ארדן: להעביר חלק מתמלוגי הגז להיערכות לאסון סביבתי

במכתב ששלח לראש הממשלה, ביקש השר להגנת הסביבה להפנות משאבים להיערכות לאסונות אקולוגים ■ ארדן מזהיר שתקלה באחד מאסדות הקידוח בים עלולה לגרום להפסדי ענק למדינת ישראל

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן מבקש מראש הממשלה, בנימין נתניהו שיפעל להקצאת תקציב שיאפשר היערכות למניעת אסונות סביבתיים באסדות הגז בים התיכון. במכתב ששיגר לנתניהו בסוף השבוע, לקראת דיון שעתיד להיערך מחר (א') בישיבת הממשלה על בעניין הכנסות המדינה ממשאבי הגז והנפט, כתב ארדן כי "הקצאת המשאבים נדרשת למשרד להגנת הסביבה כדי לפקח על תעשיית חיפושי הגז והנפט, שיאפשרו מניעת אסונות סביבתיים וכלכליים כדוגמת אסון מפרץ מקסיקו. במצב הקיים, למשרדי אין את האמצעים המינימאליים, דוגמת ספינת פיקוח שמסוגלת להגיע ולבצע ביקורת במאגר לוויתן".

בהמשך מכתבו לנתניהו, כותב ארדן כי "ישראל נכנסת לעידן חדש של הפקה מסיבית של משאבי טבע בים, שיגדילו משמעותית את הכנסות המדינה ולצד התועלת הצפויה- אנו מחויבים בהיערכות לתקלות שיש להן פוטנציאל לפגיעה דרמטית במשק וזאת, מלבד הפגיעה האקולוגית הקשה".

לטענת ארדן, מקרים שאירעו בעבר ברחבי העולם מעלים את הצורך בהיערכות מוקדמת לתקלות ובהקמת מנגנון מעקב ופיקוח ראוי. במכתבו לנתניהו, מזהיר השר להגנת הסביבה כי תקלה בפעילות באסדות שתוביל לזיהום הים התיכון- יכולה להוביל את ישראל לפגיעה אנושה בשל החשש לתביעות ענק מצד כל המדינות שחופיהן יזדהמו: "למרות אמצעי הזהירות והמניעה שננקטים, לא ניתן למנוע באופן מוחלט תאונות וזיהום ולכן- המטרה היא מזעור הנזקים על ידי מוכנות והיערכות. למימד הזמן והמרחב יש חשיבות עליונה. ככל שיטופל הזיהום קרוב יותר למקור האירוע ומהר יותר למועד התרחשותו- כך יקטנו הנזקים הסביבתיים והכלכלים שנגרמים בעטיו", כתב ארדן לראש הממשלה.

התרחישים שלדעת ארדן מחייבים היערכות מוקדמת מצד מדינת ישראל, הם של פיצוץ קידוח, כמו זה שאירע במפרץ מקסיקו לפני כשנה וחצי, במרחק של כ- 80 ק"מ מחופי לואיזיאנה בארה"ב ודליפת שמן מהאנייה "אריקה" מול חופי צרפת בחודש ינואר 2000: "אבקשך להורות כי מתוך כספי התמלוגים המועברים לאוצר המדינה, יוקצו הסכומים הנדרשים שיאפשרו השקעה ראויה בהיערכות למניעת אירועים מסוג זה ומתן מענה הולם- במידה ואירוע דליפה יתרחש. השקעה הכרחית זו תאפשר צמצום הנזקים הסביבתיים והכלכלים הקשים הטמונים באירועים אלה", כתב ארדן במכתבו.