לקראת הצבעה: רפורמת המרפסות פורסמה בחלקה

ההצבעה על הרפורמה צפויה בוועדה המשותפת (פנים-כלכלה) בכנסת בחודש הבא ■ פורסמו הפרקים שעוסקים בהגדרות, בנושא הרישוי, פיצויים והיטלי השבחה ובנושא שמאים וחוקרים

חלק מפרקי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה פורסמו לעיון בסוף השבוע האחרון לקראת הצבעה על הרפורמה, הצפויה בוועדה המשותפת (פנים-כלכלה) בכנסת בחודש הבא.

בשלב זה פורסמו הפרקים שעוסקים בהגדרות, בנושא הרישוי, בנושא פיצויים והיטלי השבחה ובנושא שמאים וחוקרים. כזכור, בראיון ל"גלובס" לפני כשבועיים אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), כי הוועדה צפויה להתחיל להצביע על סעיפי הרפורמה בחודש מארס, לקראת קריאה שנייה ושלישית. בשנתיים האחרונות עברה הוועדה המשותפת על כל 600 סעיפי הרפורמה, שבהובלת ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

כזכור, בתחילת החודש פורסם ב"גלובס" כי מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, עורך ביקורת שעוסקת בהליכי גיבוש הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, ושבנובמבר האחרון העביר את טיוטת הביקורת לגופים המבוקרים, כולל משרד ראש הממשלה, משרד המשפטים ומשרד הפנים.

"תוהו ובוהו"

המטה לתכנון אחראי, המאגד בתוכו כ-30 ארגוני סביבה וחברה, ציין בעקבות פרסום חלק מהפרקים כי "אחרי שנתיים של דיונים, ואחרי שהתקיימו יותר מ-50 ישיבות בהשתתפותם של גופים רבים, שהעלו מאות טענות והערות של הצעת החוק, מתברר שבסופו של יום, דבר לא הוטמע ברפורמה. חלקי הרפורמה שפורסמו כמעט זהים לנוסח שהובא בפניה מידי הממשלה לפני שנתיים.

"כל אלה הופכים את הרפורמה לבלתי ישימה, אנטי חברתית ואנטי סביבתית. הממשלה מתכוונת להעביר את הרפורמה עוד במושב הקרוב וזאת בהתעלם משורה של תמרורי אזהרה, בין היתר, חקירת מבקר המדינה בדבר הליכי גיבוש הצעת החוק, הנמצאת בשלבי סיום. בנוסף, כבר נחשף שאין תקציב ראוי ליישום הרפורמה, וללא תקציב מתאים, תביא הרפורמה המוצעת לכאוס ולתוהו ובוהו תכנוני בישראל".

בנוסף טוען המטה לתכנון אחראי ש"הרפורמה המוצעת לא רק תפתח צוהר לשחיתות, אלא סוללת כביש ראשי לגזילת משאבי המדינה".