כלכלת יוון התכווצה ברבעון הרביעי של 2011 ב-7%

(עדכון) - הממשלה היוונית תתכנס היום לישיבה דחופה על מנת לאשר קיצוץ נוסף של 325 מיליון אירו לפני פגישת שרי האוצר של מחר ■ "ליוון יהיו כל התשובות לדרישות של האיחוד האירופי"

כאשר הממשלה היוונית עושה מאמצים עילאיים על מנת לזכות באמונם של שרי האוצר של גוש האירו ובחבילת הסיוע לה היא כה זקוקה, היום נודע כי כלכלת המדינה התכווצה ברבעון האחרון של 2011 ב-7% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2010. וזאת, לאחר התכווצות של 5% ברבעון השלישי. הנתונים הללו מראים כי יוון נמצאת למעשה כבר בשנה חמישית של מיתון, כאשר כלכלתה מתכווצת ברציפות כבר מ-2008.

בתוך כך, ממשלת יוון עושה מאמצים עילאיים על מנת לא לתת לשרי האוצר של אירופה שיתכנסו מחר בבריסל שום תירוץ שימנע מהם לאשר למדינה את חבילת החילוץ. ראש ממשלת יוון לוקאס פפדמוס יכנס היום (ג'), בשעה 15:00 שעון ישראל, ישיבת ממשלה דחופה ובה יציג תוכנית לקיצוץ נוסף בהיקף של 325 מיליון אירו, על מנת לעמוד בתנאי שהציבו שרי האוצר של אירופה בפגשיתם ביום חמישי האחרון.

המאמצים של הרגע האחרון באו על רקע הדיווחים ששרי האוצר של אירופה לא יאשרו ליוון את חבילת הסיוע בהיקף של 130 מיליארד אירו בגלל החששות שהמדינה לא תצליח לעמוד בתוכניות הצנע שהממשלה העבירה בתקופה האחרונה.

"יש הצעה מוכנה ומגובשת לקיצוץ נוסף בהיקף של 325 מיליון אירו שנציג מחר לשרי האוצר של אירופה מחר", אמר מקור שהעדיף להישאר בעילום שם לסוכנות רויטרס. "לממשלה היוונית תהיה תשובה גם לתנאי שהעלו שרי האוצר ביום חמישי", אמר מקור אחר.

ביום חמישי האחרון במסגרת פגישת שרי האוצר של אירופה, העלו השרים דרישה חדשה לקיצוץ נוסף בהיקף של 325 מיליון אירו בתקציב היווני מכיוון שהם "לא בטוחים במחוייבותה של המדינה לתוכנית הצנע". הדרישה הזו העלתה את רף המתח שהיה קיים לאורך השבוע החולף בין יוון לנציגי הטרויקה. ביוון החליטו שהם יעשו הכל על מנת לא לתת לשרי האוצר שום תירוץ לדחות שוב את מתן חבילת הסיוע.

נזכיר שיוון עומד בפני חדלות פרעון כבר במהלך החודש הבא כשיגיע מועד פרעון אגרות חוב בהיקף של 14.5 מיליארד אירו. הממשלה הצליחה ביום שני לפנות בוקר להעביר בפרלמנט את תוכנית הצנע שהייתה אחד התנאים העיקריים מצד הטרויקה לקבלת חבילת הסיוע.