מה תעולל זוגיות לקריירה שלך?

קשה לך במשרד - מסתבר שעדיף לא לערוך בבית את התחרות הנודעת: "למי קשה יותר"

החל מאחראי משמרת במקדונלד'ס וכלה במנהל חברת השקעות - כל עבודה מכבדת את בעליה אבל גורמת לו ללחץ. אחת הדרכים הנפוצות להתמודדות עם הקושי היא שיתוף בני הזוג במאורעות היום. אבל מה קורה במשפחה שבה שני בני הזוג מתחזקים קריירה?

וויין הוצ'וורטר, פרופ' למנהל עסקים מאוניברסיטת מדינת קליפורניה, בדק 400 זוגות של עובדים, מכל סוגי משלח היד וגילה שלתמיכה הזוגית יש יתרונות רבים. בני זוג שהצליחו להתמודד עם הלחץ הנפשי דיווחו על שביעות רצון גבוהה ב-50% בחיי הנישואין, 25% פחות עייפות בבית והנאה גבוהה יותר בבילוי עם הילדים.

התמיכה בסביבה הקרובה השפיעה גם על ההתרחשויות בעבודה: לבני הזוג הנתמכים היה סיכוי גבוה יותר ב-30% לנהל מערכות יחסים תקינות עם הקולגות, שביעות הרצון שלהם מהעבודה טיפסה ב-20% והיה להם סיכוי גבוה יותר ב-20% לחוש שהקריירה שלהם מתקדמת לעבר הכיוון הנכון.

רצף של סטרס

הוצ'וורטר ציין שעובדים שמתקשים להירגע מיום העבודה במהלך השהות בבית התייחסו לעבודה כאל רצף בלתי נגמר של עקה (סטרס), שהשפיע לרעה על התפקוד המקצועי. בחלק מהמקרים זכו הנבדקים לתמיכה, אולם היא בוצעה בדרך לא נכונה שרק הגבירה את הלחץ.

איך תומכים בבן הזוג? גורם המפתח הוא מודעות לסדר היום בעבודה ולגורמי הלחץ - דד ליינים, מחסור במשאבים ולחץ שמופעל מצד המנהל. נדבך נוסף הוא לשדר לבן הזוג שאתם קשובים לו בכל עת. אלמנט אחר נוגע לאיזון שבין תמיכה בסיפור כפי שמציג בן הזוג לבין הראייה המציאותית של הסיטואציה. הכוונה היא ליכולת להעניק עצות מועילות מבלי להיתפס כגורם שיפוטי.

מטרתו העיקרית של המחקר הייתה לבחון מערכות יחסים של שני בני זוג עובדים ולחוצים. במקרה כזה, הדגישו החוקרים, חשוב לא "להתחרות" בנוגע לשאלה למי היה יום רע יותר. "הדבר החשוב בזוגות ששניהם לחוצים, הוא לתת תמיכה גם בימים שבהם אתה בעצמך צריך אותה", אומרים החוקרים.

סביר להניח שעקרונות דומים תקפים גם אצל חברים שמשתפים אחד את השני בתלאות היום. עם זאת, במערכות יחסים זוגיות ניתן לדבר גם על תמיכה פרקטית. נשים עובדות ציפו לעזרה בעבודות הבית ולהבעות חום וחיבה. הגברים המוטרדים ציפו לעזרה עם הסידורים ולהבעות הערכה. שני הצדדים נהנו במיוחד כאשר זכו לזמן איכות שהוקדש למנוחה או לעיסוק בתחביבים.

מערכת קריזה

מחקר שנערך באוניברסיטת ביילור ופורסם בכתב העת Journal of Organizational Behavior, התמקד בהשפעתו של העובד הלא מנומס על הקולגות שלו ועל בני זוגם. מסתבר שמי שחשוף לחוסר נימוס מתמשך במקום העבודה, על-ידי קולגה או בוס, מעביר תחושות שליליות לא רק למשפחתו.

מסתבר שגם בן הזוג של אותו עובד נעלב, "מעביר" את המתח אל מקום העבודה שלו והדבר משפיע לרעה על ביצועיו. "המחקר מציג את החשיבות של הנימוס למרקם החברתי כולו", אמרה ד"ר מרדית' פרגסון, שהובילה את המחקר.