מסר לארדואן: נתניהו חתם על הסכם שת"פ - צה"ל יוכל לשגר ספינות ומטוסי קרב לאתרים בקפריסין

(עדכון) - ידידת אמת חדשה לישראל: נשיא קפריסין מגנה בתוקף את הפיגועים בהודו ותאילנד נגד מטרות ישראליות - וקורא לאירופה לגנות את טורקיה ■ נתניהו על הניסיון לחסל את אהוד ברק בסינגפור: "לא יכול להתייחס"

נתניהו ונשיא קפריסין דמטריס כריסטופיאס חתמו היום בניקוסיה על הסכם חילוץ והצלה שיאפשר לחיל האוויר והים להשתמש במרחב האווירי והימי של האי. מדובר בביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי באי. נתניהו הגיע בראש משלחת רמת דרג הכוללת את שר האנרגיה והמים עוזי לנדאו, מנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל. לדברי נתניהו, "אם מישהו נזקק לתזכורת שהסנקציות לא עבדו עד עכשיו, הסיור שנערך אתמול באיראן הוכיח זאת. זה משטר שתוקף דיפלומטים ושולח ילדים לשדות מוקשים ויורה רקטות לעבר יישובינו. למשטר כזה אסור שתהיה פצצה אטומית".

"ארה"ב צריכה להיות מודאגת מפיתוח נשק גרעיני על ידי איראן, המעצמה הכי חסרת אחריות היום בעולם", הוסיף נתניהו, "יש לנו מידע על מאמץ נמשך של איראן לבצע התקפות טרור בכל העולם. למזלנו זה לא עלה עד היום בקורבנות בנפש".

על הדיווחים על סיכול ניסיון להתנקש בברק בסינגפור אמר נתניהו: "איני יכול לחלוק עמכם שום מידע על הניסיון להתנקשות".

נתניהו נשאל על ידי כתב מקומי אם נכונים הפרסומים בתקשורת שישראל מבקשת לעשות שימוש בבסיס צבאי בקפריסין והשיב כי ישראל מעוניינת בשיתוף פעולה בדרכי שלום.

"פגיעה בריבונות"

בתוך כך נידונו גם שיתופי פעולה בתחום האנרגיה בין שתי המדינות. בעקבות פרסום סבב מכרזי חלוקת רישיונות לחיפושי נפט ימיים על ידי קפריסין, פרסמו הטורקים הודעת גינוי חריפה: "זוהי פרובוקציה ופגיעה בריבונות. טורקיה לא תרשה בשום מצב לחברות נפט זרות לבצע פעולות בלתי מורשות לחיפוש נפט או גז". דוברים ישראלים רשמיים שנשאלו על כך בביקור סירבו להתייחס. כריסטופיאס קרא לאיחוד האירופי לשלוח מסר תקיף לטורקיה בעקבות איומיה לנקוט את כל האמצעים נגד חלוקת רישיונות ימיים במימי קפריסין. הוא הביע תקווה שהשיחות בנושאי אנרגיה יניבו הצעות מגובשות לשיתוף פעולה.

כריסטופיאס הדגיש כי תגלית הגז בבלוק 12 הייתה בתחומי האזור הכלכלי הבלעדי של קפריסין המוכר בחוק הבינלאומי ואמר כי קפריסין מעוניינת לשלב את תגליות הגז בישראל במיזמים לטובת תושבי האזור. לדברי נתניהו, "הגיע הזמן לביקור הזה - 45 דקות לאחר 63 שנה".

הוא הזכיר את הסיוע שהושיטה קפריסין לכיבוי השריפה בכרמל: "זה היה ביטוי לידידות בזמן של צורך. זה רק טבעי ששתי דמוקרטיות ליברליות יקיימו יחסים. דנו בשיתוף הפעולה בשורת נושאים כלכליים ותיירותיים, בחקלאות ואפילו בצפרות - כדי שמטוסינו יוכלו להגן זה על זה. התחום העיקרי הוא אנרגיה וגז. קדחנו שבעה קידוחים ופגענו בכולם. יש עוד 50 בלוקים שייקדחו. אנחנו מאמינים שבשיתוף פעולה בינינו השלם יעלה על סכום חלקיו. אנחנו בוחנים בחודשיים הקרובים מיזמים בתחום האנרגיה ורוצים ששיתוף הפעולה בינינו יתרחב למדינות נוספות".

לפי נתניהו, הצעד הראשון הוא הסכם לשיתוף פעולה בפיתוח מאגרים, ולאחר מכן תיבדק היתכנות של הנחת צינור גז ושל הקמת מתקן להנזלת גז.

כשכריסטופיאס נשאל אם התקיים דיון בנושא הגנת הקידוחים מפני התקפות טרור השיב: "כפי שנתניהו סירב לענות על השאלה לגבי ברק, כך גם אני אומר שהחלפנו דעות על אבטחת הקידוחים אך אין זה חכם לשתף אתכם בהן".

גז בשווי 2 מיליארד דולר

בספטמבר אשתקד, החל המתח המדיני בין טורקיה לקפריסין, וזאת על רקע איומים שנשמעו מאנקרה על רקע תחילת הקידוח של נובל אנרג'י בפרוספקט "בלוק 12", רישיון קידוח ימי הנמצא מדרום לאי. רישיון זה ניתן לנובל ע"י ממשלת קפריסין ב-2008, והיא העניקה לשותפות החיפושים הישראליות של יצחק תשובה, "אבנר" ו-"דלק קידוחים", אופציה, אשר מומשה, לרכישת 30% מהזכויות בו.

רגע לפני סוף 2011, דיווחה נובל אנרג'י על הממצאים בקידוח: במבנה "אפרודיטה" שבבלוק 12 התגלתה תגלית גז בהיקף של 7 TCF (טריליון רגל מעוקב), וזאת לעומת התחזיות המוקדמות של נובל, שהעריכה כי במקום ישנו מאגר גז בגודל של 3 עד 9 TCF. מאגר גז זה הינו השלישי בגודלו באגן הים התיכון אשר התגלה בשנים האחרונים, לאחר תגלית "לוויתן" שבה נתגלו כ-17 TCF, ומאגר תמר המכיל כ-9 TCF. בבית ההשקעות פסגות פרסמו הערכה לשוויה של התגלית עם הדיווח של נובל, וכתבו כי "כאינידיקציה גסה וראשונית אנו מעריכים את שווי בלוק 12 בכ-2 מיליארד דולר".

קפריסין
 קפריסין