הגבייה במד"א ציפתה שיחת הבהרה. "חברת הביטוח שהייתה אמורה לכסות את זה ולא מכסה", אמרה אחת מנציגות הארגון ששוחחה עם חדשות 2. "אני צריכה לשלם למד"א על פינוי משריפה?" - נשאל, והמוקדנית השיבה באופן נחרץ: "כן. אנחנו לא עובדים מול חברת הביטוח הזאת. מי שכן יכול לעשות את התהליך הזה זה רק האזרח שפונה. אנחנו פונים למי שקיבל את השירות - שזו את".

אומנם קשה להאמין, אך במקום לתבוע את התשלום מרכבת ישראל או מחברת הביטוח שלה ולאיים נגדן בהליכים משפטיים - העדיפו במד"א לדרוש מהנפגעים באותה השריפה לכסות את החוב מכיסם הפרטי.

על מה שייעלה בגורלו של נפגע שלא יציית לדרישת התשלום הבהירו באגף הגבייה של הרכבת: "זה יעבור לגובה חיצוני, ואז קנסות והצמדות ופתיחת תיק עיקולים.. כל התהליך שעושים אצל עורך דין. עדיף לשלם את זה לפני שזה יהפוך לאיזשהו חוב יותר ויותר גדול".

ה"פתרון" של הרכבת: הנוסעים ישלמו - אולי נחזיר להם

פנינו היום בנושא גם לרכבת ישראל - שם הציגו פתרון יצירתי במיוחד: האזרח ישלם - והחברה - אולי - תשיב לו את הכסף בהמשך.

הנסיעה שבה פרצה הדליקה עלולה הייתה להסתיים באורח טראגי בהרבה. למזלם של הנוסעים, שוטר מג"ב שהיה באחד הקרונות, שבר את החלונות בירי מנשקו האישי - ואפשר להם לנוס מאימת האש. יותר משנה אחרי, מבינים הנוסעים שברכבת לא רק התנערו מאחריותם להתרחשות האירוע - אלא גם גלגלו אותה לפתחם של הנוסעים.

ממד"א נמסר בתגובה על הכתבה: "פנינו מספר פעמים לרכבת ישראל ולחברת הביטוח כדי שיסדירו את התשלום, אך לצערנו טרם זכינו למענה".

מחברת "הפניקס" נמסר בתגובה: על פי חוק, מתחלקת חובת התשלום בגין פינוי מזירת אירוע שנעשה על ידי מגן דוד אדום בין מספר גורמים. ביקשנו ממגן דוד אדום את רשימת הנפגעים ושאר הפרטים הרלוונטיים לאירוע, אך מסיבה לא ברורה - הושב לנו בשלילה".