"אי.די.בי פתוח סגורה על החוב בשנתיים הקרובות"

בשבוע שעבר הודיעה חברת כלל תעשיות, המוחזקת בשיעור של 61% על ידי אי.די.בי פתוח, על הסכם למכירת 55% ממניות משאב המוחזקות על ידה למשפחת לבנת

איגרות החוב למח"מ בינוני וארוך של אי.די.בי אחזקות והחברה הבת אי.די.בי פתוח, נסחרות בתשואות ריאליות ברוטו הגבוהות מ-10%. במצב זה, שוק ההון הישראלי מפקפק ביכולת החברות לפרוע את חובותיהן, ודורש פרמיה גבוהה עבור הסיכון הכרוך בהשקעה באג"ח שלהן.

בשבוע שעבר הודיעה חברת כלל תעשיות, המוחזקת בשיעור של 61% על ידי אי.די.בי פתוח, על הסכם למכירת 55% ממניות משאב המוחזקות על ידה (מחזיקה בסך הכל ב-75%) למשפחת לבנת, השותפה עם נוחי דנקנר ויצחק מנור בגרעין השליטה של אי.די.בי. כת"ש אמורה לרשום רווח של 750-850 מיליון שקל מהמכירה, שהיקפה הכולל כ-1.3 מיליארד שקל.

מכירת משאב, שקרמה עור וגידים לאחר ניסיונות שלא צלחו למכור חברות אחרות בקבוצה בחודשים האחרונים (שופרסל, כלל ביטוח), משקפת את הגמישות הפיננסית שקיימת כיום באי.די.בי, לפעול ליצירת פתרון לשירות החוב בעתיד.

לאי.די.בי פתוח (בבעלות מלאה של אי.די.בי אחזקות) מקורות מגוונים לגיוס חוב בשנים הקרובות: מכירה של החזקות בחברות מהותיות; העמדת ביטחונות כנגד הלוואות (החזקותיה בדסק"ש ובכת"ש בשווי של כ-3 מיליארד שקל שאינן משועבדות); קבלת דיבידנדים מחברות בנות; ופישוט מבנה הקבוצה, שיאפשר העלאה קלה יותר של מזומנים מחברות בנות ונכדות לצמרת הפירמידה (מיזוג כור-דסק"ש עליו הוכרז שלשום).

דרגות חופש רבות

נכון הוא, כי שווי התחייבויותיה נטו של אי.די.בי פתוח גבוה בכ-7% משווי נכסיה לפי מחירי השוק הנוכחיים, מה שמעמיד בספק את יכולת שירות החוב המלאה שלה. אבל חיוני לציין כי דרגות החופש הרבות של החברה יאפשרו לה להרחיק את מועד ההתמודדות עם שאלת יכולת הפירעון. שוקי המניות הגלובליים וזה המקומי רחוקים משיאיהם ההיסטוריים, וסביר להניח שבמהלך השנים הקרובות נזכה לראות את מחירי המניות ברמות גבוהות יותר, מה שעשוי לשנות בצורה מהותית את יכולת שירות החוב העתידית של החברה.

להערכתנו, התשואות והמרחק מהפארי (המחיר המתואם) של אג"ח אי.די.בי פתוח, משקפים בצורה סבירה את הסיכון הטמון ביכולתה לעמוד בהתחייבויותיה. דרגות החופש יאפשרו לה לפרוע תשלומים בשנתיים הקרובות, ולהמתין לרמות מחירים גבוהות יותר בשווקים הפיננסיים.

כמובן, שקיים סיכון בהשקעה באג"ח הללו. בין גורמי הסיכון ניתן למנות ירידות שערים נוספות בשוקי המניות, קשיים בהעלאת דיבידנדים, הסתבכות של חברת האם אי.די.בי אחזקות בשירות החוב שלה, והרעה נוספת בתוצאות הכספיות של החברות הבנות ו/או הנכדות.

סדרות האגח של אי די בי פתוח
 סדרות האגח של אי די בי פתוח

*** הכותב הוא סמנכ"ל ההשקעות בדש בית השקעות. הכתוב אינו מהווה ייעוץ/שיווק להשקעות ואינו בא להחליף את מתן ייעוץ/שיווק השקעות מקצועי המתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל קורא