בזכות המחאה: מחירי התחפושות בפורים השנה ירדו ב-30%

טווח המחירים בחנויות התחפושות עצום - מ-10 שקלים לתחפושת לפעוטות ועד 210 שקל לתחפושת של דרדסית, כשהלהיט השנה הוא תחפושת של אנגרי בירדס

בפורים הקרוב יוציאו ההורים כ-30% פחות מבשנה שעברה עבור תחפושות, ועדיין ההוצאה בימים אלה של שיא הביקושים נעה בין 90 ל-200 שקל לתחפושת.

מחירי תחפושות זהות משתנים בהתאם לחנות, ליצרן וליבואן, כאשר הלהיט התורן הוא אנגרי בירדס, שמחירה בכפר השעשועים 150 שקל, לעומת 170 שקל בפיראט האדום, 130 שקל בטויס אר אס ו-90 שקל לאותה תחפושת בדיוק בהאנגר "עיר התחפושות" שנפתח בצומת קסטינה, ומופעל על-ידי רשת עידן 2000 שהחליטה לחתוך במחירי 20 התחפושות המובילות, ולמכור תחפושות מהשנה שעברה שמחירן מתחיל ב-10 שקלים.

ככלל, שוק התחפושות מגוון ביותר מבחינת מחירים והיצע, החל מהרשתות המובילות, דרך חנויות פרטיות ועד הזמנה באינטרנט. זאת מבלי שאמרנו מילה על הכנת התחפושת לבד בבית. השוואת מחירים בין החנויות מתבקשת, ויש לזכור כי גם בין חנויות של אותה רשת עשויים להיות הבדלים.

ככל שיתקרב החג ויצטמצם היצע התחפושות, יוזלו המחירים. גם כעת, מי שיבחר תחפושות מהשנה שעברה יוכל לחסוך עד 50% לפחות מהמחיר העדכני.

"גלובס" התמקד במספר תחפושות מבוקשות ובדק היכן הן נמכרות - ובכמה.

תחפושות לתינוק: מ-10-190 שקל

ההיצע לקטנטנים כולל בעיקר חליפות חיות. בשיטוט בין החנויות נמצאו פערים: בעיר התחפושות יש חליפות שמחירן 10 שקלים, וחנויות פרטיות שונות מוכרות אותן ב-30 שקל, טויס אר אס וביג שופ ב-40 שקל; כפר השעשועים ב-50 שקל והפיראט האדום ב-70 שקל.

עם זאת, יש גם מחירים גבוהים יותר - בחנויות פרטיות מצאנו חליפות דומות ב-90 שקל. דמויות כמו פנדה או פילון של קבוצת חגים עולה 70-120 שקל, ומי שירצה להשקיע בחליפת-חיה מבד איכותי יוכל להיעזר בייצור עצמי כמו זה של טמבולינה, שמציעים חליפות מתוקות ב-190 שקל. (thumbelina.bigcartel.com, משלוח - 28 שקל).

לפצפונים: תחפושות של חיות בעבודת-יד של לליס: 115-140 שקל. lalis.co.il. דמי משלוח: מ-20 שקל. שמלות לקטנטנות עולות 70-100 שקל, בהתאם למותג ולמידת הפאר של השמלה.

דיסני: קנו דגמים מהשנה שעברה

אם המיתוג חסר משמעות עבורכם, נסיכה מפוארת שלא משתייכת לאגדה רשמית יכולה לייחד את המתחפשת מחברותיה: שמלות קיטש כמיטב המסורת של פייסטה עולות 130 שקל, שמלות של היצרן רודריגז יעלו 100-110 שקל (צעצועי דלאון), שמלות של קשת היפרטוי נמכרות בפיראט האדום ב-60 שקל, שמלת נסיכה-פרפר מקסימה בטויס אר אס (דיסגוויז) עולה 100 שקל ובין התחפושות המועטות באימג'נריום, נסיכה ב-170 שקל.

* שושי זוהר: היצרנית הוותיקה מחזיקה בזיכיון היוקרתי לתחפושות דיסני. כאן עניין הטרנדיות רלוונטי פחות: שמלת סינדרלה או שלגיה לא משתנה ממילא, מה שמחייב את היצרן להמציא את עצמו מחדש בכל שנה. השנה שודרגה התחפושת הדו-צדדית כשמציעים לילדות את סינדרלה ושלגיה יחד באותה תחפושת של שמלה מתהפכת. המחיר: כ-210 שקל.

* הפיראט האדום: הרשת מציעה תחפושות מהשנה שעברה במחיר מוזל, כמו נסיכות דיסני ב-100 שקל. שמלה לא מקורית של שלגיה מדגמי 2012, העשויה מבד סינתטי ועיצוב מאכזב, עולה 60 שקל, ודגמי שלגיה המקוריים לצד שמלות ברבי מהעונה הנוכחית עולות 160 שקל.

* כפר השעשועים: סינדרלה מודל 2011 עולה 100 שקל במקום 150 שקל, ושמלת ברבי עולה 70 שקל. ההבדלים בין הדגמים הם בעיטורי השמלה.

* טויס אר אס: במסגרת היבוא העצמאי, שמלה של סינדרלה, פשוטה עד מאוד, עולה 100 שקל, לעומת 220 שקל לשמלה מפוארת ומרשימה בהרבה. ביניהן גרסאות נוספות במחירים שונים.

דמויות מהמסך: דרדסית ב-200 שקל

דמויות טלוויזיוניות גולשות בכל שנה לשוק התחפושות. המחירים הנמוכים מוצעים בעיר התחפושות, המוכרת ב-90 שקל תחפושות של יובל המבולבל ושל דרדסים (שושי זוהר). בפיראט האדום, למשל, עולה דרדסית 210 שקל.

פופולריות גם דמויות הפסטיגל, שהולכות ונעשות משוכללות מדי שנה. בפיראט האדום בקריית-שאול כבר לא נותרה אפילו תחפושת אחת ("נגמרו לפני יותר מחודש", הסבירה לנו המוכרת), בסניף כפר-סבא נותרו דמויות בודדות ב-140 שקל.

טווח המחירים בטויס אר אס: 160-180 שקל, בכפר השעשועים: 170-190 שקל (אחרי 12% הנחה על תחפושות שושי זוהר).

תחפושות בקליק - נגיש אבל יקר יותר

לאחר הסרת המכס על פריטים הנרכשים מחו"ל, ערוץ הקנייה באתרי אינטרנט בינלאומיים הפך נגיש יותר. השילוח הזול ביותר כרגע הוא דרך מאסטופ, המציעה 20 דולר דמי שילוח לחבילה של 5 ק"ג (בתוקף עד ה-18.2). חבילה כזו יכולה להכיל 2-3 תחפושות ללא אבזור חריג.

הבעיה היא היעדר היכולת להעריך במדויק את משקל החבילה מראש. חלק מהאתרים מציינים את משקל התחפושת (חלקם כולל האריזה), ובכל זאת לקוחה שהזמינה תחפושות דרך האינטרנט הופתעה לגלות חיוב ל-6.5 ק"ג, למרות שלפי ההערכות באתר צברה 3 ק"ג. בפנייה למאסטופ, חברת השילוח דרכה בוצעה ההזמנה, שונה אופן האריזה כך שצומצם משקלה ל-5 ק"ג (20 דולר). מכאן שמומלץ להיות ערניים ולעקוב אחר כל שלבי ההזמנה. החבילה נשלחת לכתובת בארה"ב ומשם לארץ, כך שהמשלוח עשוי לקחת שבועיים.

אם מצאתם תחפושות במחירי חיסול של 5-10 דולר, סביר להניח שבשורה התחתונה המחיר יהיה יקר "רק" במעט מהחנויות בארץ. תחפושות זהות לאלה שבחנויות בישראל יהיו יקרות יותר:

תחפושת אנגרי בירדס דרך אתר upshop.com תעלה 360 שקל ו-270 שקל דרך אתר buyamerica.co.il המציע את מוצרי אמזון - לעומת 140 שקל בארץ. חליפת אריה מקסימה לתינוק תעלה 216 שקל (buyamerica), לעומת כ-50 שקל חליפה בארץ.

השאלה כמה תהיו מוכנים לשלם עבור תחפושת ייחודית: תחפושת מרשימה של אמה המרשעת של שלגיה עולה 387 שקל, תחפושת חתול תעלול (ד"ר סוס) תעלה כ-200 שקל (דרך אתר customestore.com ושילוח עם TNT express).

"המחירים ירדו ב-30% לעומת 2011"

מי שצריך היה עוד הוכחות לכך שהמחאה הצרכנית נושאת פירות, יכול להסתכל על ענף התחפושות. הסיבה לכך היא שמאחורי הקלעים של השמלות הנוצצות והאבירים האמיצים מתחולל קרב, שבמסגרתו החלה טויס אר אס לייבא עצמאית תחפושות כמו אנגרי בירדס או נסיכות דיסני.

סיבה נוספת היא כניסת אתרי אינטרנט מחו"ל כשחקן תחרותי לענף. ישראלה לוי, סמנכ"ל "פייסטה צעצועים", מסבירה כי בעקבות המחאה, המחירים ירדו ב-20%-30%.

"בדומה ליבוא עצמאי למותגי צעצועים כמו לגו ומונופול, גם בתחום התחפושות הרעיון הוא להוזיל את המחירים הגבוהים בישראל", מסבירה סיגל אורון, סמנכ"לית הסחר בטויס אר אס. הרשת מייבאת בעיקר מהיצרן האמריקאי DISGUISE.

לדבריה, מחירי התחפושות הממותגות (דיסני) ירדו ביחס לשנה שעברה בכ-30%: "הוזלנו את המחירים ל-100 שקל בממוצע: פיטר פן שבשנה שעברה נמכר ב-150-200 שקל, השנה עולה 100 שקל".

- מדוע רק עכשיו?

"המחאה הצרכנית ותלונות מוצדקות של לקוחות גרמו לנו להתעורר. מה שהיה לא ישוב עד שרמת המחירים בישראל תהיה דומה לזו שבאירופה. עם זאת, תחפושות שכוללות מיתוג מקומי (פסטיגל, יובל המבולבל) עדיין נמצאות ברמת מחירים גבוהה מדי".

לדברי אורון, הסיבה היא שכל הקלפים מצויים בידי שחקן אחד, או במקרה הזה שחקנית אחת: שושי זוהר. "החנויות לא מרוויחות על התחפושות הממותגות והבלעדיות לשושי זוהר, אבל מכיוון שמדובר בלהיטים מקומיים שלא ניתן לייבא - כולן מחזיקות בהן. אני מקווה שגם היא תבין שעדיף להוזיל את המחיר לרמה שפויה יותר ולהגדיל את המכירות, בדיוק כפי שזכיין לגו בישראל (אילנית צעצועים, מ.ר.ח) הבין לאחר שהבאנו לגו עצמאית".

שושי זוהר מצדה טוענת כי המחירים ירדו: "לאור דרישות הצרכנים, הוזלנו את מחירי התחפושות השנה. לדוגמה, תחפושת חיה לפעוטות ב-50 שקל או נסיכות דיסני ב-100 שקל".

בהתייחס לטענותיה של אורון אומרת זוהר: "שושי זוהר היא יצרנית ואינה מוכרת ישירות לצרכן, על כן המבצעים והתחרות על כיס הצרכן מצויה ברשתות/חנויות".

בכפר השעשועים מדגישים כי המחירים נותרו דומה לזו של שנה שעברה. היבוא העצמאי שם מסתכם בתחפושות לא ממותגות ב-20-100 שקל.